Kjelland28 246 Posted August 29, 2020 Author Share Posted August 29, 2020 (edited) B18 Toppen är klar ! Planad 2mm, B20 ventiler 42mm på insug och 37 på utblås och lite justering för att få bra över gångar till de större ventilerna. Ska med rätt kam och förgasare ge strax under 160 hkr. Dags att ringa Gunnar och prata kam. Edited September 2, 2020 by Kjelland28 5 Quote Link to post Share on other sites
Kjelland28 246 Posted September 29, 2020 Author Share Posted September 29, 2020 (edited) Uppgraderat det lättade svänghjulet från 6,8 kg urborrat till ett 6 kg's skelett modell ! :-) 0 till 7000 rpm innan du hinner säga sing sing ! :-) väntar bara besked om vilken kam det blir så är hela motorpaketet klart ! Lite bilder på själva åkedonet Blir nog dessa fälgarna, 240 turbo original ! Har precis kollat och det funkar faktiskt med 240/740/940 ET på fälgarna enligt CASIM så landar jag på en scrub av 54mm vilket ju är under 60 Passagerarplats vyn, var det serie 2 som hade handbromsen där ? Kuggstången är på kortning så nu funderar jag på hur förlängningen av rattstången ska gå till samt hur själva instrumeteringen ska se ut eller snarare hur jag ska integrera mitt volvo 140 GT-instrument i den där tänkta panelen, just nu känns det som att det hamnar mitt i panelen. handbromsspaken kommer bara att skymtas djupt inne under panelen. Satt och städade i datorn och hittade den här bilden som jag tycker är en klassiker ! Väl använd seven med rått stuk eller var det rat stuk :-) Edited October 5, 2020 by Kjelland28 5 Quote Link to post Share on other sites
Kjelland28 246 Posted October 19, 2020 Author Share Posted October 19, 2020 Idag så har tanken och kylet börjat komma på plats. funderar på flipp nos ! 5 Quote Link to post Share on other sites
Kjelland28 246 Posted October 22, 2020 Author Share Posted October 22, 2020 Klar med tank infästningen ska bara montera band i innerslang och spänna fast den. Fortsatte på kylinfästningen blir samma som i volvo 240 🙂 Quote Link to post Share on other sites
Kjelland28 246 Posted November 4, 2020 Author Share Posted November 4, 2020 Har börjat fundera på vindrutan nu, nån som har nåt bra tips på hur man får till aluminiumprofilen runt rutan och vilken list funkar ? Quote Link to post Share on other sites
Christer J 136 Posted November 6, 2020 Share Posted November 6, 2020 Det finns en beskrivning i Haynes boken, där har han bara kapat en skiva med samma radie som rutan, två plattjärn monterade i centrum av radien och ett kullager som rullar en U profil mot skivan. List köpte jag på Bauhaus, men använde plastruta, så jag polerade bara kanten istället. Quote Link to post Share on other sites
Kjelland28 246 Posted November 15, 2020 Author Share Posted November 15, 2020 Testade kortade kuggstången i kortat hus ihoptejpat samt knackade ut bucklor och kallgalvade ventilkåpan som ska på motorn. Kamaxel är Vald blir en NH48 kam med litet överlapp och 11,25 i ventillyft och bra lågvarvsegenskaper med SU-förgasare. Gunnar tror på nånstans över 140 hkr med bra låg och mellan register. Ska pilla ihop ett par förlängare till styrstagen också. 3 Quote Link to post Share on other sites
Pedalen 28 Posted November 17, 2020 Share Posted November 17, 2020 Ser bra ut, närmar sig kuggstång för min del också Quote Link to post Share on other sites
Kjelland28 246 Posted November 17, 2020 Author Share Posted November 17, 2020 Jo det verkar bli bra enda lilla molnet nu är ifall rattstången kommer för nära motorn men jag tror det klarar sig Quote Link to post Share on other sites
Kjelland28 246 Posted December 14, 2020 Author Share Posted December 14, 2020 Lite tidiga (h)julklappar NH 48 Kamaxel med snäll profil och 11,25 i ventillyft med nya std lyftare ( ska hålla mig under 6500 rpm) Och två renoverade värmaskydd till den andra uppsättningen SU-förgasare jag samlat på mig. Quote Link to post Share on other sites
Kjelland28 246 Posted December 29, 2020 Author Share Posted December 29, 2020 (edited) Börjat med styrväxelinstallationen. Rattaxeln smyger ner så fint med ett par centimeter till godo åt alla håll ! :-) härnäst blir det ett par temporära förlängningar till styrstagen. Edited December 30, 2020 by Kjelland28 3 Quote Link to post Share on other sites
BeLo 21 Posted January 2 Share Posted January 2 Hej Kjell! Jag har varit inaktiv på forumet länge och har helt missat att följa din byggtråd. Superkul! Kul att det gått framåt så bra och att du verkar ha kul på vägen. Jag koppas att du inte ångrar provturen i 7:an och att jag sannolikt lurade in dig i Seven-träsket i och med denna? Detta blir garanterat en snygg och rolig bil! Keep up the good work! Hälsningar, Bengt Quote Link to post Share on other sites
