Jump to content

Locost old style


Kjelland28

Recommended Posts

Visst finns det en risk för "byrålådseffekt" men man får kolla delarna man använder, hur de ser ut. Det beror på utförande och tillämpning också. Många teleskopaxlar som är gjorda för ändamålet har en form av teflonknappar som gör axeln glappfri men ändå tillräckligt rymlig för att det inte ska låsa.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Ok i min axel så ha jag ett glapp på 1 mm i två riktningar och två plana lägeslåsta stoppskruvar som tar bort glappet. Skruvarna är inställda så att så stor glappfrihet som möjligt uppnås utan att låsa rören mot varandra, dock inget teflon men jag kan tänka att teflon var för att slippa skruvar. har även tänkt värma på en krympslang men lite glapp runt kollaps delen på axeln och inte måla med färg som kan agera lim.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jobbat en del med kylet och dess position i bilen nu börjar det bli bra men ett hopkok av Volvo, SAAB och universalslangar från Biltema. Så fort kylet och expansionskärlet är på plats så blir det provstart ! 🙂

Och innan nån kommenterar det så japp jag ska ha luftstyrare från kylet till fläkten !

IMG_20220501_112416597_HDR.thumb.jpg.7cd657440c28dcd281a1f00cd6926349.jpg IMG_20220501_135625054_HDR.thumb.jpg.39d7e4c59d586638e9c8cf62db8694ea.jpg

 

IMG_20220501_120414660_HDR.thumb.jpg.a6c31bf6183c1e9d8c50ae86ecd5d4a0.jpg IMG_20220501_154243352_HDR.thumb.jpg.9de79ef9cbcc121e952e0852d2ffea2a.jpg

IMG_20220501_112436003_HDR.jpg

IMG_20220501_120418981_HDR.jpg

Edited by Kjelland28
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Detta måste väl vara rätt märkning ? E i en ring och en 1:a utanför. sitter original på caterham runt 40 kr hos Caterham parts plus frakt och passar på många land rover defender kopior . 😃 Återstår bara att pilla bort de vita glasen på defender kopiorna. i helgen har jag tänkte kolla hur motorn låter för första gången på drygt 30 år den har fått ny olja och nytt filter en enkel 2" dämpare kommer att stå för musikutsläppet. I startande stund så blir det en B18 A med dubbla SU från B modellen blir gissningsvis ca 90 hkr så länge. 

IMG_20220525_183454777.thumb.jpg.8d491dd7b25f964160bda5a380ab2d0f.jpg

Edited by Kjelland28
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Idag så snurrade motorn runt av sig själv för första gången på ca 34 år då jag rev den och renoverade den. Vattenpumpen läckte dock lite nu och förgasarna flödade över så det finns lite att pilla vidare med. Ny pump beställd och flottörlocken för väl göra en dykning i ultraljudstvätten så får vi se om problemen försvinner kör med alkylatbensin nu och hoppas den ska lösa upp en del jox.

 

Edited by Kjelland28
  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Plockade ihop dämpare och fjädrar klart för montage. 🙂

GAZ dämpare och fjädrar från Motorsport-tools efter mina beräkningar blir spännande att se om det funkar som jag tänkt. vägde det som är ihopsatt och la på det som skulle dit vilket pekar på en viktfördelning på runt 51% fram vilket jag är nöjd med. Japp beställde de längsta fjädrarna som gick att få på med rätt fjäderkonstant och teoretiskt ska jag landa rätt bra med dessa så ihop tryckta som bilen gör dom. 

IMG_20220716_120706478_HDR.thumb.jpg.8778eb34fb52b63c7d5496e78ee63bf5.jpg

Edited by Kjelland28
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

 

Pillat vidare, fyllt på ny olja i växellådan dragit lite mer elkablar. I morgon blir det ny olja i bakaxeln och mer el och avgasrör. kanske tar med stötdämparna också.

