Jump to content
Kjelland28

Locost old style

Recommended Posts

Lite nya bilder börjar bli lite ordning på bakändan nu !

Bakaxeln börjar bli klar efter ett antal försök med panhard fästet.

IMG_20170720_141938741.thumb.jpg.d78a4adac10e57f3833da87057572569.jpgIMG_20170720_142003850.thumb.jpg.e8c9547510a602c589c9ac8c8f357e16.jpg

Bara själva staget och fästet för det i chassit kvar att tillverka. fästet kommer att bli justering på 

Så här blir det med axeln på plats !

IMG_20170720_163104796.thumb.jpg.0fbf5ab0bf43925371eca7acf054fa32.jpg

Och till sist mina fina fourlinkstag :biggrin: med ipressade bussningar till Volvo 850 från autopartsmarket.eu :biggrin: köpte samma fabrikat som BMW använder som orginal borde ju vara kvalitet på dom. Pressade i dom med verkstadspressen från vidaxl och där undrar jag bara en sak varför i hela fridens namn var domkraften i pressen fylld med diesel/brännolja istället för riktig hydraulolja ? Pris ? 1469 kr för hela pressen antagligen. Den är nu bytt, oljan alltså  ! 

IMG_20170720_163030897.jpg

Så nu hänger axeln i fourlinken !:biggrin:

IMG_20170721_172407980.thumb.jpg.3806d45afedb86f43ff70217620467c0.jpg

Har börjat med panhardstaget också trots att jag bara höftade måtten så blev det rätt bra ! en dryg centimeters frigång mot diffkåpan !

IMG_20170721_172429471.thumb.jpg.e060cab2513945501e99aaabbb86556a.jpg

Staget klart!

IMG_20170722_132801780.thumb.jpg.860ac287b1bd860fa74f80cea7a90edc.jpg

Lagren bytta på drivaxlarna! 

IMG_20170722_143403630.thumb.jpg.2139399daaf43b57b0485b4efea4b446.jpg

Den inverterade kick up'en

IMG_20170725_175326822.thumb.jpg.ff1550e4fb6c7cbeaf21e1cdf499d36b.jpg

Lagt igen rören i bak ändan samt strängsvetsat golvet tätare.

Den här sjuan blir nästan en SUV med 15cm frigång fram och 16cm bak rollcenter fram hamnar på ca 85 mm bak vet jag inte riktig hur det ska räknas fram. 

Ännu en dag av ändringar ! :wacko: Kom på att det är rätt olämpligt att ha infästningen för panhardstaget på höger sida av bakaxeln Med B18 motor så vill man ju ha plats för avgasröret på den sidan. Japp mitt ska gå hela vägen ut bakom bilen :biggrin:. så nu sitter fästet istället på vänster sida.IMG_20170801_183836773.thumb.jpg.54271c63bad89e06ed1a17b8168e97fa.jpg

Bild från sidan

IMG_20170801_183809483.thumb.jpg.d62f499e24cbdedcc0c699aa95c82d85.jpg

Mäter in övre A-arms infästningarna med en laserline. Fotomodellen är bror ?.

IMG_20170804_153717062.thumb.jpg.3ac15db417a9bb5fb9daf12656566539.jpg

Tillverkar främre nedre A-arms infästningar.

IMG_20170805_165907614_HDR.thumb.jpg.15c3f8b65c0d2e79828af384c448a5ba.jpg

Lite nytt!

Sidoförstärkning, frigång kardan, infästning övre A-arms fäste.

IMG_20170810_161459783.thumb.jpg.a40ca60c8e2fa54b1461e2fe4acf4182.jpg

IMG_20170809_181508914.thumb.jpg.8a51bdb4dbd25b390c7bb2f583b6bcbe.jpg

Dagens arbete ett djävla pill i rörbocken innan det fick duga. ser ut att passa fint med en Volvo 24 rattstång behöver bara skaffa en lite större hålsåg :angry:

IMG_20170812_165100190.thumb.jpg.a1f19244a17d39954b33f7b797e956b7.jpg

 

Lite uppdatering med nya länkade bilder. Hoppas bilderna syns  annars behöver jag pilla med delningsinställningarna i Google foto

 

Övre främre A-armsinfästning. justerbar 20 mm upp och 20 mm ner ner och 15 mm fram och 15 bakåt. borde ge bra inställningsmöjligheter och kostade  bara nåt runt 1-1,5 kilo för båda.

