Jump to content

Locost old style


Kjelland28

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Helsvetsade och riktade bågen. började fundera på själva infästningen av noskonen. Sen kändes det som om det var dags att kolla hur bilen ser ut med skärmar fram.

IMG_20211003_150207532.thumb.jpg.56b3f87baf12e5ecd6f27756375790e7.jpg IMG_20211003_150240236.thumb.jpg.3976c2ca6dd7bb7b989139931eec2368.jpg 

IMG_20211003_152531292.thumb.jpg.3d9e741893d73beb3e046f270acca522.jpg

Kan bli nödvändigt med en del plastjobb sen hjulet ligger utanför med 85 mm, nedan.

IMG_20211003_170505602.thumb.jpg.868a3f8f780c5466d5dd73dea770ecdf.jpg  IMG_20211003_170452567.thumb.jpg.c09c6f8c3a0a79f60552285635569120.jpg

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Wow! Man inser hur otroligt smal en 7:a är i orginal.
Numera måste man väl inte ens ha skärmar, men en skärm som täcker halva hjulet måste väl göra att man bara blir hälften så blöt. 😉

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

On 2021-10-04 at 18:38, BeLo sade:

Wow! Man inser hur otroligt smal en 7:a är i orginal.
Numera måste man väl inte ens ha skärmar, men en skärm som täcker halva hjulet måste väl göra att man bara blir hälften så blöt. 😉

En sjua måste nog ha skärmar? Undantaget gäller ju för byggen som ska efterlikna bilar med årsmodell 1953 eller tidigare. 

Lotus Seven fanns väl först 1957, möjligtvis kan man slippa om man hänvisar till en Lotus Mark VI som förebild som byggdes 1952-1957 men problemet är ju att den har bakskärmar som är integrerade med karossen. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har inte blivit så mycket byggt på två månader beroende på att min gasfot var lite disträ. Men för den som tycker att det är kul med att ta reda på sin statiska kompression så satte jag ihop en liten kalkyl för det. Min B18 kommer att ha 10,77:1 vilket nog är på gränsen med standard kolvar och ingen knackdetektering.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1REc_Lp0xGNDOlbaH9eqESiJSyQqoJXaeXF28xIiVsB4/edit?usp=sharing

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har justerat lite för instrumentlådan och plocka i torkararmaturen 

IMG_20220120_165923957_HDR.thumb.jpg.20863c076cb7fc1450f18ee5e728ece5.jpg

Sen var jag bara tvungen att hänga dit instrumentet

IMG_20220120_170420574_HDR.thumb.jpg.194921943ebebcc00eabb6c08905c67c.jpg

Och så här ser det ut från förarplatsen, ska nog dra det lite åt höger, ca 3-5 cm. tror oljetryck och temp hamnar framför ratten.

IMG_20220120_170527680_HDR.thumb.jpg.729f776e846f86b5c896ec72f42f826d.jpg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Så där då var scuttlen klar då 🙂

IMG_20220123_142116891.thumb.jpg.15f0b6d68d1f2872263118468e2a73eb.jpg IMG_20220123_142134201_HDR.thumb.jpg.2a5e8ef084a6bf82a253bae8f71ba9e9.jpg

 

Blev så här på bilen, instrumenten förskjutna 5cm mot passageraren så att man ska se varvräknaren tydligt, Oljetryck och oljetemp hamnar framför ratten, nödvändiga brytare under instrumenten.

IMG_20220123_142249483.thumb.jpg.4f753c4723590af439da6e45bd624dea.jpg IMG_20220123_162348230_HDR.thumb.jpg.3494008a41e6bc1838e515087a0def28.jpg

 

svetsade färdigt kylar fästet och kollade hur det blev. svetsade dit lite fästen för bromsrör och kabelhärvor också.

IMG_20220124_144612221_HDR.thumb.jpg.2a20cb8f04b210b6b3ecccdb8fce0129.jpg IMG_20220124_144702809_HDR.thumb.jpg.fe14bab5f80093c0ed47659c2636c309.jpg

 

Översiktsbilder

IMG_20220124_144803146_HDR.thumb.jpg.3830c03a95ebc393c6b83a06443dfe66.jpg

IMG_20220123_163843762_HDR.jpg

IMG_20220123_142235250_HDR.jpg

Allt började med det här 

post-4754-0-76342100-1474277116.thumb.jpg.3d7f178c7ed0fe586b2dc2b71bf94c33.jpg

Edited by Kjelland28
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Huvudbromscylinder och mekanisk koppling som ska göras färdig i morgon.

