Jump to content

Locost old style


Kjelland28

Recommended Posts

B18 Toppen är klar ! 

Planad 2mm, B20 ventiler 42mm på insug och 37 på utblås och lite justering för att få bra över gångar till de större ventilerna.

Ska med rätt kam och förgasare ge strax under 160 hkr.

 

Dags att ringa Gunnar och prata kam.

IMG_20200829_083928_206.thumb.jpg.548228c3a222e5eff5c10d5d7ff6253c.jpgIMG_20200829_083908_402.thumb.jpg.fb17d3e843c01dcea87d1e0fd0b69601.jpg

IMG_20200829_084003_462.thumb.jpg.eb7ebf04e6b5294a702526bad8077086.jpgIMG_20200829_084022_748.thumb.jpg.799654ce26371c8f9410b330b7ed0658.jpg

Edited by Kjelland28
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Uppgraderat det lättade svänghjulet från 6,8 kg urborrat till ett 6 kg's skelett modell ! :-) 0 till 7000 rpm innan du hinner säga sing sing ! :-) väntar bara besked om vilken kam det blir så är hela motorpaketet klart ! 

 

IMG_20200929_172528_379.thumb.jpg.826e60615fe49d20d916663ab529626a.jpg 

 

Lite bilder på själva åkedonet 

IMG_20200915_134111_104.thumb.jpg.31f36e5243376b2dc1a23aae3f138c66.jpg

IMG_20201004_140323_847.thumb.jpg.dadf2ee256d1749843b6a6c592170b86.jpg

IMG_20201004_140454_015.thumb.jpg.949ac875441167ddf3fd0b09f424a14f.jpg

IMG_20201004_140503_358.thumb.jpg.7c39a735f59510c9cfaef75b1a7097b4.jpg

Blir nog dessa fälgarna, 240 turbo original ! Har precis kollat och det funkar faktiskt med 240/740/940 ET på fälgarna enligt CASIM så landar jag på en scrub av 54mm vilket ju är under 60 

IMG_20201004_152208_172.thumb.jpg.16a69a5530af0e0e428a769a81dd93a4.jpg

Passagerarplats vyn, var det serie 2 som hade handbromsen där ?

IMG_20201004_161822_853.thumb.jpg.666e8fbc7c584ee326c8828b28274420.jpg

Kuggstången är på kortning så nu funderar jag på hur förlängningen av rattstången ska gå till samt hur själva instrumeteringen ska se ut eller snarare hur jag ska integrera mitt volvo 140 GT-instrument i den där tänkta panelen, just nu känns det som att det hamnar mitt i panelen. handbromsspaken kommer bara att skymtas djupt inne under panelen. 

Satt och städade i datorn och hittade den här bilden som jag tycker är en klassiker !
Väl använd seven med rått stuk eller var det rat stuk :-)

1153563979_lotusochpalmer.jpg.fcc0f75a077db7d932dd097f13880362.jpg

 

 

 

Edited by Kjelland28
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Det finns en beskrivning i Haynes boken, där har han bara kapat en skiva med samma radie som rutan, två plattjärn monterade i centrum av radien och ett kullager som rullar en U profil mot skivan. List köpte jag på Bauhaus, men använde plastruta, så jag polerade bara kanten istället. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Testade kortade kuggstången i kortat hus ihoptejpat samt knackade ut bucklor och kallgalvade ventilkåpan som ska på motorn. Kamaxel är Vald blir en NH48 kam med litet överlapp och 11,25 i ventillyft och bra lågvarvsegenskaper med SU-förgasare. Gunnar tror på nånstans över 140 hkr med bra låg och mellan register. Ska pilla ihop ett par förlängare till styrstagen också.

IMG_20201115_165950_217.thumb.jpg.1b3a9c2c1664b517ef311036b29acf43.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Lite tidiga (h)julklappar

NH 48 Kamaxel med snäll profil och 11,25 i ventillyft med nya std lyftare ( ska hålla mig under 6500 rpm)

IMG_20201214_211441_736.thumb.jpg.43619a473d1d4546def19c80c2317f09.jpg

 

Och två renoverade värmaskydd till den andra uppsättningen SU-förgasare jag samlat på mig.IMG_20201214_211654_701.thumb.jpg.b23704df3baad78948b04d1e5073c5bf.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Börjat med styrväxelinstallationen. Rattaxeln smyger ner så fint med ett par centimeter till godo åt alla håll ! :-)
härnäst blir det ett par temporära förlängningar till styrstagen.