IlMQMvcYcDBertQe7MrdOzLQrCw3nSVoopwtMq66bfDvnPqmVwP-xMfGYPqd2-ZyKnSzbqYvukRWsF7WLAqsPBJz6nHVxe7MAdBGofWPXoJuZnJtlKYxo293kff_k6y2Twftimqy9A2TO36AjINNRD4ItMy05f5Ju1qeD3jTwjxCpMRBlDmnWLytt8yW5DpsmK5yoDmR5wesZZl46al0lMoUKC8HvE7iDiYDHAT0dieHw9udZkNGGX2ae62iDMBOBJLwL_99DPEnRTToNG6NxrXvgfry_4MIUba0iEsBH6z4pzQOAVPZ5U60ZOuRHZluu1tfqDMcBCRV63nbn5Y5U3GVyDEk8q59eOTuCoyHAnkoBtqX_GFvarZ8zt09WOdZ8xVQUIOouHTS4_DZVSV0VtJX3OE2vVKfryDldfusCEn8llFdcKZKT0Zx-1juKly03SLuLPYZQDDH1cRycdyp9UIk21mSE3Y9LYrYjYDzDcVMEHBWSS2IEmYPitHqWAXSdngVFQQ-W5BAXiy8j5yanefnqxp68YJXJOi7WlXJFLt-pg3JL7W8gPSc45-dx392JbObYk9JaQyOp_3slSIYqCqgj3tjSSqMaOcv_sAe7O4go4e24jb2iNg0sx6O7FZ_tPbuf3QPq0eZkdLyp0SpUgab_kMmpwwBSnGF19G_V5nR2w=w1920-h1080-no

 

Huvud bromscylinder på plats samt hål för rattstång !

f3OUe7hMwt-gj23xkDkvJgWQ_obco1E9-chOdqQb

Pedalställ tillverkat.

g7FjJpcX3vg6H_FEr9TDW1ch4xlvg8x9zaGNaINKijypW6e3gDhzGA1eWWjKECttSF6o_4w47modNT480YfRVfvuESYEX1foe1sUNZdpw0d4LRz02HH57k2WBZ-H2qJHQyjtTcLALtlRPYo-8lWY8edy6oEuIIZNejidIo6mesdWnyJd90kSLTXb1klCB2ILmYdo4muES-DciYtz3naEPp2i4PY3B1UZDtxLZTyUqCUFuJMuZuqM0rZ9Pmj1eOu33V-2-n_VPuNmFB9xPauZQzsP28fzGAyXaTEBgilYr_zYi5ShGIYTJjpuWfBDsBGO0XR7-xVlmbLaiAIIEszCNtY7ZtHb2IWNgFWk309w-4Np8tDUoFbmbgWd6HzKjQiPgtbGz7vBh0tbBL3haWNCnLLgvskPvDGDKsyJYnloCFjfSdgl4wHe42_JAWqYDU2BJOKZmRG0K-kOmyW8H8fXpZyHpkWmHgAieyqEz5lyz5lE7T8jma4hY6aV3gN0_T1C3LF_KBLbOZuyMl9XAVRK5xxFtc2BpIERQCK7slXuRjWhz5LSQaYmEufPywer94FSroSlN0b9adaXVP1As8fNOmJyCulErW_W934ynOF3XS58muw-YaN87OnuuAyhuDHtEG_pZWDcqVM0TzGMQMGzfXy0L5cxDwIhg8A1zPzZCDNmsQ=w1920-h1080-no

Nu med noskon.

