Jump to content

Pogona 442E


Nosliwe

Recommended Posts

Andra gången gillt! Idag kom noskonen ifrån HJ custom composite. Schenker lyckades ju slarva bort den första noskonen. Men det löstes samma dag som det upptäcktes och det skickades en ny direkt. Grym service!

Sen så har jag även fortsatt med elen. Mycket kablar är det...

20170508_114921.jpg

Link to comment
Share on other sites

Började pussla grenrör igår. Första böjen som bara är en 45 grader gick väl bra, men sen blev det lite huvudbry och kapnings chansningar som jag inte var så sugen på.

RqkD8u9h.jpg

Tog mig tid att rita upp grenröret i caden i stället och sen skriva ut dom raka rören i skala 1:1.
Bara sätta ute på rören och rita på, sen kapa.

b7OHlRBh.png
RbiwSASh.jpg

Ska det nog gå lite lättare :)

Provade noskonen lite med.

dgBQDMth.jpg
ICRNKYxh.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bränt ihop 1 av 4 grenrör idag. Överlåter dock 2 av dom till farsan.

Har man ingen TIG så får man ta MIG :biggrin:

BwhAonHh.jpg

gVbmndHh.jpg

Tar det andra i morgon. Mallarna hade man inte mycket till nytta av. Tydligen så hade caden tagit centrum radien på godstjockleken när jag plattade ut rören och skrev ut dom i skala 1:1. Längden stämde ju bra, men fattades ju 9mm för att mallen skulle nå runt. Skrev även upp gradtalet på rörböjarna som memo i telefonen. Smart som jag var så tryckte jag bara på hemknappen i stället för spara. Funkar givetvis jätte bra att ta upp memo igen utan att det har försvunnit, förutsatt att man inte rensar aktiva programlistan där emellan. :banghead:  Har nu skrivit ut 3 nya mallar i rätt längd. Så i morgon går det förhoppningsvis lättare.

Edited by Nosliwe
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Legat lite på latsidan det senaste då jag har velat fram och tillbaks mellan GT coupen och Locosten, samt gör om hemma och mycket på jobbet.
Men fick tummen ur och svetsade klart nedre bärarmarna idag. Ska bara dit ett tvärstag mellan infästningarna, men väntar med det tills jag kan bulta fast dom och sen svetsa.

iJsu2Jih.jpg
mz3ZxPAh.jpg

Link to comment
Share on other sites

Glöm inte att stålborsta svetsarna kontinuerligt.

Det är galet tråkigt att köra allt samtidigt med vinkelslipen på slutet, fråga inte hur jag vet...

/T

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nä ska försöka tänka på det ^^ Förmodar att du har prövat hehe.

Fick lite gjort idag igen. Punktat klart framvagnen, men gasen tog slut när jag skulle börja med den sista bärarmen. Så då gav jag mig på bakvagnen i stället. Blir tight,  riktigt tight! Kommer skära av infästningarna och svetsa fast bryggan i ramen i stället.

dyqKLKDh.jpg
56kU5yKh.jpg
puqtDNmh.jpg
L8LextIh.jpg
MjVbISsh.jpg
qqvVpVsh.jpg
MhbqgbIh.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Varit utan dator i några dagar pga vattenläckage :rolleyes: Så har inte kunnat uppdatera förrns nu.
Men är väl bättre för er som läser, mer bilder!

Börjat triangulera och bygga kardantunnel, samt passa in bakvagnen.
Fick  även hem fälgarna, men där dök det upp problem direkt. Såg det redan i caden när jag ritade upp fälgarna lite på måfå utefter bilder. Hatar när man har rätt :mad:
Övre spindelleden slår i fälgen pga för högt ET. Men avvaktar i väntan på att få allt ordentligt på plats, pressat och klart.