 IMG_20201227_164018_576.thumb.jpg.84395ace8ab7b75af94a484ba6f5ad77.jpg

Edited by Kjelland28
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Hej Kjell!

Jag har varit inaktiv på forumet länge och har helt missat att följa din byggtråd. Superkul!
Kul att det gått framåt så bra och att du verkar ha kul på vägen. Jag koppas att du inte ångrar provturen i 7:an och att jag sannolikt lurade in dig i Seven-träsket i och med denna?

Detta blir garanterat en snygg och rolig bil! Keep up the good work!

Hälsningar,
Bengt

Link to comment
Share on other sites

Japp, detta är till en del ditt fel Bengt ! :burnout:  Inte går det att ångra en provtur i en 7:a ! Håller precis idagarna på med att installera kuggstången, höll på 4,5 timme idag och försökte få till det här med bumpsteer inte helt lätt. Jag gör som så här  laser passet placerat uppe på däcket i 90 grader mot hjulets rullriktning sen hissar jag bilen från full bump till full drop och ser hur väl lasern följer en rakt linje 600 mm bort. lasern gjorde alltid en lite kurva på slutet. i morgon ska jag testa utan kopplat styrstag för att se om det är nåt annat som spökar.

IMG_20210102_165034_459.thumb.jpg.6b3b5c4a16ff7733ccdb81f4c1ee7698.jpg

 

/ Kjell  

Edited by Kjelland28
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En av grejerna att göra enligt protokollet var mer kollaps i rattaxeln så det blev en helt egen lösning som ofta annars ! 🙂Två KKR rör som går i varandra och två ställskruvar som tar bort glappet. Nu blir det 210 mm kollaps, hoppas att jag får ok på denna lösningen. Tänkte kapsla in den i krympslang så småningom också.

IMG_20210109_163945_211.thumb.jpg.c6e49d91a0cc1e803fa3f0da3a760ba3.jpg   

 IMG_20210109_164002_303.thumb.jpg.627ec6998ba48c5356d333b609f83c81.jpg  1366194969_IMG_20210109_164015_835(1).thumb.jpg.49858031fdb9b1b4e00181627790817f.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Lite nya bilder

Justerade A-armar för frigång från styrstag

IMG_20210206_141642_082.thumb.jpg.793c8f9bc9e15da36c6c36e00289aa3d.jpg     IMG_20210206_164221_832.thumb.jpg.a5d89ed54485699b78bcc8553d9215fc.jpg

Färdig handbromslösning med orginal 740 handbromsvajer

IMG_20210213_170600_632.thumb.jpg.cc027d43c7cdff48b873f5e253a30302.jpg

Lite olika sätt att värma upp ett garage från +6 grader

Gasol                                                                     När gasolen är slut rödsprit i bytta

IMG_20210206_120333_240.thumb.jpg.697ebafe14017012af8c5ba27f68c82a.jpg IMG_20210213_112346_868.thumb.jpg.85b22364f03bfae7da182de859c7f6fd.jpg

IMG_20210206_120333_240.jpg

Edited by Kjelland28
dubbla bilder
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Mycket meck för att få allt på plats, bra jobbat med allt.👍

Noterade dina överfall till att hålla styrväxel på plats, har du några bilder på dem mer i detalj?
Har några rejäla klumpar i min bil och det är en punkt som ska modifieras innan säsongen drar igång.

Link to comment
Share on other sites

Styrväxeln är orginal 1:a generationen Mini cooper köpte en quickrack styrväxel från minispares i england med fästdetaljer ( två u-krampor ) Har kortat den och kortat huset mer för att öka slaget

Edited by Kjelland28
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Inga problem som jag sett än, den är lätt att ta isär, att korta huset gör man med bågfil kuggstången är massiv och gängad i UNF tror det var 9/16" ska svarva till riktiga förlängare till styrstagen som är gängade UNF 1/2".

