Jump to content

Recommended Posts

B18 Toppen är klar ! 

Planad 2mm, B20 ventiler 42mm på insug och 37 på utblås och lite justering för att få bra över gångar till de större ventilerna.

Ska med rätt kam och förgasare ge strax under 160 hkr.

 

Dags att ringa Gunnar och prata kam.

IMG_20200829_083928_206.thumb.jpg.548228c3a222e5eff5c10d5d7ff6253c.jpgIMG_20200829_083908_402.thumb.jpg.fb17d3e843c01dcea87d1e0fd0b69601.jpg

IMG_20200829_084003_462.thumb.jpg.eb7ebf04e6b5294a702526bad8077086.jpgIMG_20200829_084022_748.thumb.jpg.799654ce26371c8f9410b330b7ed0658.jpg

Edited by Kjelland28
  • Like 5
Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...
  • Replies 180
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Så där då var SFRO 1:an gjord !  inga stora saker att fixa och ett väldigt trevligt besök hos Uno

Filar vidare på de nedre A-armarna   Bara plåten som stötdämparfästet ska sitta i kvar!  Sådär delarna till förarsidan klara! 😁

Dags för lite uppdateringar igen fått dit tätningen i navet fick köpa nya plåtringar, den som följer med biltemas lagersats var en hel millimeter för stor 😡 CVI däremot hade fina såna för 35 kr styck.

Posted Images

Uppgraderat det lättade svänghjulet från 6,8 kg urborrat till ett 6 kg's skelett modell ! :-) 0 till 7000 rpm innan du hinner säga sing sing ! :-) väntar bara besked om vilken kam det blir så är hela motorpaketet klart ! 

 

IMG_20200929_172528_379.thumb.jpg.826e60615fe49d20d916663ab529626a.jpg 

 

Lite bilder på själva åkedonet 

IMG_20200915_134111_104.thumb.jpg.31f36e5243376b2dc1a23aae3f138c66.jpg

IMG_20201004_140323_847.thumb.jpg.dadf2ee256d1749843b6a6c592170b86.jpg

IMG_20201004_140454_015.thumb.jpg.949ac875441167ddf3fd0b09f424a14f.jpg

IMG_20201004_140503_358.thumb.jpg.7c39a735f59510c9cfaef75b1a7097b4.jpg

Blir nog dessa fälgarna, 240 turbo original ! Har precis kollat och det funkar faktiskt med 240/740/940 ET på fälgarna enligt CASIM så landar jag på en scrub av 54mm vilket ju är under 60 

IMG_20201004_152208_172.thumb.jpg.16a69a5530af0e0e428a769a81dd93a4.jpg

Passagerarplats vyn, var det serie 2 som hade handbromsen där ?

IMG_20201004_161822_853.thumb.jpg.666e8fbc7c584ee326c8828b28274420.jpg

Kuggstången är på kortning så nu funderar jag på hur förlängningen av rattstången ska gå till samt hur själva instrumeteringen ska se ut eller snarare hur jag ska integrera mitt volvo 140 GT-instrument i den där tänkta panelen, just nu känns det som att det hamnar mitt i panelen. handbromsspaken kommer bara att skymtas djupt inne under panelen. 

Satt och städade i datorn och hittade den här bilden som jag tycker är en klassiker !
Väl använd seven med rått stuk eller var det rat stuk :-)

1153563979_lotusochpalmer.jpg.fcc0f75a077db7d932dd097f13880362.jpg

 

 

 

Edited by Kjelland28
  • Like 5
Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Det finns en beskrivning i Haynes boken, där har han bara kapat en skiva med samma radie som rutan, två plattjärn monterade i centrum av radien och ett kullager som rullar en U profil mot skivan. List köpte jag på Bauhaus, men använde plastruta, så jag polerade bara kanten istället. 

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Testade kortade kuggstången i kortat hus ihoptejpat samt knackade ut bucklor och kallgalvade ventilkåpan som ska på motorn. Kamaxel är Vald blir en NH48 kam med litet överlapp och 11,25 i ventillyft och bra lågvarvsegenskaper med SU-förgasare. Gunnar tror på nånstans över 140 hkr med bra låg och mellan register. Ska pilla ihop ett par förlängare till styrstagen också.

IMG_20201115_165950_217.thumb.jpg.1b3a9c2c1664b517ef311036b29acf43.jpg

  • Like 3
Link to post
Share on other sites
  • 4 weeks later...

Lite tidiga (h)julklappar

NH 48 Kamaxel med snäll profil och 11,25 i ventillyft med nya std lyftare ( ska hålla mig under 6500 rpm)

IMG_20201214_211441_736.thumb.jpg.43619a473d1d4546def19c80c2317f09.jpg

 

Och två renoverade värmaskydd till den andra uppsättningen SU-förgasare jag samlat på mig.IMG_20201214_211654_701.thumb.jpg.b23704df3baad78948b04d1e5073c5bf.jpg

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Börjat med styrväxelinstallationen. Rattaxeln smyger ner så fint med ett par centimeter till godo åt alla håll ! :-)
härnäst blir det ett par temporära förlängningar till styrstagen.

