Jump to content

Kobolt Runabout mk1 (230905: "Photo dump")


Recommended Posts

Jag och brorsan har länge funderat på att bygga en egen bil, med utgångspunkt i Locost-tänket med lite egna idéer, inspiration från boken "Build your own sports car for as little as £250" skriven av Ron Champion.

2007 började vi bygga chassi baserat på en ritning från "Belo" med några modifikationer, bl.a. för att kunna använda bakvagn från Ford Sierra. Det bygget kom så långt att vi hade ett påbörjat chassi, men av diverse anledningar så beslutatde vi att lägga det på is och senare kapades chassit isär.

Hösten 2013 bestämde vi oss för att börja igen, denna gång med mer planering. Grunddesign är tagen från "Build your own sports car on a budget", Chris Gibbs där största enskilda modifikationen är anpassning för vänsterstyrning. På hösten 2014 började själva bygget.

Motor
Ford Zetec 2.0, egentillverkat insug och avgas.

Transmission
Original 5-växlad låda, typ 9, och diffrential från Ford Sierra.

Chassi
Stålrörschassi, typ Locost, enligt ritning för Haynes Roadster, med några egne modifieringar. Spindlar från Ford Sierra fram, dubbla A-armar med justering för camber och caster. Spindlar bak enligt Haynes Roadster, dubbla A-armar med justering för camber. Coil-overs runt om.

Bromsar
Fram: Wilwood Midilite bromsok, 260x24mm ventilerade skivor. Bak: Wilwood Powerlite bromsok med handbroms, 240x10mm skivor.

Hjul
Ja.

Kaross
Aluminium och glasfiber.

Inredning
Spartansk.

Billjud
Ford Zetec.



2015-04-03-20-35-00_img_20150315_151716.
Chassibyggnation pågår

2015-04-07-23-29-00_150407_base-chassis.

I CAD-världen

Edited by rallyelwood
Link to comment
Share on other sites

Här kommer en sammanfattning på vad som hänt hittills:

Höst 2014:

2016-03-13-09-26-15_sdc13830.jpg
Stomme till byggbordet

2016-03-13-09-36-46_img_20141004_212636.
Vi gjorde totalt tre utbytbara skivor med olika uppsättningar klotsar på varje

2016-03-13-09-36-46_img_20150103_024.jpg
Vi försökte göra så många platta paket som möjligt

2016-03-13-09-36-46_img_20150314_212734.
Ihopmontering a-la ikea, nästan

2016-03-13-09-36-46_img_20150322_211904.
Nära Project Binky-nivå på klamning

Påsk 2015:

2015-04-13-20-27-44_img_20150403_183619.
Något modifierat (jmf med boken), fäste av hjulupphängningen

2015-04-13-20-27-44_img_20150403_183717.
Bakvägg börjar ta form

2015-04-13-20-34-01_img_20150405_110210.
Sparks!

2015-04-13-20-27-44_img_20150406_115230.
Två idioter är ute och torrkör

2015-04-13-20-27-44_img_20150406_141329.
Så långt är chassit punktat

Höst 2015:

2015-10-07-15-27-38_img_20151003_002.jpg

Klätterställning? (Helsvetsning pågår...)

Sommar 2016:

2016-08-23-23-47-25_20160726_202058.jpg

En Mondeo befrias på motorn

2016-08-23-23-47-25_20160726_221521.jpg

Motorn är ur!

2016-08-23-22-29-13_20160730_134531.jpg
Provmonterad diff (se http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=11677)

2016-08-23-22-35-34_20160810_105114.jpg
Distanser att hålla isär diffästen med under svetsning

2016-08-23-22-35-34_20160810_104934.jpg
Ramen i sin helhet

Edited by rallyelwood
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ett tag sen vi uppdaterat denna tråd, det står inte stilla även om det ibland känns så.

För ett par veckor sedan blev det lite gjort på bilen.

