Jump to content

Bex Elis


bexander

Recommended Posts

Hej alla läsare.

Jag tänkte jag skall göra ett nytt försök att bygga en locost. Efter att jag insett att bil med tak och kaross blir för mycket jobb, framförallt med sådant jag inte tycker är roligt så har jag bestämt att det blir en locost iaf. Om någon undrar vad jag menar finns mer att läsa här: http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=12297.

För att det inte skall sluta som sist så försöker jag hålla det så enkelt och minimalistiskt jag kan.

Lite kort om förutsättningarna:

Så liten bil som möjligt, så utgår från bokchassiet med vissa modifieringar.

Elmotor parad med Volvo M30 växellåda. (motor 55kg, växellåda 20kg, adapter 3kg)

Batterier Headway (6,5kWh, väger 80kg med anslutningar)

Bakaxel kommer från Toyota Tercel 4WD. (vägde 48kg med orginal fästen och bromsar)(4x100 bultmönster, 4,10 utväxling)

Framspindlar från Mazda Miata.

Började med att bygga en enkel prototyp av ramen i trä, mest för att få känslan av hur bilen kommer att bli storlektsmässigt.

Några bilder:

post-29434-0-65718200-1473574466_thumb.jpg

post-29434-0-38457100-1473574472_thumb.jpg

post-29434-0-86256700-1473574563_thumb.jpg

/Björn

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har inte en startat bygget av ramen innan första motgången. Upptäckte igår att ena drivaxel i bakaxeln är krokig... antagligen någon som sladdat emot något i axelns tidigare liv då den är krokig precis vid hjulnavet.

Nu behöver jag antingen hitta någon firma som kan rikta axeln eller en ny axel. Tyvär växer inte dessa eller liknande axlar på träd. Mottager gärna tips på lösningar av problemet.

Link to comment
Share on other sites

I väntan på en lösning av bakaxelproblemet så har jag iallafall fått min såg.

Beställde den här http://www.screwfix.eu/evolution-r210cms-210mm-single-bevel-compound-mitre-saw-240v.html

Har bara provkapat med den men den skär fyrkantrören som smör och verkar vara välbyggd med tanke på priset. Återstår att se hur den håller i längden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...