CJGTjwZh.jpg
tAEQ4lRh.jpg
LxcOJeqh.jpg
1akIxPeh.jpg
AMZ8j1jh.jpg
TQWxVgLh.jpg
SZcXPqsh.jpg

Började med att försöka få till en bekväm sittställning med armen på kardantunneln. Bra med magneter.

DATYg9ah.jpg

Sen var det bara till att gå lös och börja bygga.

hcuqFHbh.jpg
C1lzMGIh.jpg
O738v4nh.jpg
Zz5eY9Ah.jpg
nbBnjNyh.jpg
osNVKDvh.jpg
LZBpbrZh.jpg
XKMfRljh.jpg
WmpG8vTh.jpg
GOpfU6ah.jpg

Och så fälgen med 140 spindlar. Vette fasen hur man löser det här utan att byta fälgar. Ska man köra med spacers så blir det lite drygt 50mm. Inget jag vill ha brytandes i bärarmarna direkt. Vet inte om det finns någon lägre spindelled att försöka sig på annars?

Edited by Nosliwe
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Slängde upp växellådan idag och punktade klart tunneln.

bdBhq2bh.jpg
hqNnC2Ih.jpg
EkON2TYh.jpg
iZCeqmHh.jpg
26uSV4Hh.jpg

Så nu ska det göras en korg i plåt till spakstället och växellådan skall passas in med någon form av fästen.
Sen blir det triangulering av hela tunneln.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej !

Var ett tag sen jag tittade in i din tråd nu ! såg att du funderade på övre splindelleden, jag har gått på en kontima-led AH 32-2  sen finns det lite olika 22x35 eller 25x35 beroende på vilken spindel du har man får mäta och kolla i Kontimas katalog,  den ska ha rätt kona 1/10 som i Volvopindeln och har en M18 gängad pinne i sidan som infästning. Blir lite drag av Caterham på konstruktionen som du ser nedan den gängade delen skruvar man i en gänga i änden på  raka röret i A-armen min A-arm nedan låser den gör man med en låsmutter. Caterham har inte tvärstaget strax nedanför bussningsrören.

599c981896e57_vreA-armversion320170704.thumb.png.729ff1393e5ac8197e0c37fe34f6a43e.png 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Inte uppdaterat på ett tag. Haft lite strul med svetsen. Fick porer och dålig genombränning.

Stolarna är nästan helt klara och lackas i nästa vecka. Även en av dynorna är färdiga.

fpM6m6Uh.jpg
B5JjaH2h.jpg

Växelspaksinfästningen på plats.

sa7hWATh.jpg

Även börjat svetsa dit lite mer förstärkningsplåtar/skydd.

TRg3foOh.jpg
 

Börjat kika på motorfästen med. Vet inte om det här blir för stumt eller ej? Är ju inte så att det är tyst i dom här bilarna oavsett vilket.

Nym92f1h.png

ZHm7s6Gh.jpg
tEsK89Fh.jpg

Ska blästra bakvagnen i veckan som kommer.

Edited by Nosliwe
Link to comment
Share on other sites

Gått lite småsegt här det senaste, men nu har jag äntligen nått en milstolpe känner jag. Bilen står på egna ben! Om än en aning stumma :D

ppKcOdsh.jpg
R86pEMnh.jpg
cGHyW54h.jpg
RnTGZRqh.jpg
63CV2PHh.jpg
3mSpCdzh.jpg
NWfGZUFh.jpg

Brett blev det med! "Standard" skärmarna är 245MM, jag måste ha minst 310MM.
Nu skall chassit ställas i våg och den sista trianguleringen ska dit i motorrummet så fort jag vet var grenrören går ut.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hade tänkt att montera i motorn i Tisdags, men blev en jobbresa istället.

Men nu är den i! Gick till och med smidigt ihop med lådan. Så nu är det bara till att börja tillverka motorfästen.

U3pPCLch.jpg

Gott om plats för ett kyl.