0K4eKe4ApBlOSr3QRCAigjUwZt0nfyyDyCqU_EhU

Bockjigg.

jiyyICBds56G9Gy-s-oh7Jx3V-ROHYc20mrVilsk

Dags att kasta in lite nya bilder !

tvkQeLG_EBoCN1pBov2QWf136CIBtxmkCRQPkSfI

En bild på den slutgiltiga designen på framvagnen ställbar i längsled +- 15mm och i höjdled +- 20mm till det facila priset av nåt kilo.

Motor och bakaxeli sina fästen två kardaner monterade som ska skarvas ihop med en svarvad adapter samt noskon dit lagd.

So95aPzCedPoOSoEJq2juupY6_CGuUrnlOYj5Ywt

I34YcS7POWtuZB0RE3yNKGmdCT21wg56AN4GldYC

Senaste bilden

zvBddx_i7MXambPtWRe9HQnZMNt0wUTcbO4QBhmn

Lite nya bilder ! 

gMlppaayTfSTKsyYGCsswP-lPIbdYQxObwreO72v1c2TPdPP8UBhvPYF6QVowUjm-2c0WOoOelrSPp8R5qLzD6A1ELdV6Zml2l2pTrf_DZweT5UB6Kjmn2fgL578eGD8t7i5Ch9Mrx6W0TBBH8SoFhiLA4_fCEpeRnrUH-gCBuM85NYEN0PkXh8YDzPiXxZ3mVTXrgeZS59CJFOynbT2RaqIcldUMk_12jl-CJp8pGbQe-w4jMRUkv8-EUhV_UWyPp90hsTJeKJzXZ95guxOjDthZtHUflLkeeTwKpdD9H5RjWzE8YbUorr7JuZeT7HykSKT-BblUpQTjNucVOgibHo7Zxl8L8bWYsMI2QQwIXcaYpUogwOKaLmVY7P9rsRxKBvkaCo4NTOGvZ1lbg3zNaZ10en_EzkrqcblUhej94IWtaTcr5Tag6fDLggbNkzr2GiryqePqMlRb_asdfcAIuiMxorJIMBViiISk-vqTBkQSy3yCvza5p5G3brO-TQUKvGL0tb263drbA4dZ3ljrS_oCfa-XZ06KlZRvasyeyG7HXsZpnkDBKI1XwEEG7GQo_ELh12qNm4U9yuHlLCKtJnpVlheHads0cYEBe6NPe-S-g0Zg4h_VapPCziuGJbC9bXhbwyLAoyNpqaIpzdZ3BldUDmMKri0=w1248-h702-no

 

RVXuEOu7PbQepYRC0zu9_3iEkX1WUX9onogL0_tcX_hY8gpZP0goTZYnAzJC5eP6hYpgP8_reryRq82-TzaLsJHlKAhuAIBhXYDP8qkuXcheXJJxLRRDaRP1hLIdnfEjVH9CXG88AqDQOhb2-IJKs7gloJoKcKLh66skBemHBt06WqNwlFlONreKnXU4TcHrzIY7Xz-SIAPcS9AgnTM0BM2NW3CHGrSxLot67UD2P_r9Qj1dO7OCeEE7ewWvPtDJLIrc3ijYCj_FWuga2wCOhajDjIkzifzugccjsfAwu2wV2fIFz_-f58VMrkp4vKDwvysg6sSj3MnQnVq1oOW3EGUkWbQsvh5hIsEk5U0hr8lL7I-spQxlAxDzIIOwEgmK7bxYs9ur95qHEAUt9bKuSWH8iu5wGjAg_ZdWfvktkgItnW9qsQVE8o94F0sGsongZ_VdSBhrc8u4GnpIedGjsaoGtyIPjZTg28VMNhA1ZrNPPP2F2C7krxRNbg6-srqRAIyjFTeCReldr20yaDdTqNDSqna3561JGgRgZ6Vylrv8VebonVx46VBMMdvVvRXqTmiAevkN1tLNJVzFe-U78A5gRDLFVbnRnexIFGCYqXGSkS9eM6xAue2mpAjkclk_i_dycOUTNv0_BYiL45FgBBLhbn2BHDOx=w936-h702-no

 