IMG_20220209_161624888_HDR.thumb.jpg.c7b89baf8c4520293af8e3a698c9c9d7.jpg

Kollapsdel till styrningen av vanlig fyrkantprofil som styrs upp av två skruvar 

IMG_20220209_161632868.thumb.jpg.fc03f6a9e89f6c561101b51e7ca2c7db.jpg

Handbroms under handskfacket, omlänkare och en fönsterhake gör att original Volvo 940 handbromsvajer funkar

IMG_20220209_161738405.thumb.jpg.e510f76065104d0a2ca13bc904a310fe.jpg

IMG_20220209_161829736_HDR.thumb.jpg.104855a03f835be226f7deecdc40718f.jpg

Dagens projekt var att få till ett avgasrör från grenröret och till utsidan av bilenIMG_20220210_122418290.thumb.jpg.1ed5393175214de095b0f69ae67ddd1d.jpg IMG_20220210_122427057.thumb.jpg.d83ce69b77f54b548cff54bf0a9e46d3.jpg

IMG_20220210_122622255_HDR.thumb.jpg.c898a36591ed381807939e6d0ed2e10c.jpg IMG_20220210_152251220_HDR.thumb.jpg.7a595761fee9d5b873e94c0c1b1094c4.jpg

IMG_20220209_161647576_HDR.jpg

IMG_20220209_161715263.jpg

IMG_20220209_161823621.jpg

IMG_20220210_122631421.jpg

IMG_20220210_152258803_HDR.jpg

IMG_20220210_153702792_HDR.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

On 2022-02-10 at 18:54, Kjelland28 sade:

Kollapsdel till styrningen av vanlig fyrkantprofil

Hej, ett tips är att du stämmer av din konstruktion av rattaxel  med din kontrollant. Jag har läst flera diskussioner om hur rattstång ska tillverkas och jag ska själv snart också tillverka en rattaxel så jag är nyfiken.

Link to comment
Share on other sites

Uno och jag hade en ingående diskussion om rattaxelkollaps och ratt infästning vid första byggbesiktningen och min rattaxel är gjord efter de principer som beskrivs i bygghandboken med pluggsvetsningar i okänt material etc kollapslängden är över 210 mm och kuggstången kommer träffa motorblocket långt innan kollapslängden är förbrukad. Vridöverföringen görs via två fyrkantprofiler som löper i varandra 25x25x2 och 20x20x2 på den den yttre är det på två sidor ställskruvar som pressar den inre profilen till ett hörn, i ytteränden på varje profil sitter ett runt rör med en diameter som passar det gamla rattaxelröret som gett splinesbitarna som pluggsvetsats. Hylsorna är svetsade på resten i en jigg för att linjera. Rattinfästningen är gjord så att ratten kan glida bort från föraren vid en krock. Ska man köpa de D-formade grejerna som säljs så kostar det ju en mindre förmögenhet. detta gör samma jobb till en betydligt facilare kostnad, dock så är det ju inte den snyggaste lösningen kanske.  🙂

 

 

 

427453316_IMG_20210221_131447_525(1).thumb.jpg.0656f8fddb1ec31cfa66ccc499b2ab68.jpg

14646495_IMG_20210221_131503_500(1).thumb.jpg.7e9f9bb24018fce20331fe8551f1d4a1.jpg

2108046562_IMG_20210221_131455_773(1).thumb.jpg.10fb5e5eaf3d49d1b79cc0413d8f698f.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det skulle ju gå att svarva fram en ca 20 mm lång tapp och sen fräsa ett fyrkantigt hål i den och borra och gänga för press-skruvarna i så skulle lösningen se snyggare ut 

Edited by Kjelland28
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fick hem lite blinkers från England 513 kr för  två blinkers med anslutnings kabel och och 200kr i tull och Postnord avgift. Men de är E märkta och samma som på caterham  ! 🙂 Från Minispares, köpte en liten ny generator för 370 kr och kuggstången 2,2 varvs quickrack för 700 kr  plus frakt innan brexit där också.

 

IMG_20220301_200006572_HDR.thumb.jpg.39e9f9e0c8640be592ed8585e95ea1fe.jpg

IMG_20220301_200043573_HDR.thumb.jpg.7f577e5333c0c3acdcde9b25d89f51b8.jpg

 

Har skissat lite på skärmstag fram, kommer detta att hålla ? 12mm rundstål 5 mm plattjärn till fästen. ska också ha plattor i änden på varje järn som ska limmas mot insidan av skärmen.