 IMG_20201227_164018_576.thumb.jpg.84395ace8ab7b75af94a484ba6f5ad77.jpg

Edited by Kjelland28
  • Like 3
Link to post
Share on other sites

Hej Kjell!

Jag har varit inaktiv på forumet länge och har helt missat att följa din byggtråd. Superkul!
Kul att det gått framåt så bra och att du verkar ha kul på vägen. Jag koppas att du inte ångrar provturen i 7:an och att jag sannolikt lurade in dig i Seven-träsket i och med denna?

Detta blir garanterat en snygg och rolig bil! Keep up the good work!

Hälsningar,
Bengt

Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Japp, detta är till en del ditt fel Bengt ! :burnout:  Inte går det att ångra en provtur i en 7:a ! Håller precis idagarna på med att installera kuggstången, höll på 4,5 timme idag och försökte få till det här med bumpsteer inte helt lätt. Jag gör som så här  laser passet placerat uppe på däcket i 90 grader mot hjulets rullriktning sen hissar jag bilen från full bump till full drop och ser hur väl lasern följer en rakt linje 600 mm bort. lasern gjorde alltid en lite kurva på slutet. i morgon ska jag testa utan kopplat styrstag för att se om det är nåt annat som spökar.

IMG_20210102_165034_459.thumb.jpg.6b3b5c4a16ff7733ccdb81f4c1ee7698.jpg

 

/ Kjell  

Edited by Kjelland28
  • Like 1
Link to post
Share on other sites

En av grejerna att göra enligt protokollet var mer kollaps i rattaxeln så det blev en helt egen lösning som ofta annars ! 🙂Två KKR rör som går i varandra och två ställskruvar som tar bort glappet. Nu blir det 210 mm kollaps, hoppas att jag får ok på denna lösningen. Tänkte kapsla in den i krympslang så småningom också.

IMG_20210109_163945_211.thumb.jpg.c6e49d91a0cc1e803fa3f0da3a760ba3.jpg   

 IMG_20210109_164002_303.thumb.jpg.627ec6998ba48c5356d333b609f83c81.jpg  1366194969_IMG_20210109_164015_835(1).thumb.jpg.49858031fdb9b1b4e00181627790817f.jpg

 

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Lite nya bilder

Justerade A-armar för frigång från styrstag

IMG_20210206_141642_082.thumb.jpg.793c8f9bc9e15da36c6c36e00289aa3d.jpg     IMG_20210206_164221_832.thumb.jpg.a5d89ed54485699b78bcc8553d9215fc.jpg

Färdig handbromslösning med orginal 740 handbromsvajer

IMG_20210213_170600_632.thumb.jpg.cc027d43c7cdff48b873f5e253a30302.jpg

Lite olika sätt att värma upp ett garage från +6 grader

Gasol                                                                     När gasolen är slut rödsprit i bytta

IMG_20210206_120333_240.thumb.jpg.697ebafe14017012af8c5ba27f68c82a.jpg IMG_20210213_112346_868.thumb.jpg.85b22364f03bfae7da182de859c7f6fd.jpg

IMG_20210206_120333_240.jpg

Edited by Kjelland28
dubbla bilder
  • Haha 1
Link to post
Share on other sites

Mycket meck för att få allt på plats, bra jobbat med allt.👍

Noterade dina överfall till att hålla styrväxel på plats, har du några bilder på dem mer i detalj?
Har några rejäla klumpar i min bil och det är en punkt som ska modifieras innan säsongen drar igång.

Link to post
Share on other sites

Styrväxeln är orginal 1:a generationen Mini cooper köpte en quickrack styrväxel från minispares i england med fästdetaljer ( två u-krampor ) Har kortat den och kortat huset mer för att öka slaget

Edited by Kjelland28
  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Effektivast var faktiskt rödspriten i bunken var uppe på 20 grader direkt fast sen kylde golvet ner det igen så jag eldade 5 pannor rödsprit innan det var stadigt över 18 +

Link to post
Share on other sites

Jag kör med dieselvärmare. Funkar bra och avgaserna är inte så farliga. Det är ju dock inget man ska köra i heltät byggnad dygnet om 🙂

Link to post
Share on other sites

Gjorde ett litet överslag och kom fram till att min rödspritspanna gav nånstans 18-21000 W det blir svårt att hitta en fläkt i den klassen ! 😁

Link to post
Share on other sites

Blir ju ingen korv då heller😉

håller på att kolla på styrväxel nu. Funkar allt bra med mini cooper växeln? Det är inga problem med att vända den uppochner?

Link to post
Share on other sites

Inga problem som jag sett än, den är lätt att ta isär, att korta huset gör man med bågfil kuggstången är massiv och gängad i UNF tror det var 9/16" ska svarva till riktiga förlängare till styrstagen som är gängade UNF 1/2".

Standard så har quickracken 2,2 rattvarv stopp till stopp och ett slag på +- 50 mm man kan öka det genom att kapa huset mer än stången. Jag har nu +-90 mm på 3,75 rattvarv och ett styrutslag på nära +-45 grader vilket förmodligen är onödigt mycket

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Ser riktigt bra ut. Jag har efter många funderingar beställt styrväxel också nu men det fick bli en escort växel.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...