2aXPcaIzszZ1i8h3Euw90XOMlFZQN0E2l-BXWe3XOciKobUATVH4OkG27DJNr4YhTcntRBUVfnkz11BANTPjSZ8dZPsgPQN6wIGjhVNsq3Qmq2bpKLZdU1C1Bl27MfEbfvTxrFc1ClBOhQOUZe0e6VHZbSLC3OIUMAlzZODqX0mAbQMBh42O70MQ1SAkPPN5zcByX32qHYfScMi6vJYFLyWNTb0Cw23ewOqyJ7XHVs_esbiq_RclXRvTh7S77qTEZD1uIcHl-2DNrAbpqkdWSI6LE56PZjjFOYL4gXlfMWUY2Wo1TDmUhjziyzRi6wJ-VMVF8cqtnNETV2W-NClgO4z1Ektj25SxKSt109zMn5jUumDtykHTK_mfCtMRbepi2X4vxDfydvtDtxmbksCkleDauS2uup78PNaXeWxVNWKnpIWHBt0cmQMwqHap9qJNk_wQsmd5sjwxbBTbBEhnVAcVrRuvPhtCSkjEm4KreBP3s8zwZwQSbxEB7-6KSv09rsfQgjrVo9dS-ApaoU81_ayZ2GDrvA06HG5k8SadPpdO0plB1QC3uQjGkyAvektCCutbGqf-MkKfX4_fvXO2PVgxkcFxDfsBs7wAx_OQDKKqTRyHTUMQlB6QylqCnuYfZ7mmhiMvubeKGfoiD9GwfQdprGK9H-sJ=w936-h702-no

eAuAXkmDPY43kWzbc7hGNh87--O8lnxQRa65M7sz0wegPQicxX_Dop0SPmbbATz-RKUvR3hpApuYNg1g6maOgPW0Lx-PCL-6DmsE47sZiEHrNBDJTDmg8aVUYQMIUwO1It8ttfyYzrEm-ooyKPS__ZkYLCWugwOvbvo6D9G1uDX4-gb1VLxiEYhbFH5FVxtDOC1ujjaqZe5_kCA9RXWvmtXycHT0vQGsomJyeqS7UI9rkXuLf8geoKVxR6lb37JfRPeyxLqMU7USW1kHWSQHsdxJgPD0cwJlEhmVRatXN4hmQe7ubF2EIpp8sSf4WxjIz3cbuOyDUPWVP70qlkAQTqvGZhsXlgyUmF3NDWYmszJPMbn02kWXMrXRyypn4WLflZf3LMKaMfmeR3F4_SV-j9JLSjKwKxmj1UIk14QsVb5nC2_QpdoGivImgjVTdGIqEcGeqfTHnHPOMewwfJrfliyPSm1njgc6Cm7BkKhoQKaqgZIbev5rqkr1DzEkY2HqDINyrEcuYhlW9B5_G9Slh5mOdXlSM6ILlhRqCeB8W5Lu0ChRs8hKFJcEWvP22R-HgpmZ76zZO-Iq8eHyheAvtjtk4CLQaEa9jflv42eSXknZIhggJmJ3SvtpCALmUCl2Nhl547DfNlhcPLZdp6u_gIAiMKtWZVRF=w527-h702-no

Början på övre A-armar främre röret 80 graders bockning

NZKmHS2iSMPATs7qXc2F4hgNMR-xgWVnCQkxuCra

 

Man kan ana vad det ska bli.

zm2lpg48qf2_CNLCCTuv7BFf6fcA8kHuqu5imYlx

Nu ska det bara byggas jigg också ! :burnout:

 

Edited by Kjelland28
update
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uppdaterar lite med en bild på starten av instrumentlådan, håller på med A-armarna fram och kardan  

 

BQdactvieUKKfVTCdLf3nSYAxG12q06C4sXAk03x

Edited by Kjelland28

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, det där är verkligen " old style".  Synd att inte alla bilder var med, kul att se om hastighetsmätaren har vajer :tongue:

Smart övre infästning av a-armen !