 

screenshot_63.jpg.08aa9fcb102c7a544eabfa4afaeb9176.jpg

screenshot_62.jpg.d5a8c4c50d2f83139b383b4d2cbf168c.jpg

screenshot_64.jpg.215b81b1d2b2d2413b92550035415316.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Klokt att använda 3 skärmstöttor tycker jag (som har detsamma). Under de drygt 5000 mil jag kört, framför allt på små ofta gropiga vägar så har jag svetsat dem säker 3-4 gånger,
Trots att ett stag är av kan man ändå fortsätta, vilket räddat mig flera gånger.
Som framgår av bilderna så har jag succesivt lagt till förstärkande fjädrar för att fördela lasten bättre.
Den mystiska böjen mot höger i bild kommer sig av att jag bytte till Wilwood-ok och naturligtvis satt bromsslangens anslutning exakt bakom där staget bakåt passerade.

IMAG0070.thumb.jpg.13d68a813252534874adeae62f4ae67b.jpgIMAG0071.thumb.jpg.39d206e0b32f1d895f903a746e452488.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har också en övergång till plattjärn inne i skärmen där jag gängat fästhålen för skärmarna.
Tyvärr blir det gärna små sprickor i lacken där jag gjort en slits för att leda in rundstången.
Jag får helt enkelt försöka åka på bättre vägar! 😉

 

IMGP7270.thumb.JPG.200355d72c7d6254a4db032deb0599a2.JPG

Link to comment
Share on other sites

Okej, då är det ju tyvärr, formellt sett, fel märkning. För blinkers fram ska det vara en ensam 1 (och något E i en cirkel då). Jag vet flera andra som fått samma typ av belysning när man beställt till Land Rover, Mini mm.

Du får väl avgöra själv om du vill chansa på att märkningen går igenom en regbesiktning eller inte.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

011 är inte en märkning som jag hittar i ECE-reglementena så vad den där är märkt för är svårt att säga.

I E-märkningens värld är det skillnad på 1, 01, 11, 011 osv. Generellt sett så avser det som inleds med 0 en revision av ett reglemente och inte en typ av belysning.

Tyvärr är det här väldigt krångligt och det är inte lätt att hitta rätt och bra information.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
On 2022-02-12 at 21:22, Kjelland28 sade:

Det skulle ju gå att svarva fram en ca 20 mm lång tapp och sen fräsa ett fyrkantigt hål i den och borra och gänga för press-skruvarna i så skulle lösningen se snyggare ut 

Jag skall snart fixa en rattstång och din lösning med två fyrkantsrör är intressant, tyvärr förstår jag inte hur du menar när du säger att det skulle gå att fixa lösningen lite snyggare - du har inte en skiss eller något som förklarar ?

 

Link to comment
Share on other sites

blev idag stället. Kollapsrattaxel egen design.

En 25x25x2 profil, en 20x20x2 profil, en hylsa diameter=40 längd=60. Hylsan fräses ur i fyrkant 25x25 djup 30mm och 20x20 djup 30mm med fin passning mot rören och pluggsvetsas sen mot på 25x25 röret.

screenshot_70.thumb.jpg.cf19026106947e87db6a1a06c2f22056.jpg

DXF-fil rattaxel 2.dxf

Link to comment
Share on other sites

Jag kan ha fel men vill minnas att SFRO inte gillade 2 rakt glidande rör, i alla fall en rakt glidande axel i ett rör liknande denna:

image.png.b95962bdcdcfcef5ae747cf9f44f9aac.png

https://www.borgeson.com/18-collapsible-shaft

Om jag kommer ihåg rätt så var risken att den "nyper" och inte kollapsar som den bör. Fick rekommendationen om en Kadett-axel som inte är rak inuti utan ges mer utrymme för kollapsbarhet.
Några bilder: https://forum.locostsweden.se/index.php?/topic/7584-neozeven/page/2/#comment-88728
Men var några år sedan, @therealpinto kanske kan göra ett inspel 😉 

 

Link to comment
Share on other sites

I mitt fall så sitter det en knut i varje ände och delarna efter löper i andra vinklar. Ritningen beskriver bara ett sätt att åstadkomma en kollapssektion och som alltid behöver man prata igenom det med sin besiktningsman.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...