 

IMG_20220721_131934029_HDR.thumb.jpg.db1a1a3e2fee43964db9a295c2cbe853.jpg

IMG_20220721_131958756_HDR.thumb.jpg.5d98eab22e83f3c918884957ef8cfc00.jpg

IMG_20220721_132310984.thumb.jpg.71a75e48a0f6a7afc2cfdff6f1b62ab6.jpg

IMG_20220721_131946674_HDR.jpg

IMG_20220721_155753605.jpg

Edited by Kjelland28
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Kjelland28 sade:

Dagens arbete, skärmstag till framskärmarna.

 

IMG_20220725_172744513.thumb.jpg.483b1269a263f196a6cde372cf8edb66.jpg

 

Hej Kjell.

Du har inte funderat nått på att göra en till fästpunkt på skärmen?

 

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

@Mildseven du känner igen dom ? 🙂  Har ett par kaross skärmar också som jag nog vill ha på sen men det gick fortare med dina gamla.

@Superseven jo hade tänkt 3 fästpunkter från början men sen såg jag ett klipp på hur Caterham sätter sina  och dessa blev superstadiga redan innan jag skruvat fast det övre spindelfästet ( pinnen med örat, ska fästas i den övre spindelleden som en förstyvande sak). Byggda i PL-stång 6mm och 12mm rundjärn samt 2 mm plattor för att limma skärmarna i. 

Edited by Kjelland28
Link to comment
Share on other sites

Har tyvärr ingen bättre bild, men det som hänt för mig är att fästet gick rätt av ca 3-4 cm ut från skärmen.

Efter det plastades det fast ett till längt ned på skärmen, där eltejpen är.

 

//Nisse

5.JPG

Link to comment
Share on other sites

Ok, skillnaden som jag ser direkt är att jag har mina stag mycket längre ut mot ändarna av skärmen samt att det ser ut som om du har rör som stag. Jag har massivt rundjärn 12 mm. Mina stag utgår från en platta vid nedre spindelleden och sen har det ena staget en stödpunkt uppe vid den övre leden hör att stabilisera det hela. Eventuellt så ska jag dra ett stag från övre leden till det nedre bakre staget också 

Edited by Kjelland28
Link to comment
Share on other sites

Hej Kjell.

 

Du är observant👍

Min se7en är en köpes ram Rush så jag är oskyldig till det svaga skärmfästet i mina ögon sätt.

Och det är precis som du säger rör som är pressat platt ut mot skärmen för att sedan är

fast plastat i skärmen. Där fästet vibrerade sönder var där röret var pressat platt några cm

ut från skärmkanten.

Link to comment
Share on other sites

När man pressar ihop ett rör så minskar man ju rörets böjmotstånd så det är rätt naturligt att det går av där. undrar hur bra det skulle fungera med riktigt bockade rör och en limplatta påsvetsad ? själv så tänkte jag, med 12mm rundjärn, att här ska det faen hålla ! 🙂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu så är det bara 16 låsmuttrar, två mässings anslutningar för bromsvätska och luftning kvar till första provturen  😀 redigerat: Kom på att jag troligtvis behöver sätta dit lite bromsklossar också ! 🙂

 IMG_20220814_183850695_HDR.thumb.jpg.841f0a480fdf53275a0b7d66574e243c.jpg

Edited by Kjelland28
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så där då var karossplåten hemma, glömde fota men det känns bra att kunna börja med karosseriet snart. Får göra om några bromsrör som läckte innan provturen men i helgen så borde jag rulla ut ur garaget för egen maskin. hittade ett stegrelä som jag hade plockat ur donatorn så om det funkar så har jag hel/halv på blinkersspaken direkt. 🙂

 

Edited by Kjelland28
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Eftersom det är en sportvagn och den har gener från Volvo så tycker jag att det är helt rätt med en växelspaksknopp från en P1800 ! 🙂

IMG_20220825_154611229.thumb.jpg.a98747f564ac83022b11bf5e64c15f59.jpg

Funderar på ett B18 emblem i grillen också ! 🙂

 

 

Edited by Kjelland28
  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Har dock problem med bromsarna. har luftat med trycksatt bromsvätskebehållare och det kommer bara ren bromsvätska i nipplarna men ändå så har jag minimal bromsverkan på pedalen, det är en ny huvudbromscylinder. kolven går långt in varje gång jag bromsar. Vad kan det vara för fel ? Har en sån här regulator vid bakaxeln och i nu läget är den helt opåverkad, kan det ha nåt med problemet att göra ?

