Jump to content

Locost old style


Kjelland28

Recommended Posts

Några saker att kommentera här;

1. Tvåkretssystem är absolut ett krav för amatörbyggt och har varit så länge. Det är beskrivet i avsnittet om föreskrifter/regler i bygghandboken.

2. Min erfarenhet är att när man bygger om till axelindelning fram/bak så är det sällan original Volvocylinder fungerar bra. Mitt stalltips är en Nissan huvudcylinder som har samma fattning som Volvo, men är "rak" dvs men en diameter, dessutom betydligt kompaktare. Finns i massa olika borrningar men 22.2 eller 23.8 mm brukar fungera bra till Volvo-oken.

3. Många pratar om att det är 70 eller 80% av bromsverkan som ska vara fram men det stämmer sällan på en bil med den viktfördelning en Locost har (normalt sett 50/50 eller till och med mer vikt bak). Den behöver relativt sett mer broms bak än en framtung bil som Volvo 240, 740 etc - vilket också är en anledning till att bygga om så man har kretsarna axelvis då det blir enklare att justera.

Gustaf

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ok, Jag har ju två krets, fram/bak idag det är ju inte problemet. Har ju inte hundra koll på exakt hur volvos huvudbromscylinder funkar men om man räknar av den lilla kolvens area från den stora så blir pumpvolymen samma. och det verkar ju som att det kan stämma annars skulle det inte funka i ett triangelkrets system och med difftrycksventilen som Volvo har. Känns ju som att jag borde ha en pumpvolyms skillnad som ger hälften så mycket volym till bakkretsen som till framkretsen. kollade på lite bilder av Huvudbromscylinder och genom komplicerad huvudsimulering 🙂 kom jag fram till att i en huvudcylinder med en diameter så får den främre kretsen en större pumpvolym precis som jag behöver.  Nån specifik Nissan modell du tänker på ? Kollade några och på dom sitter öronen 90 grader fel, det går väl iofs att lösa med lite nya hål. Den här nedan såg ju smäcker ut 22,2 hål i den borde ge lite kortare väg volvos kammare motsvarar 15,9 båda två om jag tänker rätt 

127-822226_large_0.jpg.ca5e8c5894ea91c006f864a31173b072.jpg

Edited by Kjelland28
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Igår vart det lite mer målat  hängande på lyften. Idag vart det en ny provtur till brorsans brevlåda och tillbaka  400 meter. fick feta på SU'na lite då den verkade gå lite snålt och justera tändningen lite neråt. sen stod den och puttrade på tomgång en stund.  😁 Till helgen blir det start av plasmaskär så jag kan skära till aluminiumet som står mot väggen i garaget.

Edited by Kjelland28
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Den sitter väl som de flesta gängad och loctitad. Det är original mini gen 1

Använder en mini quickrack styrväxel med 2,2varv mellan fulla utslag  i en original mini, med 140 spindel och extra kortning av huset så får jag 3 varv ca

Edited by Kjelland28
Link to comment
Share on other sites

Har du sökt ifall det finns nån annan styrarm med rätt mått i stället för

att köra med förlängaren?

I mitt fall om jag inte minns helt fel så är det Volvo 240 styrarmar på

Escort styrväxel

 

//Nisse

Styrväxlar.JPG

Link to comment
Share on other sites

Kollade lite gamla mail igår och såg att det var visst 9/16 UNF som är innergänga blir i mm dia 14,29 och stigning 1,27 så det är tveksamt om det skulle funka med Volvo, däremot så borde det finnas nån annan lite äldre engelsk bil som åtminstone har längre stag. Tyvärr så har jag inte hittat någon sån än. 😒

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lite updatering på kaross bygget 

IMG_20221112_112929018.thumb.jpg.ab61aa31197de2ab547e17501740efe5.jpg

IMG_20221112_112938298_HDR.thumb.jpg.aed8d433515e3bf88d4b18583b2ba1c8.jpg

IMG_20221112_114014640.thumb.jpg.e6ad522ef6e9f1244a3c26ff5c2e62a8.jpg

 

IMG_20221112_114322318.thumb.jpg.2e5ac759e7ba51ea3d3f7293ea39f7c9.jpg

IMG_20221112_115741046_HDR.thumb.jpg.589e1d11d7f55f4b73b35fcb2f28090a.jpg

IMG_20221112_115749460_HDR.thumb.jpg.9ac2e8517e4a684cb0f7cf017fca18d8.jpg

IMG_20221112_122202670_HDR.thumb.jpg.a926470fb230caf4b3db6902f2388897.jpg

Målade tusch på utsidan plåten och värmde med gasol på insidan tills tuschen försvann och sen dit med plåten och tvingar och knacka till det.

IMG_20221112_153358232_HDR.thumb.jpg.39eb4a9778aa495e794af05a462fe6da.jpg

IMG_20221112_153406471_HDR.thumb.jpg.cdd3ef779f87d68e4c1f8a12aa363d4e.jpg

IMG_20221112_153411252_HDR.thumb.jpg.6dc2103f1aa2336710d70ca8bd267abc.jpg

 

IMG_20221112_153403194_HDR.jpg

 

IMG_20221112_114015040.jpg

Edited by Kjelland28
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

I helgen har det blivit klart med yttersidorna. Fixat rätt anslutning för vevhusventilationen så nu går nog inte motorn så varm på tomgång gick från diam 8mm till 2 mm som är standard på B20. kopplade in generatorn och märke upp kablar nästa steg blir att ansluta sakerna i säkringsboxen och skaffa lite olika brytare. sen vart det lite pappslöjd mallar för att skära ut plåtarna till kardantunneln.