2016-11-02-21-40-28_20161015_161702.jpg

2016-11-02-21-40-28_20161015_165253.jpg

2016-11-02-21-40-28_20161016_135751.jpg
Bakre, övre stötdämpar/bur-fäste

2016-11-02-21-40-28_20161015_165235.jpg
2016-11-02-21-40-28_20161016_140122.jpg
Platta vid fotbrunnen, brandvägg

Edited by Rba
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Senaste nytt:


2016-11-15-13-36-41_20161105_123452.jpg
Dags för punktning av stötdämparfästen (bakre/övre)

2016-11-15-13-36-41_20161105_183528.jpg
2016-11-15-13-36-41_20161106_113324.jpg
2016-11-15-13-36-41_20161106_115252.jpg
"Fjädertornen" byggs ihop

2016-11-15-13-36-41_20161106_123307.jpg
Färdigbyggt! Vi lämnar baksidan till senare för att bättre komma åt att helsvetsa

2016-11-15-13-36-41_20161106_124135.jpg
Så här kommer det se ut med baksidan på fjädertornen på plats

2016-11-15-13-36-41_20161106_125958.jpg
Bakänden i sin helhet

2016-11-15-13-36-41_20161106_125831.jpg
Nybockade länkarmsfästen

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Vi gnetar på med länkarmsinfästningarna.


2017-01-23-19-35-06_20161126_171013.jpg
Vad ska detta bli?

2017-01-23-19-35-06_20161126_182129.jpg
Ah?

2017-01-23-19-35-06_20161127_124851.jpg
??

2017-01-23-19-35-06_20161127_143519.jpg
En jigg!

2017-01-23-19-35-06_20161230_182930.jpg
En till.

2017-01-23-19-35-06_20161230_185941.jpg
Främre och bakre länkarmsinfästningsjiggarna tillsammans.

2017-01-23-19-35-06_20161127_124822.jpg
Arvid slipar fästen.

2017-01-23-19-35-06_20161127_124812.jpg
Så här bra blev det!

2017-01-23-19-35-06_20170101_211601_sekv
Vi har svårt att bock de smalare länkarmsfästen hela vägen, kanske man kan göra så här istället?

2017-01-23-19-35-06_20170104_183049.jpg
En plåtbit...

2017-01-23-19-35-06_20170104_190435.jpg
En plåtbit med hål i...

2017-01-23-19-35-06_20170104_194756.jpg
En annan variant på länkarmsinfästning som vi kommer använda i bakvagnen.

2017-01-23-19-35-06_20170107_211847.jpg
Vad ska nu dessa användas till?

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Sedan sist har vi tillverkat fler länkarmsinfästningar, spräckt ett skruvstycke, upptäckt att två helsvetsade rör satt "jätte"-fel (>±1mm) och punktat dit de främre länkarmsinfästningarna.


2017-03-13-20-15-44_20170204_165427.jpg
Mallar ut främre, nedre, bakre infästning.

2017-03-13-20-15-44_20170205_140421.jpg
Fästet överst ska vara 90° bockat, men blev bara typ 85°, sedan sprack skruvstycket...

2017-03-13-20-15-44_20170205_140524.jpg
Bitarna till vänster ska bli flera som till höger.

2017-03-13-20-15-44_20170304_193701.jpg
Främre högra, nedre, bakre infästning inpassat i jiggen.

2017-03-13-20-15-44_20170304_193731.jpg
Främre vänstra infästningarna inpassat i jiggen.

2017-03-13-20-15-44_20170305_110210.jpg
Dags att punkta dit bitarna.

2017-03-13-20-15-44_20170305_120640.jpg
Och här är det många punkter.

2017-03-13-20-15-44_20170305_120724.jpg
Tillverkning av fler länkarmsinfästningar, denna gång till bakvagnen.

2017-03-13-20-15-44_20170305_151044.jpg
Av bitarna överst ska det bli fler av samma sort som nedanför.

Edited by rallyelwood
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Förra helgen var det bygghelg:


2017-05-27-03-43-09_20170520_190106b.jpg
Pluggade rörändar

2017-05-27-03-43-09_20170521_113111b.jpg
Ett, tu, tre...