 

Mvh Pär 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

? japp så enkelt som möjligt. Jo det var nån som skrev att justermöjligheter var bra. Blir elektrisk mätare har plockat isär ett sent 240 instrument ska bara göra ett hus till den. Ska ha 16 cm mellan marken och chassiet också. ?

/ Kjell

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan, Kjelland28 sade:

Uppdaterar lite med en bild på starten av instrumentlådan, håller på med A-armarna fram och kardan  

Kanske bara är jag men kan inte se bilden

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aj då, hur ska jag lägga in dom ? Har dom på google foto.

 

/Kjell

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bra med hög markfrigång om man ska ut i skogen. 

Mvh Pär 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Övre A-armarna i en enkel jigg.

Kf8s4XC_8l2cR3u8cHSAasxVziWZYehd4Gdq6Aq_hX__I6_ZRYSselp99dJrAypmWkE9TSuzQcixol9EGGaVJpqHV83BWDJLqs1t5Gzni1UBFXjLaKeHXN1QnG7pyFrWN4kVV6AccjYd1y1O60Dj-c5snfcsNN94OPjCJzxUbosmw_YNa7e7RswfpxuWhc7JVzbKbeJQwxQzjrKYVGJllNVEEEhWQ_FPIG5ZyX1M_51uktFWf4aE2aUv8lbZSLx8RbgQ1KefeFqZqTSTepq9jlTLQkvEaMCnJq8mOrAoX6Lscs6w_nk6CKzJlqjWxPyMXTNYw28VWT7bCXhnx5b7NiUAlUfEckxT48wuzaDf3J1Rbwwtojs-mIHLgmh9wMTJ6PppvsoezeAa7TXROV2AStr9zk58qsUJn9izwvlJnGr3ezPOOHc9PH9BnH_S5b4_r3FzLhwvjIoxpxDagKu7Mok7_to9vQNTzLNAkZhtv4YP8Om3zrOMhJS_cn0VHGmXGmzzbYC5e_NJPXBF9aj4eNefbo6ciiQ21CL1enujnVtiq1jWZRq-n7zacTClp9ce7duDpzRh1eOw_R5R_xbHX75sQcowfqLJwAIfG9PIueSoHz89Q3LJJJNWgKuXyZI4tdFRYqZ2X_z4l7WlK7csWbRXj4cwDv9k=w1512-h1134-no

Z_LTOjvo857XtMuxlpIYDZMfNE4H_-Mm3F0g9QclQEaSGjBjBjHFj6gn3FGk8hxAneokbKai36eeyVxPgd0LNrysQSmUdlNOYIyod1cXkSvauVjmPWOtsjx2tm-hH1WKEnFvMU6KzzMxs0-uM98NRZvTVvwE7hGOz798LrycSF1adzqBJ5l8oIMaNKzmF6fW-SNJmMkbDWXxWsbU8v4wIbyeWurZXMglXeDQ3mzDtzEwq9kxItYZL9Kv8GL1mW2j64HKbQA6_YbVgfl1Z8fww0tCwahiVvVzKJKdOhQ07qNiopdodE5ysvRNwOOlWIbD00Ydy_WYwaVf4yNUy7wJZgeXZ8kzy9ZKf4qEI2DfK8OUfzUw3HZl5cnosZpV_1YQXYSgsUEAKvfoqsFj_GN13-3Ym3eYqeajYS565Fxcd3SuzJIgADA5NE7Q1Be4M538ggDRpofjDzfHfdZIbi8JhUcoB0Bzy7F54khz96MjuhU7ArFxSVE1os8gSXtq1vY0KwTSlYcIXrVl5Jbn2PmSwxm2dtIsoqC_GlFKZPWXPUA537pFpKZuduhnaE6712JliEXaI7EOynNeHh54Qh8NE_9_pTOuFXgTmW0W31D5aqdEgi-rkDMICxhdw-Bv8G2NbKm8WqMDfyuvpzB1ctdQll0W70Kh2Dkd=w851-h1134-no

Kom på att denna hade jag inte heller visat !

