Jump to content

5-årsgränsen, finns den?


Recommended Posts

Just nu vet jag vare sig ut eller in, bilen är färdig men tyvärr i en årstid där bullerprovets krav på minst 10 graders yttertemperatur kan bli svårt att uppfylla.
Jag har pratat med två SFRO-gubbar om jag kan skjuta fram slutbesiktning, bullerprov och regbesiktning till våren om de menar att det är transportstyrelsen som kräver att regbesiktning ska ske inom fem år från godkänd ursprungskontroll.

Jag ringde TS och frågade om jag kunde göra en ny ursprungskontroll eller på något annat vis få dispens, men de förstod inte ens vad jag menade. De hade aldrig hört talas om någon tidsgräns på ursprungskontrollen och menade att det var SFRO som satt gränsen 5 år.

Var kan man läsa om det här? Jag har lusläst SFRO-boken och tittat på deras hemsida men hittar inget, och det dumma är att jag vet att jag läst det någonstans någon gång. Och framför allt, vem ska jag fråga om jag kan få dispens till våren?

Link to comment
Share on other sites

Det finns en giltighetstid på SFROs identitetsbevis (som togs fram på uppdrag av TS), det kan ju vara den saken som förvirrar lite. Jag har fått utfärda nya identitetsbevis till kunder som inte sökt ursprungskontroll innan den tiden löpt ut.

Det är bra med återkoppling till SFRO på hur detta fungerar i praktiken - vi är ju själva inte med i processen efter SFRO slutbesiktning och tyvärr är det för få av oss som hinner bygga nya amatörbyggen tillräckligt ofta för att vi ska kunna prova hur det fungerar varje år ;-)

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Det finns en giltighetstid på SFROs identitetsbevis (som togs fram på uppdrag av TS), det kan ju vara den saken som förvirrar lite. Jag har fått utfärda nya identitetsbevis till kunder som inte sökt ursprungskontroll innan den tiden löpt ut.

Det är bra med återkoppling till SFRO på hur detta fungerar i praktiken - vi är ju själva inte med i processen efter SFRO slutbesiktning och tyvärr är det för få av oss som hinner bygga nya amatörbyggen tillräckligt ofta för att vi ska kunna prova hur det fungerar varje år ;-)

Gustaf

Det är en del som förvirrar, helt sant.

Mitt identitetsbevis är giltigt till och med 2016-09-18 men jag har ju sökt och fått godkänd ursprungskontroll som i sin tur inte verkar ha någon tidsbegränsning.

Min SFRO-besiktningsman tycker att jag ska ringa Transportstyrelsen och fråga, men nu blir jag mer och mer tveksam till vad jag egentligen ska fråga om.

Är det så att jag måste ha giltigt identitetsbevis på registreringsbesiktningen, och måste ett nytt göras om det gamla gått ut? Är chassinumret förbrukat då giltighetstiden gått ut?

Link to comment
Share on other sites

Har du godkänd ursprungskontroll, och det inte står något om giltighetstid på det papperet, skulle jag inte oroa mig alls. Då skulle jag göra slutbesiktning, bullerprov och enskilt godkännande i vår.

ID-beviset ska bara behövas till ursprungskontrollen

Gustaf.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har du godkänd ursprungskontroll, och det inte står något om giltighetstid på det papperet, skulle jag inte oroa mig alls. Då skulle jag göra slutbesiktning, bullerprov och enskilt godkännande i vår.

ID-beviset ska bara behövas till ursprungskontrollen

Gustaf.

Tack Gustaf, då känner jag mig lite lugnare. Jag väntar till våren och tar det som det kommer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...