2017-05-27-03-43-09_20170521_122236.jpg
...på det fjärde ska det ske.

2017-05-27-03-43-09_20170521_122433.jpg
Serietillverkning?

2017-05-27-03-43-09_20170521_154244.jpg
Så blev det dags att passa in länkarmsinfästningarna bak med hjälp av jiggen.

2017-05-27-03-43-09_20170521_122247.jpg

2017-05-27-03-43-09_20170521_122340.jpg
Fram har länkarmsinfästningarna befriats från jiggen...

2017-05-27-03-43-09_20170521_122700.jpg
...men jiggen klarade sig inte helskinnad ur processen. :banghead:

Edited by rallyelwood
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag har byggt länkarmar mm. efter Gibbs boken, men har ett McSorley chassi 7+4. Tänkte aldrig på skillnaderna i mått mellan Gibbs och McSorley. Vilket har gett olika spårvidd fram o bak. Övre bärarmen fram hade jag kunnat göra kortare. Håll koll om ni bygger med andra mått. Jag har använt 25x3 godkända rör till bärarmarna. Jag ser att ni har tänkt till på en del saker som är bra: böjda rör för att få justeringsmöjligheter (jag upptäckte att det är trångt annars), övre bakre camberjusteringen har en annan lösning än boken, det är bra för annars får man lossa vid hubben och justera = "bökigt". Ett tips innan ni gör färdigt hubben kolla så att plattan för navet hamnar i rätt läge så att ni får bromsluftningen högst upp.

/bengt

Link to comment
Share on other sites

Mycket bra och informativa bilder där. Annars kan det ju vara svårt att veta hur andra har tänkt.

Någon kanske funderar på hur man kan tillverka egna länkarmar, t.ex.

Link to comment
Share on other sites

Liten bild för att visa hur jag gjort mina bakre bärarmar. Har tillverkat samma typ, men med Westfield geometri till tre andra bilar som rullar i SPVM. Dvs hållbarhet, funktion är tufft utprovad.

post-696-0-13321200-1363475574.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 5 weeks later...
  • 1 month later...

Kul att det går framåt med ert bygge och att ni uppdaterar. Kul med äkta Locostbyggen här på forumet? Hoppas att ni kommer att köra mycket med bilen när den blir färdig också. Lycka till vidare?

/Christer 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Länkarms- och bakspindeljiggarna är alldeles strax klara:


2018-03-21-18-24-25_20180224_191153.jpg
Jigg för undre länkarmar (både fram och bak).

2018-03-21-18-24-25_20180225_112439.jpg
Basplatta för jigg till undre länkarm fram ritas ut.

2018-03-21-18-24-25_20180225_140800.jpg
Bakspindeljigg klar (nästan).

2018-03-21-18-24-25_20180225_142346.jpg
Bakspindel löst placerad i jiggen.

2018-03-21-18-24-25_20180225_143902.jpg
Fyra jiggar mer eller mindre klara, bara en kvar att göra.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nu händer det synliga saker i garaget. Bakspindlarna är punktade, så när som på två förstärkningsplattor i det övre "benet".

Vi har haft en diskussion med vår SFRO-man angående toe-justering i bakvagnen. Vårt förslag (se tidigare inlägg) kan ge tendenser till caster-förändringar och han föreslog istället schimsning av lagerhållaren, ut vid spindeln, vid behov av justering. Vi kommer gå på det senare. Dels på grund av argumentet ovan, dels på grund av att det blir enklare konstruktions- och produktionsmässigt.

 

2018-04-17-23-27-58_20180414_163538624.j
Svetsning pågår.

2018-04-17-23-27-58_20180414_171124336.j
Använd jigg.

2018-04-17-23-27-58_20180414_171321446.j
Ser ut att passa...

2018-04-17-23-27-58_20180415_112959644.j
Dags för nästa spindel.

2018-04-17-23-27-58_20180415_145230463.j
Färdigpunktat.

