Jump to content
rallyelwood

Kobolt Runabout mk1 (190525: Bara fyra plåtbitar?)

Recommended Posts

Jag och brorsan har länge funderat på att bygga en egen bil, med utgångspunkt i Locost-tänket med lite egna idéer, inspiration från boken "Build your own sports car for as little as £250" skriven av Ron Champion.

2007 började vi bygga chassi baserat på en ritning från "Belo" med några modifikationer, bl.a. för att kunna använda bakvagn från Ford Sierra. Det bygget kom så långt att vi hade ett påbörjat chassi, men av diverse anledningar så beslutatde vi att lägga det på is och senare kapades chassit isär.

Hösten 2013 bestämde vi oss för att börja igen, denna gång med mer planering. Grunddesign är tagen från "Build your own sports car on a budget", Chris Gibbs där största enskilda modifikationen är anpassning för vänsterstyrning. På hösten 2014 började själva bygget.

Motor
Ford Zetec 2.0, egentillverkat insug och avgas.

Transmission
Original 5-växlad låda, typ 9, och diffrential från Ford Sierra.

Chassi
Stålrörschassi, typ Locost, enligt ritning för Haynes Roadster, med några egne modifieringar. Spindlar från Ford Sierra fram, dubbla A-armar med justering för camber och caster. Spindlar bak enligt Haynes Roadster, dubbla A-armar med justering för camber. Coil-overs runt om.

Bromsar
Fram: Wilwood Midilite bromsok, 260x24mm ventilerade skivor. Bak: Wilwood Powerlite bromsok med handbroms, 240x10mm skivor.

Hjul
Ja.

Kaross
Aluminium och glasfiber.

Inredning
Spartansk.

Billjud
Ford Zetec.


2015-04-03-20-35-00_img_20150315_151716.
Chassibyggnation pågår

2015-04-07-23-29-00_150407_base-chassis.

I CAD-världen

Edited by rallyelwood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Här kommer en sammanfattning på vad som hänt hittills:

Höst 2014:

2016-03-13-09-26-15_sdc13830.jpg
Stomme till byggbordet

2016-03-13-09-36-46_img_20141004_212636.
Vi gjorde totalt tre utbytbara skivor med olika uppsättningar klotsar på varje

2016-03-13-09-36-46_img_20150103_024.jpg
Vi försökte göra så många platta paket som möjligt

2016-03-13-09-36-46_img_20150314_212734.
Ihopmontering a-la ikea, nästan

2016-03-13-09-36-46_img_20150322_211904.
Nära Project Binky-nivå på klamning

Påsk 2015:

2015-04-13-20-27-44_img_20150403_183619.
Något modifierat (jmf med boken), fäste av hjulupphängningen

2015-04-13-20-27-44_img_20150403_183717.
Bakvägg börjar ta form

2015-04-13-20-34-01_img_20150405_110210.
Sparks!

2015-04-13-20-27-44_img_20150406_115230.
Två idioter är ute och torrkör

2015-04-13-20-27-44_img_20150406_141329.
Så långt är chassit punktat

Höst 2015:

2015-10-07-15-27-38_img_20151003_002.jpg

Klätterställning? (Helsvetsning pågår...)

Sommar 2016:

2016-08-23-23-47-25_20160726_202058.jpg

En Mondeo befrias på motorn

2016-08-23-23-47-25_20160726_221521.jpg

Motorn är ur!

2016-08-23-22-29-13_20160730_134531.jpg
Provmonterad diff (se http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=11677)

2016-08-23-22-35-34_20160810_105114.jpg
Distanser att hålla isär diffästen med under svetsning

2016-08-23-22-35-34_20160810_104934.jpg
Ramen i sin helhet

Edited by rallyelwood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ett tag sen vi uppdaterat denna tråd, det står inte stilla även om det ibland känns så.

För ett par veckor sedan blev det lite gjort på bilen.

2016-11-02-21-40-28_20161015_161702.jpg

2016-11-02-21-40-28_20161015_165253.jpg

2016-11-02-21-40-28_20161016_135751.jpg
Bakre, övre stötdämpar/bur-fäste

2016-11-02-21-40-28_20161015_165235.jpg
2016-11-02-21-40-28_20161016_140122.jpg
Platta vid fotbrunnen, brandvägg

Edited by Rba

Share this post


Link to post
Share on other sites

Senaste nytt:


2016-11-15-13-36-41_20161105_123452.jpg
Dags för punktning av stötdämparfästen (bakre/övre)

2016-11-15-13-36-41_20161105_183528.jpg
2016-11-15-13-36-41_20161106_113324.jpg
2016-11-15-13-36-41_20161106_115252.jpg
"Fjädertornen" byggs ihop

2016-11-15-13-36-41_20161106_123307.jpg
Färdigbyggt! Vi lämnar baksidan till senare för att bättre komma åt att helsvetsa

2016-11-15-13-36-41_20161106_124135.jpg
Så här kommer det se ut med baksidan på fjädertornen på plats

2016-11-15-13-36-41_20161106_125958.jpg
Bakänden i sin helhet

2016-11-15-13-36-41_20161106_125831.jpg
Nybockade länkarmsfästen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi gnetar på med länkarmsinfästningarna.