 

cXNJv0lUNkAVDyDv0yYwK9_xaQEgHFrS-7Hl0qGzjtjOnLK0qqEeU3fT_k1RUZOy2gzH8OPEK0fdCjM44jLLuSXBgG45YP4nJloBx8M-FzCKV4r7SoFtWdR-8XuOfZllEDZ6hTBHYP996MT3svza1HQvS0bZXOv7zlALfOcYU-EH5icR9OhUex40ZIx4qZ6u4mv6osLK3vEmxBxLqLKes6gCosee0JWhJzOt9vfFzeJBqwyylbyxXPDS7by-qdUpOyXLL7lQvMeL4KsDbd0EX2-xQbr1Sq-tHDunKBYdtb67Nqw2En4S9A-5uTIluFQXtWWClUoAAO44iE0q4MkTNSn8UmqyoLqIxjHq_eDFY-FzPZkLQ1E0YxCm7DL66zNV4UiX_X7SQ3zDVOjQqExaTfJXm-wUC9tWRstXx5ENUWeTr4woh6P3JZUpl0GNk-Xl2snmafg7mMzxFludGC3_F76p8r8rqvQ5nehFHrmrKi6E4O5pWu0DP4L1sv_yg5WlOO_6NbUaQB9OtwPqLcPp02j8P7qB2F9DVvts_-E1aD_j4MG7DtfBO_sq2WcI484t8N1gMGGWoLKDIewO7XqIl3EIIfs9QwpNtUfUz8Uku7l9SqSPuv0D1F9BXgFb0HDH7OSlgHtbZ-n4Bx-HAGnO-3TYR1ea9ISy=w851-h1134-no

 

 

Edited by Kjelland28

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, vilken smart lösning av jigg ! Enkel och fyller sin funktion.

 

Mvh Pär 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tackar?! 

Stommen är 30 mm formplywood det som blev över när jag byggde släpkärran  för 8 år sen, sen ett vinkeljärn från nån grej till brorsans gamla traktor. Som distans passade det perfekt med en vanlig 13mm plywood och sen avslutas anrättningen med två överblivna takstolsvinklar. ???

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har vart lite stiltje ett tag på sjua fronten blev med husbil som behövde lite grundläggande omsorg inför semestern samt att jag själv var inne på lite titthålsunderhåll i ett knä. Med på bilden är särbon. 😀 Pinnen med muggarna är till hennes kakadua Emma.IMG_20180727_215156911.thumb.jpg.0bc441dfdbf90eeaf9e61056e69c5b13.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snälla Kjell, behåll växelspaken precis som den är! Och så vill jag se bild på kakaduan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ett magnifikt djur, en sån skulle jag vilja ha om jag inte var allergisk.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo dom är fina men kräver rätt mycket tid och omsorg. Antingen så ska dom leva i par eller så ser dom sin ägare som sin partner och dom kan vara sjukt svartsjuka. Som tur är så är Emma regelns undantag och accepterar mig. Hon sitter nästan lika ofta på min axel  som på Marias. 😀

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm, fick ett stort paket från england med två glasfiberstolar 🙂 Hm...... behöver banta ....... 😞

 

  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har haft lite mycket grejer att rodda med ett tag nu men snart så är min A-armar svetsade och då kommer den att stå på egna hjul snart. 😃 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grattis,  det är ett stort steg med bygget på hjul. Lite halvfärdigt  känns det som 👍

Mvh Pär 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Övar mig i inventor på jobbet, nedre A-arm, nästa steg på denna blir att lägga på svetsarna. :icon_smartass:1029947073_NedreA-arm10.thumb.jpg.21c8c8b438d7c9e76d0faf2ab90afcd0.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, va snyggt det blir :smile: Hoppas svetsarna blir lika fina.

 

Mvh Pär

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tackar !

Ska passa in allt så att den passar i min bil. Denna ritade jag ur minnet. Men jag gillar renheten i den får kolla om den får godkänt av Ludde (SFRO)

Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spindelleder ! Nån som har svaret på om det är samma kona på nedre amazon spindelleden som på en 140 nedre spindelled ? Har upptäckt att det är så mycket enklare att använda en amazon led, bara att bulta fast i A-armen

1388723135_Amazonspindelled.jpeg.12c44513f0a229a2add87c9e9b214695.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Liten uppdatering. kardan svetsad ! hittade till slut en lagom tjock plåt, skarvmuffar till spirorör är gjorda i 0,7 mm plåt. blev sugpassning mellan 140 kardandelen och 740 kardandelen.