2018-04-17-23-29-23_20180414_163602911.j
En lite plåtram.

2018-04-17-23-29-23_20180415_112945427.j
Hållare för länkarmsplatta (vid spindelled).

2018-04-17-23-29-23_20180415_124251492.j
Färdig jigg.

2018-04-17-23-29-23_20180415_124301919.j
Detalj.

Edited by rallyelwood
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Länkarmar blir till, eller Åter efter ett längre uppehåll



2019-01-13-17-46-57_20180512_165034.jpg  
2019-01-13-17-46-57_20180512_165048.jpg
Förstärkningar i bakre spindeln som svetsas i senare

2019-01-13-17-46-57_20180513_122953765.j  
2019-01-13-17-46-57_20180513_123211233.j
2019-01-13-17-46-57_20180513_123302954.j  
För att placera hållare för länkarmsplattan (främre undre länkarm) i jiggen

2019-01-13-17-46-57_20180619_183012763.j
Bockade främre undre länkarmsplattor

2019-01-13-17-46-57_20181110_170023_m.jp
Jigg till bänkkapen för att kapa många bussningsrör smidigt

2019-01-13-17-46-57_20181110_194756.jpg
Bussning och yttre bussningsrör passar i länkarmsfästen

2019-01-13-17-46-57_20181110_194935.jpg
22 st yttre bussningsrör

2019-01-13-18-32-15_20181113_225825_m.jp
24 st bussningar

2019-01-13-17-46-57_20181113_230546_m.jp
Bussning-närbild

2019-01-13-17-46-57_20190105_130451_m.jp
Diverse länkarmsdelar

2019-01-13-17-46-57_20190105_142627_m.jp
Notchar länkarmsrör (den borrmaskinen höll inte hela vägen :banghead: , att montera rörnotchen i pelarborrmaskinen var mycket, mycket bättre  :banana:)


2019-01-13-17-46-57_20190105_185548_m.jp
Mallar ut för bakre övre länkarm

2019-01-13-17-46-57_20190105_185559_m.jp
En bit kopparrör skyddar insidan av yttre bussningsröret

2019-01-13-17-46-57_20190105_185622_m.jp
Främre undre länkarmsplatta monterad i jiggen

2019-01-13-17-46-57_20190105_224602_m.jp
Bakre nedre länkarm tar form

2019-01-13-17-46-57_20190106_004735_m.jp
Första röret notchat för bakre övre länkarm

2019-01-13-17-46-57_20190106_152306.jpg  
2019-01-13-17-46-57_20190106_152317.jpg
Kan nog bli bra detta (bak vänster)

Link to comment
Share on other sites

Hej, genuint och snyggt mekaniskt arbete, gillar verkligen uppfinningsrikedomen och kunnandet på detta forum som personifieras i  byggen som ert  !! Tummen upp :icon_thumbup:

 

Mvh Pär

Edited by steel
pluralis
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kör justerbart ute i bakhubben med ledlager, då har ni alla möjligheteter att ändra son ni vill. Jag byggde om efter 3 år och det var masdor med merjobb men värt det! SFRO brukar inte gilla ledlager inne och ute så kör gummi inne och ledlager ute.
Spar tid och besvär sen.
Annars ser det toppen ut
/Vedde

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, vedde sade:

Kör justerbart ute i bakhubben med ledlager, då har ni alla möjligheteter att ändra son ni vill. Jag byggde om efter 3 år och det var masdor med merjobb men värt det! SFRO brukar inte gilla ledlager inne och ute så kör gummi inne och ledlager ute.
Spar tid och besvär sen.emoji16.png
Annars ser det toppen utemoji106.png
/Vedde

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

Too late! 😉

Link to comment
Share on other sites

Behåll jiggarna så blir det lättare att uppgradera befintliga länkarmar sen.

Ett tips är att bygga in lite camber så den går fint i kurvorna, 1 grad gör faktiskt skillnad.