Standard så har quickracken 2,2 rattvarv stopp till stopp och ett slag på +- 50 mm man kan öka det genom att kapa huset mer än stången. Jag har nu +-90 mm på 3,75 rattvarv och ett styrutslag på nära +-45 grader vilket förmodligen är onödigt mycket

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Har grejat lite med bakändan förstärkt lite ska ju ha drag på den ! 🙂 och igår så slängde jag iväg en beställning på stötdämpare och fjädrar blir spännande att se om jag tänkt och räknat rätt det blev 375 Ibs fram och 175 Ibs bak. Vad kör ni andra med ? fram är ration spindelled stötdämparinfästning 1,35 och vinkeln 40 grader från vertikalplanet bak är ju enklare stel axel och rakt upp stående dämpare. Höftade 300 kg fjädrad vikt fram och 280 bak. Jag kommer ha 120 mm fjädringsväg fram och bak så jag får ju en bit mer kompression på fjädrarna kanske

Edited by Kjelland28
Link to comment
Share on other sites

Jag har drag med 🙂

tror jag har samma som du tittat på men kommer behöva komplettera med hjälpfjäerar för att få ner den mot backen något alternativt något mjukare fjädrar. Men annnars är jag nöjd med min uppsättning. Stel bak också. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Så där efter ett par månaders paus i byggandet för lite covidsjuka och lite annat så hade jag en bilbyggar-helg igen. blev montage av gummibussningarna i framvagnen och en spindelled. Nästa gång blir det spindelled nummer två samt ett nytt försök att få dit kuggstången. 😀

IMG_20210509_135900_406.thumb.jpg.6681026bdcec2f6320b3ee328db3f4dc.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sista spindelleden dit och bytt medbringare på kardanen så nu är den klar sånär som på lite slangklämme-balansering. Mina coilovers borde dyka upp snart också blir ju spännande att se om jag räknade rätt på fjädrarna. 

IMG_20210515_160514_817.thumb.jpg.3d60b0982c3eb5892f8423c63688725a.jpg   IMG_20210515_160500_481.thumb.jpg.fbc19fc3414376894e477e4774b26515.jpg

Edited by Kjelland28
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har börjat måla chassit lite medans jag funderar på hur infästningen till styrväxeln ska se ut och igår dök det upp lite dämpare.

IMG_20210613_152414_879.thumb.jpg.079b250038b33614e86b1de7084dda87.jpg IMG_20210614_191550_272.thumb.jpg.2ac03765548f2e8b565cf9ff21693fae.jpg

Lite fler bilder 

IMG_20210616_205550_884.thumb.jpg.5e630e563b7a35514774f57e9ad26ae4.jpg  IMG_20210616_205602_264.thumb.jpg.90de22aa4595707d7ec7d707eb9d2895.jpg

IMG_20210616_205620_196.thumb.jpg.a59829c0dda76a2d57f5681d4ab57533.jpg

 

 

Edited by Kjelland28
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 2020-10-19 at 20:06, Kjelland28 sade:

Idag så har tanken och kylet börjat komma på plats. funderar på flipp nos ! :burnout:

IMG_20201019_175304_983.thumb.jpg.9ea6b77088fa88a279b57e3cb7a4c535.jpg

IMG_20201019_173754_565.thumb.jpg.f8affefc483e26331e4cf6ffd40c53d4.jpg

IMG_20201019_173825_180.thumb.jpg.ce9408f96bc6d62347664c885c60e645.jpg

Kul att se att de går framåt 😊

Har du några ungefärliga mått på kylet?inköpt vart?

Link to comment
Share on other sites

Jo det traskar på lite sakta, ska sätta i båge, bältes infästningar och några strävor till innan det blir dags att klä chassit. Kylet köpte jag av Granberg här på forumet ska vara ett racekyl till en VW polo av nån sort. Det får precis plats i noskonen när jag smalnat av den så den stämmer med chassit

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, vedde sade:

Har du gjort Sfro 1? Förr fick man inte måla innan de gjort första besiktning.

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
 

Det får man inte idag heller. Skyddsmåla får man göra dock.(typ primer, etsning etc.)

Link to comment
Share on other sites

Aha, till mig sa dem att det skulle vara metallrent så de kunde bedömma genombränningen på svetsarna i ramen, det syns ju inte om man skyddsmålar. Men det var ju 2009 så det har väl ändrats.

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

jo jag vet, Iite längre bak i tråden så gjorde jag faktiskt en liten notering att SFRO 1 klarades av Ute hos Uno Germsjö utanför Tunhem 6 Januari i år. Så jag har faktiskt svängt in på målrakan i bilbygget. Ska sätta i ett stag per sida i fram så jag får ett kryss framför åkutrymmet på varje sida. Som Uno föreslog. Samt göra de bakre infästningarna till bågen. Sen är det dags att börja fundera på plåt

Link to comment
Share on other sites

Givetvis så slipar jag rent där det ska svetsas det eller använder färg avsedd  för genomvetsning, de alternativ som finns. Vet inte vad SFRO säger om sån färg.