IMG_20221127_145757509_HDR.thumb.jpg.5c5a8b971d7ab6dba831390e8f7578ae.jpg

IMG_20221127_145818434_HDR.thumb.jpg.d99ab2336448814e19f9bd7d7679b1ff.jpg

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har inte hänt så mycket på ett tag nu mest blivit lite småplock som att byta till rätt skruv till kardanen montera värmeskyddet för expansionskärlet, montera hastighetsmätarwire, flytta signalhornet göra en fästplåt för stegrelät till hel och halvjuset. väntar på täta popnitar till karosseriet

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Blev lite stopp ett tag av olika anledningar hittade lite mätare på Amazon billigt. Nån som testat KUS mätare förut ?

Tror jag gav 750kr st för hastighetsmätaren och varvräknaren och 227 styck för dom andra.

Eftersom det verkar vara kinagrejer så är ju instruktionerna så där. Bifogar manualerna nedan.

Det jag funderar på är min bakaxel från 740 -87 vilken frekvens den ger vid 200Km/h antar att det är 12 pulser per varv på den, ingen ABS på axeln, räknar jag rätt nedan ?

0,620 ( 15" fälg med 195/60 profil, omkrets = 3,14159 x 0,62 =1,95m ) 1000m / 1,95m = 513 varv / Km 513 varv x 12 pulser/varv x 200 km/h / 3600 blir 342Hz vid 200 km/h

På andra hållet så ser det ut som att mätaren accepterar mellan 1000 till 27000 Hz vid 200Km/h.

Nån som har nån bra ide på lösning hur man får ihop det ?

IMG_20230319_133752242.thumb.jpg.dd526224776a587168d15542b519e68c.jpg

instr speedo and revc.pdf

 

Link to comment
Share on other sites

Av kabelpaketet att döma så är det samma producent som Biltemas marinmätare. Samma färger, kontakt och det medskickade motståndet. Matematiken verkar stämma, jag får också 342 pulser per sekund vid 200 km / h.

Edited by Mats Karlsson
Link to comment
Share on other sites

Jag får det till att du skall lägga in ett K-värde i hastighetsmätaren på 782,5 enligt nedan beräkning:

Hjuldiameter = 195*0,6*2 + 15*25,4 = 517,6 mm
Hjulomkrets = 517,6*pi / 1000 = 1,93 m
Hjulvarv/km = 1000 / 1,93 = 517,6 varv/km
Pulser/km (N i instruktionen) = 12*517,6 = 6211 pulser/km
F (enligt instruktionen) = 200 km/h (D i instruktionen) *  6211 (N) / 3600 = 345
K = 270000 / 345 (F) = 782,5

Vad jag kan förstå är det möjligt att lägga in K-värde från 0,0 till 999,9. 
Var hittar du "På andra hållet så ser det ut som att mätaren accepterar mellan 1000 till 27000 Hz vid 200Km/h."?

Link to comment
Share on other sites

@bexander det syns lite dåligt men det står lite under b i instruktionen för hur man sätter K värdet att K kan vara mellan 10- 270 vilket blir lite jobbigt.  

Minispares har en pulsgenerator som passar gamla hastighetmätaruttag den ger 7 pulser per varv nån som vet hur fort hastighetmätarewiren snurrar på en amazon eller 140 vid nån bra hastighet på bilen?

Hur kollar man enklast pulserna på bakaxelgivaren till en 740 ?

Edited by Kjelland28
Link to comment
Share on other sites

Efter att jag hade räknat och räknat så kallibrerade jag den utifrån utfallet.

Jag använde en GPS hastighetmätarapp i telefonen, körde i stadig fart på motorvägen  och jämförde. Sen om jag körde 90 enligt GPS och hastighetsmätaren visade 97 så delade jag 90/97 och multiplicerade det talet med antal pulser jag hade i mätaren. Efter två-tre iterationer blev det väldigt bra.

/T

Link to comment
Share on other sites

@tpau Japp, problemet just nu är att jag hamnar utanför mätaren inställningsområde, jag hamnar på 782 i K-värde och max verkar vara 270. det skulle behövas fler pulser per varv på hjulen. annars så är nog tanken lite trial and error med en telefon som mätare. 

 

Edited by Kjelland28
Link to comment
Share on other sites

Aha, så det behövs alltså högre frekvens för att åstadkomma detta.
Verkar som det finns 48-tands hjul till diffen från bilar med ABS? 

Det skulle i så fall kräva ett K-värde på 195,6.

 

Link to comment
Share on other sites

@Mildseven Kan man seriekoppla dom 🙂 jag behöver ggr 3,5-4 på pulserna för att komma innanför området på mätaren.

Jag ser inget enkelt sätt mer än att sätta en plåt mellan kardan och bakaxeln med 12 stora hål i och en sensor som känner på den då kommer jag in i området för mätaren. nån som har en bra sensor som funkar med upp till 1300 Hz ?

Edited by Kjelland28
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Kjelland28 sade:

@bexander japp, problemet är ju att man får riva hela diffen för att byta. Sitter runt kronhjulet.

Ja, det får inte blir för enkelt...

Går nog att använda en Arduino eller annan microprocessor för att multiplicera signalen men kan bli lite låg upplösning för låga hastigheter beroende på hur man gör.

En hastighetsmätargivare från en bakaxel med 48 pulser borde kunna läsa 12 pulser per varv på kardanaxeln?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...