 

/Vedde

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

3,5 länkarm, eller jäklar vad stor den blev

2019-02-12-21-26-53_20190118_171927_m.jp
Grovborrade camberjusteringshylsor

2019-02-12-21-26-53_20190202_180134_m.jp
Plopp! Camberjusteraren passar fint

2019-02-12-21-26-53_20190202_181248_m.jp
Och här provmonterat på en spindelled

2019-02-12-21-26-53_20190202_183812_m.jp
Märkning "Binky-style" (utan svarven, då)

2019-02-12-21-26-53_20190203_122641.jpg
Jag ser dubbelt? 2 länkararmar, undre bak

2019-02-12-21-26-53_20190203_135336_m.jp
Här har vi halvan, övre bak

2019-02-12-21-26-53_20190203_140745.jpg
Åh, så 3:an, undre fram

2019-02-12-21-26-53_20190203_140717.jpg
Perspektivet blir ett annat i verkligheten, upplevs större än på ritningen

----

När "allt" i hjulupphängningen är punktat blir det provmontering...

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Åtta länkarmar, eller dags för resten i hjulupphängningen

 

20190407_155205.thumb.jpg.c576bf04b28df93618232ae7a0959dee.jpg

Fram övre

 

20190406_152623.thumb.jpg.da6581bc72771e62d3cfe31ddfd8798f.jpg

Fram undre

 

20190406_195553.thumb.jpg.3e1840619cb8b57972966353a22f897c.jpg

Bak övre

 

20190407_155150.thumb.jpg.a94a0c5079facbbeb7b15eb0b1c55fa8.jpg

1, 2, 3 ... 8!

 

20190406_195817.thumb.jpg.8ebd5e30ca2a4025708e0db72f70d804.jpg

20190406_195823.thumb.jpg.90f0fd3ebbff30b83b3f8913b39d0e7e.jpg

Hylsa får plats för camberjusterare

Edited by rallyelwood
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Min kommentar efter senaste bygghelgen: "Wow, denna helg har vi hunnit mycket!"

Arvids svar: "Vadå, vi har ju bara punktat dit fyra plåtbitar?"

Bilderna för väl tala som vanligt. 😜

 


2019-05-25-15-33-51_20190519_132332_001.

2019-05-25-15-33-51_20190519_132342.jpg

2019-05-25-15-33-51_20190519_132356_001.

2019-05-25-15-33-51_20190519_135515.jpg

2019-05-25-15-33-51_20190519_135517.jpg

2019-05-25-15-33-51_20190519_135523.jpg

2019-05-25-15-33-51_20190519_135556.jpg

2019-05-25-15-33-51_20190519_112314381.j

2019-05-25-15-33-51_20190519_134943110.j
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Här kommer höstens rapport. Vi börjar dock så långt bak som i juni, då vi började fixa och trixa med styrväxeln, i brist på andra delar vi väntade på. I samma veva tillverkade vi en ny jigg för länkarmsinfästningarna fram som skulle gå att dela så den kunde avlägsnas utan att bryta sönder den. Anledningen till den nya jiggen var att vi i samråd med vår SFRO-man beslutat att flytta infästningen för övre länkarm 15 mm bakåt vilket ska resultera i en teoretisk castervinkel i mitten av justeringsspannet på -10° ( 😮 ).

Sedan återkom vi i november för att slutföra mock-up:andet av den bakre hjulupphängningen. Det har varit svårt att hitta en M18x1.5 gängstång som betecknas svetsbar, så det kan hända att vi slaktade en transit-led för att i alla fall kunna provmontera...

För att göra en komplett provmontering tillverkade vi dummy-stötdämpare i åkhöjdslängd och monterade diff och drivaxlar =>  😬

I monterat läge bottnar drivaxlarna mer eller mindre direkt i knutarna. Var i h-skotta ligger felet? Med korrigerade länkarmslängder ska det gå att använda standard-Sierra-längd på drivaxlarna i Haynes Roadster, och vi har varit medvetna om detta långt innan vi byggd länkarmsjiggar och länkarmar. Men vi kanske ändå har råkat titta på de icke korrigerade måtten? Tiden fanns tyvärr inte att undersöka detta närmare just denna gång.