IMG_20190117_145228438.thumb.jpg.96a749403b6b459b1369911c37869218.jpg

Hela kardanen nedan med shimsen på

IMG_20190117_145222923.thumb.jpg.ef6304502f57718155114d0bb94ec729.jpg

Drog fast shimsen med najtråd på 140 delen punktade shimsen försiktigt i bakanten. borrade fyra hål i 740 kardanen i det läge det inre shimset skulle hamna gradade hålen. trädde ihop kardanbitarna och borrade försiktigt igenom shimset genom hålen. Ta isär och snyga till hålen i shimsen.

IMG_20190117_150729288.thumb.jpg.0f69e048e540d6e801bbc6d14edc00ab.jpg

Trädde ihop kardandelarna och matchade hålen i kardanen med hålen i shimset. pluggsvetsade genom hålen korsvis. Punktade ändkanten av 740 kardanen mot 140 kardanen korsvis. svetsade fogen i delsträckor med 180 graders förskjutning. KLART ! 😃  resultatet nedan.

IMG_20190117_181957247.thumb.jpg.29cf1a6d01c636aea617743b510faef1.jpg

Edited by Kjelland28

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lite mera bilder, var ju tvungen att försöka få lite koll på hur slutresultatet kan bli. 😁

IMG_20190212_143924281.thumb.jpg.7f0914ddfbb7ee9b3faec391d2492c3e.jpg

IMG_20190212_143951850.thumb.jpg.2670b5cf18ce1e98ddb8aa9fc9b20790.jpg

IMG_20190212_143936528.thumb.jpg.cda6f1890288ab8239550b3edb534d54.jpg

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jamen, du tejpar ju lite iaf 👍inte dåligt 😀

Mvh Pär 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så där då var bakaxeln förhoppningsvis klar med alla fästen det sista som kom på var coiloverfästen, fick gå ifrån min design där axelfästet satt utanpå fourlinken til ett fäste innanför.
på byggbordet ligger min rätt hårt satta coilover ! 😂

 

IMG_20190222_165630160.thumb.jpg.b73b42ff90e7710cefccc9f5d3968b9d.jpg 

Har smitt till ett par chassifästen för coilsen också men kom på att jag behöver shimsa det bakre örat en mm för att det ska komma i rätt vinkel till coilovern. just det dom ska sitta på undersidan om nån undrar ! 😂 kommer att sitta fast med samma skruvar som ska hålla bågen.

IMG_20190222_165619939.thumb.jpg.20e57fc728b0933f0e9605962068c7eb.jpg

 

Lite ytterligare bilder på framänden kring motor och styrning rören ligger ca 35-40 mm från motorn 

 IMG_20190214_101610177.thumb.jpg.98846b44f2de377b351bf8df004a6ec0.jpg

IMG_20190214_101603163.thumb.jpg.1af9d40132e61e7e8bd8d81d3342e944.jpg

IMG_20190214_101956283.thumb.jpg.b7da62ab9d46c57be9816866d8910275.jpg

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hade man uppfunnit sjuan i Sverige hade dem nog använt dessa delar , b16/b18. Och någon lokal bakaxel 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Japp antagligen B16, tre pet M30 låda och PV-bakaxel. Hm konceptet för very old locost kanske ! 😂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så då var bakänden 97% komplett  saknar renoverade bromsok just nu.

IMG_20190225_181514500.thumb.jpg.a1056a5c44f85e5e827331f30c765833.jpg

IMG_20190225_181541334.thumb.jpg.8caa8da61eec560511e891b127f3785b.jpg

IMG_20190225_181533885.thumb.jpg.38e08573e9d2df332d8a68c0f13c22a2.jpg

IMG_20190225_181528809.thumb.jpg.c6b572fa1434664daded2730426657e7.jpg

Började med instrumentlådans framsida. tog lite rester från golvplåtarna, ska bli en plåtvinkel med 4mm försänkning för pAlu-plåt och dubbelvikt motorhuv.