Bromskraftsregulator

Edited by Kjelland28
Link to comment
Share on other sites

Nu har jag broms, vi "pedal" luftade. Efter det så bromsar det åtminstone så mycket att man inte okar dra runt hjulen med handkraft. Dock så tycker jag att pedalen går rätt långt när jag trampar men det slog mig att jag ju faktiskt har ett tvåkretssystem med olika stor kolvarea Fram mot bak och dessa matas med en huvudcylinder som har samma pumpvolym per krets, känns lite som att jag borde göra om det till ett enkretssystem och koppla samman huvudcylinderns båda utgångar för att kunna flöda lagom mycket olja till fram-okens åtta kolvar och lagom mycket till bak-okens fyra kolvar. 

Edited by Kjelland28
Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, Kjelland28 sade:

Nu har jag broms, vi "pedal" luftade efter det så bromsar det åtminstone så mycket att man inte okar dra runt hjulen med handkraft. Dock så tycker jag att pedalen går rätt långt när jag trampar men det slog mig att jag ju faktiskt har ett tvåkretssystem med olika stora kolvar och dessa matas med en huvudcylinder som har samma pumpvolym per krets, känns lite som att jag borde göra om det till ett enkretssystem och koppla samman huvudcylinderns båda utgångar för att kunna flöda lagom mycket olja till fram-okens åtta kolvar och lagom mycket till bak-okens fyra kolvar. 

Är det inte ett måste, ur regelverkssynpunkt, att ha tvåkrets bromssystem?

Link to comment
Share on other sites

De flesta pedalställ som inte har bromsvåg är ju enkrets och bara för att du nämnde det så kollade jag kapitlet bromsar i SFRO handboken 1.2 (inte den sista 2.0) och där finns det inget noterat om att man måsta ha tvåkrets. vad dom däremot skriver är att ju det klassiska att om man har liten kolvarea på sin huvudcylinder jämfört med kolvarean i oken så går pedalen längre väg men ger mer kraft och det är väl det jag känner när jag har lagt till en halv gång till på kolvarean på framoken jämfört med vad som blev med ett original triangelkrets system som huvudcylindern är gjord för. Jag får ut och provbromsa  och försöka utröna hur det funkar och hur tryckbalansen blir mellan fram och bak kretsarna.

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår frustrationen med att det inte funkar och viljan att komma frammåt men det är klart du ska ha ett tvåkrestssystem, det behöver inte vara dåligt underhåll som gör att ett rör, en slang eller ett ok fallerar, då vill du ju ha något kvar att bromsa med.

Hålbilden för huvudcylindrar är relativt standardiserad, så det brukar gå att blanda och ge lite och leta fram en cylinder som är lämpligt utväxlad. Hittade en tråd på rejsa med lite olika diametrar på volvo-huvudcylindrar

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=532354&sid=53cb68086b0a33d885dcf71bf8d82805

Sen kanske de inte är fel ur rent felsökningsprespetiv att leka lite med problemet och försöka lite olika alternativ för att identifiera vad det är som bråkar innan du börjar kasta pengar på problemet. Men i andra lägret ligger att bli klar, leta om du hittar någon på något forum som har ditt recept på bromsar i kanske även i en standardbil? hur gjorde då då?

/T

Edited by tpau
Link to comment
Share on other sites

Jo men nu verkar det fungera. fast frågan är ju om man ska bygga om det till det som Volvo hade dvs triangelkrets med dubbla slangar till varje ok fram och få samma balans, 6 kolvar, som Volvo hade på varje krets. ska provbromsa innan jag bestämmer nåt på den fronten. såg att Volvos diametrar motsvarar en 0,625 tums cylinder per krets så nu har jag alltså 0,625fram och 0,625 bak. ska jag röra kolvarna 0,5 mm fram så går det åt 4,53 cl bromsvätska och ska jag rör kolvarna bak 0,5 mm så går det åt 2,26 cl bromsvätska. kruxet är att det ska genereras på samma slag av pedalen. i varsin 0,625 cylinder som rör sig lika mycket hela tiden. 🙂

Edited by Kjelland28
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...