Fram då? Jo flytten av övre länkarmsinfästningarna gick bra, men när vi provmonterade länkarmar och spindel noterade vi att trots att övre leden var inskruvad så långt det gick sa redan ögonmåttet tydligt att cambervinkeln var positiv.  😣

Med samma totala längd på övre länkarm som i CAD:en ger 0° camber får vi i verkligheten ca +3° camber. En orsak är troligtvis att vi använder symetriska adaptrar för transit-leden i spindeln (de s.k. svamparna) medan geometrin i CAD:en troligtvis representerar en spindel med en off-set svamp.

Men detta är väl normalt, eller hur? (="Bilbyggarens sång".)  👋

Så nästa gång vi har byggträff kommer måttstockarna gå varma, och kanske både metall och ritningar revideras.  🛠️

---


2019-11-28-21-21-18_20190608_135706_m.jp
Nya styrdelar

2019-11-28-21-21-18_20190616_143346.jpg
Kan styrväxeln passa här?

2019-11-28-21-21-18_20190616_143355.jpg

---

2019-11-28-21-21-18_20191123_172552.jpg
2019-11-28-21-21-18_20191123_172601.jpg
Länkarmar och spindel bak

2019-11-28-21-21-18_20191124_132654.jpg
Med drivaxel och dummy-stötdämpare på högersidan

2019-11-28-21-21-18_20191124_134719.jpg
Så här stort avstånd är det mellan lagerhuset och spindeln innan drivaxeln trycks ihop och monteras, på högersidan. På vänstersidan är det än värre... För mycket i båda fallen!

---

2019-11-28-21-21-18_20190616_143448.jpg
Delbar bakre del av nya länkarmsinfästningsjiggen fram

2019-11-28-21-21-18_20191124_000900_m.jp
2019-11-28-21-21-18_20191124_122202_m.jp
2019-11-28-21-21-18_20191124_122225_m.jp
Jiggen på plats och övre länkarmsfästen flyttade

2019-11-28-21-21-18_20191124_123729_m.jp
Utan jigg

2019-11-28-21-21-18_20191124_145902_m.jp
2019-11-28-21-21-18_20191124_145910_m.jp
Hjulupphängning fram vänster provmonteras

2019-11-28-21-21-18_20191124_145955_m.jp
Ehurm... inte så bra.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

För att få till återstyrningen så måste du upp i de graderna. Det får till följd att stötdämparens fjäder slår i bärarmen, jag gjorde nya "runda" bärarmar för att komma runt problemet. Om bakre bärarmar och dess mått läs vad martin_ts skriver i Projekt SuperFive. Jag kunde inte röra drivaxlarna fram o tillbaka vilket gav knutras på alla fyra knutarna. Lösningen blev att korta drivaxlarna.
/bengt

Link to comment
Share on other sites

19 timmar sedan, postmanpat sade:

För att få till återstyrningen så måste du upp i de graderna. Det får till följd att stötdämparens fjäder slår i bärarmen, jag gjorde nya "runda" bärarmar för att komma runt problemet. Om bakre bärarmar och dess mått läs vad martin_ts skriver i Projekt SuperFive. Jag kunde inte röra drivaxlarna fram o tillbaka vilket gav knutras på alla fyra knutarna. Lösningen blev att korta drivaxlarna.
/bengt

Ang. caster fram; jo,vi vet. Det var du som tipsade oss om det från början, och vår SFRO-man höll med...

Ang. drivaxlarna; Vi ska dubbelkolla länkarmar, jiggar, etc... Om inget annat upptäcks blir det till att korta drivaxlarna.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Arvid har fullt upp i plugget denna termin så vi har tagit ett planerat längre uppehåll i byggandet fram till sommaren. Det hindrar inte mig från att klura på ändringarna som behövs av övre länkarm fram på grund av flyttade infästningar och upptäckten att den minsta cambervinkeln blir ca +2°.  😯

Efter mycket räknande och provande av olika längder kom jag fram till en som ger ett camberjusteringsspann på ca +1° till -3°.