IMG_20190225_192722975.thumb.jpg.0562990c4d19d81daaf18e651f0adbf9.jpg

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lite nya bilder klurat ut hur jag vill göra kopplingen.

blir lite PV/duett stuk över denna ! :-)

IMG_20190315_162102244.thumb.jpg.aa5385671639262e98bd782bfaa96b16.jpg

den rundar huvudbromscylindern på undersidan lite snyggt! :-)

IMG_20190315_163456546.thumb.jpg.228d564f7380d3691d5971bb85015545.jpg

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lite mer kopplings och pedalsmide

IMG_20190322_165419177.thumb.jpg.adbec519c9eb92c699236745a8d13347.jpg

IMG_20190322_165423734.thumb.jpg.964281db19a8039827554c6e87b0aaa7.jpg

IMG_20190322_165431146.thumb.jpg.65ce0fa5030902a1c9a053521ba17fd3.jpg

Den nya fixturen till övre A-armarna 

IMG_20190322_165405101.thumb.jpg.6e003054a045f030f96b37500a74588e.jpg

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Pillat lite mer med fixturen till övre A-armarna. Kanske blir klar i morgon.

IMG_20190410_164122531.thumb.jpg.63987740baa1944c3f325159a9c2212c.jpg

Färdig!

IMG_20190411_161116343.thumb.jpg.ae9b80952adca126942a7b7b4e32a58d.jpg

Börjat med en fixtur för de nedre A-armarna men den ska göras om lite 

IMG_20190424_144534879.thumb.jpg.d40981dc55ef84a82adde0fabb6bb1c4.jpg

Har handlat in lite bättre begagnade motordelar också ett lättat svänghjul (- 1,7 kg)  och ett gren rör med insugsdelen bortkapad.
bostade av svänghulet och satte det i hjulbalanseringsmaskinen för att kolla balansen. första försöket gav 5 gr obalans roterade svänghjulet 90 grader  0 gram obalans. testade ett orginalsvänghjul   strax över 15 gram obalans i båda lägena. 😃

på väg mot 105 hkrs etappmålet ! 😄 Dubbla SU C-kam.

IMG_20190427_132752232.thumb.jpg.20943e00042c09424f32928b7749392a.jpg

Uppdatering.

IMG_20190428_121405053.thumb.jpg.99e448c5d5ca6f842913c15654defbab.jpg

IMG_20190428_144353468.thumb.jpg.67f4534fcdf11c3a85d384fbe89ce27f.jpg

Börjar skönja  hur nedre A-armarna kommer att se ut.

Edited by Kjelland28
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Fortfarande nån dags jobb kvar på sista fixturen till A-armarna. Och nu blir det ju ut och lufta chassit till Tjolöholm en liten tur tur och retur på 47 mil :-).

lite bilder på chassits väg till släpet 

 

 

 

IMG_20190516_172309339.thumb.jpg.5ad4c6e13d67130a22777fd5aa2438c3.jpg

 

 

IMG_20190516_172257793.thumb.jpg.50eeaa03b6fc182a707d508e78c5cc48.jpg

Packat och klart !

IMG_20190516_181647158.thumb.jpg.cc2b41411a9bb3d85c6e2c188ae4b0e4.jpg

 

 

Edited by Kjelland28
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Filar vidare på de nedre A-armarna

 

IMG_20190526_121310825.thumb.jpg.a37549f5093fe69931236d428f94de0b.jpg

IMG_20190525_155302614.thumb.jpg.f67ee43585b39731bf075258d952cfae.jpg

IMG_20190526_130959568.thumb.jpg.b9f4c6d608a00beffa6867ce0d4f6534.jpg

Bara plåten som stötdämparfästet ska sitta i kvar! 

IMG_20190526_160457549.thumb.jpg.b530c73ed6b537d71188791fa3d1e01e.jpg

Sådär delarna till förarsidan klara! 😁

Edited by Kjelland28
  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...