Jump to content

Locost old style

Kjelland28
 Share

Recommended Posts

Några saker att kommentera här;

1. Tvåkretssystem är absolut ett krav för amatörbyggt och har varit så länge. Det är beskrivet i avsnittet om föreskrifter/regler i bygghandboken.

2. Min erfarenhet är att när man bygger om till axelindelning fram/bak så är det sällan original Volvocylinder fungerar bra. Mitt stalltips är en Nissan huvudcylinder som har samma fattning som Volvo, men är "rak" dvs men en diameter, dessutom betydligt kompaktare. Finns i massa olika borrningar men 22.2 eller 23.8 mm brukar fungera bra till Volvo-oken.

3. Många pratar om att det är 70 eller 80% av bromsverkan som ska vara fram men det stämmer sällan på en bil med den viktfördelning en Locost har (normalt sett 50/50 eller till och med mer vikt bak). Den behöver relativt sett mer broms bak än en framtung bil som Volvo 240, 740 etc - vilket också är en anledning till att bygga om så man har kretsarna axelvis då det blir enklare att justera.

Gustaf

• Like 3

Ok, Jag har ju två krets, fram/bak idag det är ju inte problemet. Har ju inte hundra koll på exakt hur volvos huvudbromscylinder funkar men om man räknar av den lilla kolvens area från den stora så blir pumpvolymen samma. och det verkar ju som att det kan stämma annars skulle det inte funka i ett triangelkrets system och med difftrycksventilen som Volvo har. Känns ju som att jag borde ha en pumpvolyms skillnad som ger hälften så mycket volym till bakkretsen som till framkretsen. kollade på lite bilder av Huvudbromscylinder och genom komplicerad huvudsimulering 🙂 kom jag fram till att i en huvudcylinder med en diameter så får den främre kretsen en större pumpvolym precis som jag behöver.  Nån specifik Nissan modell du tänker på ? Kollade några och på dom sitter öronen 90 grader fel, det går väl iofs att lösa med lite nya hål. Den här nedan såg ju smäcker ut 22,2 hål i den borde ge lite kortare väg volvos kammare motsvarar 15,9 båda två om jag tänker rätt 

127-822226_large_0.jpg.ca5e8c5894ea91c006f864a31173b072.jpg

Edited by Kjelland28
  • Like 1

Cylindern på bilden ovan ligger ned så hålen blir nog rätt.

När jag grejat med detta har jag plockat cylindrar från King Cab eftersom det funnits flest av dem men det har varit samma fattning på "alla" jag letat i.

Gustaf

• 2 weeks later...

Igår vart det lite mer målat  hängande på lyften. Idag vart det en ny provtur till brorsans brevlåda och tillbaka  400 meter. fick feta på SU'na lite då den verkade gå lite snålt och justera tändningen lite neråt. sen stod den och puttrade på tomgång en stund.  😁 Till helgen blir det start av plasmaskär så jag kan skära till aluminiumet som står mot väggen i garaget.

Edited by Kjelland28
  • Like 6