Förresten, är ni på Instagram kan ni kolla in taggen #KoboltRunabout.


20191124_133225.thumb.jpg.d7ee82c8e021cb81abfb095ab094ed37.jpg
Före, med flyttad infästning.

20200304_195816_m.thumb.jpg.b2230859f17b23cbee07a1a23da4ea7f.jpg
Modifierad jigg.

20200304_200452_m.thumb.jpg.0c02f567a40856b5ad7416b3a2da1906.jpg
Modifierad länkarm. Jo, fyrkantsröret är bara tillfälligt, det ska sitta ett bockat runt rör där egentligen.

20200304_214437_m.thumb.jpg.5f192c73e09a94fb3b086282730df9a4.jpg
Frigång mot en bakfjäder fram... Check!

20200304_214624_m.thumb.jpg.7b04efc1d1c46718d05959beb8585eef.jpg

 

20200304_221829_m.thumb.jpg.34018ffaa89199e963f65b101828e598.jpg

Edited by rallyelwood
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

2021-11-09:

Efter 20 månader är vi igång igen - studier, en viss farsot och flytt kom visst emellan. Här kommer uppdatering fram till november 2021:  👋

2021-11-09-10-21-59_20200821_175701_m.jp
Framfjädrarna kom till slut

2021-11-09-10-21-59_20201009_132613_m.jp
Länkarm i plast blir till...

2021-11-09-10-21-59_20201009_134312_m.jp

2021-11-09-10-21-59_20201009_134612_m.jp

2021-11-09-10-21-59_20201012_001730_m.jp
Plastlänkarm provas i jiggen, verkar hålla måtten

2021-11-09-10-21-59_20201013_114406_m.jp

2021-11-09-10-21-59_20201013_115033_m.jp

2021-11-09-10-21-59_20201031_163604_m.jp
Frigång skapas...

2021-11-09-10-21-59_20201101_104654_m.jp
...för stötdämpare...

2021-11-09-10-21-59_20201101_104710_m.jp
... både bak...

2021-11-09-10-21-59_20201101_111207_m.jp
...och fram

2021-11-09-10-21-59_20201013_120208_m.jp
Ritning...

2021-11-09-10-21-59_20201016_174904_m.jp
...för mera plast, denna gång fjädersäten

2021-11-09-10-21-59_20201101_120256_m.jp

2021-11-09-10-21-59_20201107_195317_m_vi
Stötdämparlutning, inte optimal

2021-11-09-10-21-59_20210304_174438_m.jp
En till plastlänkarm blir till, mest bara för att den förra gick sönder och för att öva på konstruktion för 3D-utskrift i flera delar. Tänkt att används för provmontering(ar) för att kolla frigång mot stötdämpare och fjäder.

2021-11-09-10-21-59_20210305_112700_m.jp

2021-11-09-10-21-59_20211107_113447_m_00
Gör om gör rätt...
Efter diskussion med SFRO, beslutade vi att kapa bort allt vad stötdämparinfästning hette och göra om för att stötdämparlutningen skulle bli max 30°. Vilket vi är helt uppe i nu, vi har börjat bak. Fram är inte färdigkonstruerat än. Där kommer vi skippa digital CAD och använda manuell CAD istället.  😉

2021-11-09-10-21-59_20211107_113509_m.jp

2021-11-09-10-21-59_20211107_114132_m.jp

2021-11-09-10-21-59_20211107_122517_m.jp

 

 

Skillnaden i tidigare stötdämparinfästning bak (på höger sida) mot hur den kommer bli nu (på vänster sida):


2021-11-09-10-53-53_211019_new_coil-over
2021-11-09-10-53-53_211019_new_coil-over
2021-11-09-10-53-53_211019_new_coil-over

Edited by rallyelwood
Link to comment
Share on other sites

  • rallyelwood changed the title to Kobolt Runabout mk1 (220503: Stötdämparna hittar nya hem)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...