DccgxH6h.jpg

Finns någon form av plats för rattstången med.

tbfYt7ah.jpg
PEw9MoGh.jpg
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Pårbörjat scuttleramen och fått hem 240 styrväxeln. Skall korta av den ca 80mm för att få in tappen till rattaxeln en aning.

FC6W1BHh.jpg
xha1ZTfh.jpg

Tanken är att korta kardan i nästa vecka.

Edited by Nosliwe
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Nästa vecka var ett tag sen nu,

Kardan är kortad, växellänkaget är på plats, motorn sitter fast.

Har väl inte hänt så mycket bortsett ifrån det. Lite stiltje då jobbet tar upp mycket tid och energi.

TE62A3dh.jpg

rxv2uCRh.jpg

J3CtrZzh.jpg

Cic9gTOh.jpg

4M9HW0dh.jpg

SsBTIkah.jpg

FHa1Ffzh.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Äntligen semester och börjar få lite gjort igen.
Fått hem dämparna och fixat fästen till dom i fram.
Även skurit ut plåtar till torpeden samt fixat fäste för batteriet.

EIF11Dwh.png
VHpim08h.jpg
pFXKfdJh.jpg
4VMSnObh.jpg
9VnVwWjh.jpg
PsKED4Bh.jpg
5qfzTE1h.jpg

Sätter jag dämparna på mjukaste inställningen så är den rejält svampig, sätter jag dom på hårdaste så är det lika stumt som med rören jag hade innan.
Grejar mer på Torsdag.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Längesen man uppdaterade något nu.

Har bla provstartat bilen och rensat kabelhärvan.

oo8THtHh.jpg
Det som blev kvar

AMuLtKQh.jpg
Det som har plockats bort 😄

ei01jtGh.jpg
Fixat växellådsfästen. Får se hur det lirar. Tanken är att kanske göra något rejälare. Men är lite platsbrist för tillfället.

2dUog4lh.jpg
Fixat fästen till dämparna i bak. Behöver kraftigare fjädrar.

akrmsVOh.jpg
Fortsatt med scuttlen och instrumentbrädan.

aHdths0h.jpg
sLadMxEh.jpg
Laserskuret alu plåten till instrumentbrädan. Det är nu man upptäcker att det inte är helt lätt att få till alla former utan mallar. Får bygga om scuttlen lite.

mD95Ff5h.jpg
84mlwhth.jpg
Fixade mallar i 3D skrivaren. Gör om gör rätt! Fick man äntligen lite vettig användning av den med 🙂

Ska försöka ge mig på scuttle, bromsar och styrning så fort jag får lite tid och ork över efter jobbet.

Link to comment
Share on other sites

Hej, ser bra ut. Trevlig motor och bakvagn.  De där kabelhärvorna är riktigt kul att reda ut. Om inte annat blir man ju glad ifall motorn hoppar igång, då har man ju inte tagit bort någon kabel för mycket !!

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Snyggt jobbat! Dock hade jag nog gjort om kuddarna direkt för det ser i alla fall ut att vara för dåligt (utifrån bilder)

En idé: Lägga en 5 mm plåt på undersidan av ramrören och kröka en 5 mm plåt uppåt emot växellådan och lite rejälare kuddar?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 2018-11-22 at 21:33, Jocke4U sade:

Snyggt jobbat! Dock hade jag nog gjort om kuddarna direkt för det ser i alla fall ut att vara för dåligt (utifrån bilder)

En idé: Lägga en 5 mm plåt på undersidan av ramrören och kröka en 5 mm plåt uppåt emot växellådan och lite rejälare kuddar?

Kan ju vara en bra idé 🙂 Allt handlar ju om platsbrist och försöka få en helt slät undersida på bilen.

Printade en plugg som skall gjutas av för vindavvisare på aeroscreenen.

Qb4nB0Ch.jpg
zu9vCgwh.jpg

Den vänstra kommer innehålla luftintaget till motorn.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...