Kjelland28 246 Posted January 2 Author Share Posted January 2 (edited) Japp, detta är till en del ditt fel Bengt ! Inte går det att ångra en provtur i en 7:a ! Håller precis idagarna på med att installera kuggstången, höll på 4,5 timme idag och försökte få till det här med bumpsteer inte helt lätt. Jag gör som så här laser passet placerat uppe på däcket i 90 grader mot hjulets rullriktning sen hissar jag bilen från full bump till full drop och ser hur väl lasern följer en rakt linje 600 mm bort. lasern gjorde alltid en lite kurva på slutet. i morgon ska jag testa utan kopplat styrstag för att se om det är nåt annat som spökar. / Kjell Edited January 2 by Kjelland28 1 Quote Link to post Share on other sites
Kjelland28 246 Posted January 7 Author Share Posted January 7 Så där då var SFRO 1:an gjord ! inga stora saker att fixa och ett väldigt trevligt besök hos Uno 13 1 Quote Link to post Share on other sites
Pedalen 28 Posted January 7 Share Posted January 7 Härligt, bra jobbat! Quote Link to post Share on other sites
daromer 110 Posted January 7 Share Posted January 7 Gött. Du kommer kunna köra lagom till snön är borta 🙂 Quote Link to post Share on other sites
Kjelland28 246 Posted January 8 Author Share Posted January 8 Ja nu är det bara resten kvar ! :-) 4 Quote Link to post Share on other sites
Kjelland28 246 Posted January 9 Author Share Posted January 9 En av grejerna att göra enligt protokollet var mer kollaps i rattaxeln så det blev en helt egen lösning som ofta annars ! 🙂Två KKR rör som går i varandra och två ställskruvar som tar bort glappet. Nu blir det 210 mm kollaps, hoppas att jag får ok på denna lösningen. Tänkte kapsla in den i krympslang så småningom också. Quote Link to post Share on other sites
Kjelland28 246 Posted January 19 Author Share Posted January 19 Fixat lite kardanfångning. 1 Quote Link to post Share on other sites
Kjelland28 246 Posted February 13 Author Share Posted February 13 (edited) Lite nya bilder Justerade A-armar för frigång från styrstag Färdig handbromslösning med orginal 740 handbromsvajer Lite olika sätt att värma upp ett garage från +6 grader Gasol När gasolen är slut rödsprit i bytta Edited February 14 by Kjelland28 dubbla bilder 1 Quote Link to post Share on other sites
Johan Weinö 21 Posted February 14 Share Posted February 14 Mycket meck för att få allt på plats, bra jobbat med allt.👍 Noterade dina överfall till att hålla styrväxel på plats, har du några bilder på dem mer i detalj? Har några rejäla klumpar i min bil och det är en punkt som ska modifieras innan säsongen drar igång. Quote Link to post Share on other sites
Pedalen 28 Posted February 14 Share Posted February 14 SnyggtKreativ lösning på värmen också, bara korven som saknasSkickat från min iPhone med Tapatalk Quote Link to post Share on other sites
Kjelland28 246 Posted February 14 Author Share Posted February 14 (edited) Styrväxeln är orginal 1:a generationen Mini cooper köpte en quickrack styrväxel från minispares i england med fästdetaljer ( två u-krampor ) Har kortat den och kortat huset mer för att öka slaget Edited February 14 by Kjelland28 1 Quote Link to post Share on other sites
Kjelland28 246 Posted February 14 Author Share Posted February 14 Effektivast var faktiskt rödspriten i bunken var uppe på 20 grader direkt fast sen kylde golvet ner det igen så jag eldade 5 pannor rödsprit innan det var stadigt över 18 + Quote Link to post Share on other sites
Jocke4U 458 Posted February 14 Share Posted February 14 @Kjelland28En billig byggfläkt gör det nog enklare att få upp tempen, om du inte vill passa på och grilla korv som @Pedalensäger 😉 Quote Link to post Share on other sites
daromer 110 Posted February 14 Share Posted February 14 Jag kör med dieselvärmare. Funkar bra och avgaserna är inte så farliga. Det är ju dock inget man ska köra i heltät byggnad dygnet om 🙂 Quote Link to post Share on other sites
Kjelland28 246 Posted February 14 Author Share Posted February 14 Gjorde ett litet överslag och kom fram till att min rödspritspanna gav nånstans 18-21000 W det blir svårt att hitta en fläkt i den klassen ! 😁 Quote Link to post Share on other sites
Pedalen 28 Posted February 14 Share Posted February 14 Blir ju ingen korv då heller😉 håller på att kolla på styrväxel nu. Funkar allt bra med mini cooper växeln? Det är inga problem med att vända den uppochner? Quote Link to post Share on other sites
Kjelland28 246 Posted February 14 Author Share Posted February 14 Inga problem som jag sett än, den är lätt att ta isär, att korta huset gör man med bågfil kuggstången är massiv och gängad i UNF tror det var 9/16" ska svarva till riktiga förlängare till styrstagen som är gängade UNF 1/2". Standard så har quickracken 2,2 rattvarv stopp till stopp och ett slag på +- 50 mm man kan öka det genom att kapa huset mer än stången. Jag har nu +-90 mm på 3,75 rattvarv och ett styrutslag på nära +-45 grader vilket förmodligen är onödigt mycket Quote Link to post Share on other sites
Kjelland28 246 Posted February 22 Author Share Posted February 22 Fixade klart rattaxeln kollapsbar 210mm, fixade röret till styrväxeln och gjorde om styrväxelfästet. 1 Quote Link to post Share on other sites
Pedalen 28 Posted February 23 Share Posted February 23 Ser riktigt bra ut. Jag har efter många funderingar beställt styrväxel också nu men det fick bli en escort växel. Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.