 

Edited by Kjelland28
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Så då var kuggstången på plats

 IMG_20210710_162908_565.thumb.jpg.9556cf27371af131710fff54bbd3e67d.jpg IMG_20210711_104658_685.thumb.jpg.f79ec89470c0f9561647cfc97bf11192.jpg

Satte ett par trianguleringar till samt svetsade färdigt i bak för dragkroken ! 🙂

IMG_20210710_162902_247.thumb.jpg.b2c6c63bbad88ef774d66c19da99e1e5.jpg

Kollade igenom högen med tradera och blocket fynd och testade min 6.5l  ultraljudstvätt.

IMG_20210717_151708_339.thumb.jpg.d16ed652a9c597f74323f4a3145b2648.jpg IMG_20210717_151715_682.thumb.jpg.4d8c25be057403d3f539c8cbcca092b2.jpg

 

Edited by Kjelland28
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har börjat plocka lite med motorn, hade tänkt sätta i lagret till ingående axel i veven, svänghjul och koppling idag men upptäckte att låsringen till lagret var borta så det enda som kom dit av det tänkta blev lagret minus låsring. bytte istället ventilkåpa och tillverkade generatorupphängning. och monterade distans bricka vid bränslepumpen. Måste göra en värmesköld för generatorns plastkåpa mot grenröret innan start också. Bytte vevhusvetilationen från öppen ut under motorn till sluten. ska bestämma mig för vilken av de 5 olika fördelarna som ska sitta på och om jag ska gå på DCD 36/36:an eller de renoverade dubbla SU-förgasarna

IMG_20210904_150700424.thumb.jpg.6f954315b72d83e18881820594349cf0.jpg IMG_20210904_160135869.thumb.jpg.6deefaeab29af0260062cb83c4ac00f2.jpg

IMG_20210904_150705921.thumb.jpg.53fb8205a586735ee6a327e0c54e7da1.jpg

Edited by Kjelland28
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vad är fördelarna med fallförgasare?

De flesta brukar behöva en ganska rejäl bula i huven för att få in en fallförgasare, speciellt när de ska ha en luftburk kring filtret för att klara bullerprovet.

/T

Link to comment
Share on other sites

Anders: Har du nån bit som är runt 1 mm tjock 150x250 mm eller så så borde jag kunna få till ett värmeskydd.

Torbjörn: Nja det finns väl ingen direkt fördel så mer än att just DCD 36/36:an är vanligt förekommande just när det gäller trimmade Volvo motorer sen har jag tänkt hämta luften antingen i framkant eller i bakkant av motorrummet så det kommer att bli nån form av luftkanal från förgasaren till ett racefilter på lämligt ställe hur som även om det blir SU-förgasarna. Har tittat en hel del på youtube och Amazoncars i england. han har gett en hel del input till hur jag tänkt ihop min drivlina, dom har också använt en enkel DCOE 45 så om jag kan snika till mig ett sånt insug så... Om vi ska sväva ut så sitter jag på ett Suzuki 1100R -88 eller om det är -87 förgasarpaket också dom ska tydligen funka väldigt bra på bil med rätt bestyckning 🙂 vi testade dom i slutet av 80-talet på en kompis Lotus Europa -72 med Renault motor men vi fick aldrig till bestyckningen. sen har dom legat på hyllan.

 

Link to comment
Share on other sites

Det är konstigt, på en V8 sportbil känns det helt naturligt och till och med lite ballt att ha en fallförgasare och luftrenare upp genom huven.

I mitt huvud, för en rakfyra känns det liksom inte lika coolt, kan vara att de flesta högprestandainsug är raka rör in från sidan, medans fallförgasare brukar vara OEM lösningen.

Det sagt får du in en enkelförgasare innanför huven är det ett väldigt vettigt sätt att komma förbi bullerprovet.

Roligt med MC förgasare det verkar kräva lite fnulande för att hitta rätt inställningar men de som orkar brukar vara supernöjda. Jag hade nog hållt på det som en senare uppgradering.

/T

Edited by tpau
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...