2017-01-23-19-35-06_20161126_171013.jpg
Vad ska detta bli?

2017-01-23-19-35-06_20161126_182129.jpg
Ah?

2017-01-23-19-35-06_20161127_124851.jpg
??

2017-01-23-19-35-06_20161127_143519.jpg
En jigg!

2017-01-23-19-35-06_20161230_182930.jpg
En till.

2017-01-23-19-35-06_20161230_185941.jpg
Främre och bakre länkarmsinfästningsjiggarna tillsammans.

2017-01-23-19-35-06_20161127_124822.jpg
Arvid slipar fästen.

2017-01-23-19-35-06_20161127_124812.jpg
Så här bra blev det!

2017-01-23-19-35-06_20170101_211601_sekv
Vi har svårt att bock de smalare länkarmsfästen hela vägen, kanske man kan göra så här istället?

2017-01-23-19-35-06_20170104_183049.jpg
En plåtbit...

2017-01-23-19-35-06_20170104_190435.jpg
En plåtbit med hål i...

2017-01-23-19-35-06_20170104_194756.jpg
En annan variant på länkarmsinfästning som vi kommer använda i bakvagnen.

2017-01-23-19-35-06_20170107_211847.jpg
Vad ska nu dessa användas till?

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sedan sist har vi tillverkat fler länkarmsinfästningar, spräckt ett skruvstycke, upptäckt att två helsvetsade rör satt "jätte"-fel (>±1mm) och punktat dit de främre länkarmsinfästningarna.


2017-03-13-20-15-44_20170204_165427.jpg
Mallar ut främre, nedre, bakre infästning.

2017-03-13-20-15-44_20170205_140421.jpg
Fästet överst ska vara 90° bockat, men blev bara typ 85°, sedan sprack skruvstycket...

2017-03-13-20-15-44_20170205_140524.jpg
Bitarna till vänster ska bli flera som till höger.

2017-03-13-20-15-44_20170304_193701.jpg
Främre högra, nedre, bakre infästning inpassat i jiggen.

2017-03-13-20-15-44_20170304_193731.jpg
Främre vänstra infästningarna inpassat i jiggen.

2017-03-13-20-15-44_20170305_110210.jpg
Dags att punkta dit bitarna.

2017-03-13-20-15-44_20170305_120640.jpg
Och här är det många punkter.

2017-03-13-20-15-44_20170305_120724.jpg
Tillverkning av fler länkarmsinfästningar, denna gång till bakvagnen.

2017-03-13-20-15-44_20170305_151044.jpg
Av bitarna överst ska det bli fler av samma sort som nedanför.

Edited by rallyelwood
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Förra helgen var det bygghelg:


2017-05-27-03-43-09_20170520_190106b.jpg
Pluggade rörändar

2017-05-27-03-43-09_20170521_113111b.jpg
Ett, tu, tre...

2017-05-27-03-43-09_20170521_122236.jpg
...på det fjärde ska det ske.

2017-05-27-03-43-09_20170521_122433.jpg
Serietillverkning?

2017-05-27-03-43-09_20170521_154244.jpg
Så blev det dags att passa in länkarmsinfästningarna bak med hjälp av jiggen.

2017-05-27-03-43-09_20170521_122247.jpg

2017-05-27-03-43-09_20170521_122340.jpg
Fram har länkarmsinfästningarna befriats från jiggen...

2017-05-27-03-43-09_20170521_122700.jpg
...men jiggen klarade sig inte helskinnad ur processen. :banghead:

Edited by rallyelwood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snart är det dags att bygga jiggar för länkarmar och spindlar och behöver era synpunkter. Så här har vi tänkt:


2017-06-28-15-23-21_hjulupphangning_kobo

2017-06-28-15-23-21_hjulupphangning_kobo

2017-06-28-15-23-21_hjulupphangning_kobo

2017-06-28-15-23-21_hjulupphangning_kobo

2017-06-28-15-23-21_hjulupphangning_kobo

2017-06-28-15-23-21_hjulupphangning_kobo

Edited by rallyelwood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har byggt länkarmar mm. efter Gibbs boken, men har ett McSorley chassi 7+4. Tänkte aldrig på skillnaderna i mått mellan Gibbs och McSorley. Vilket har gett olika spårvidd fram o bak. Övre bärarmen fram hade jag kunnat göra kortare. Håll koll om ni bygger med andra mått. Jag har använt 25x3 godkända rör till bärarmarna. Jag ser att ni har tänkt till på en del saker som är bra: böjda rör för att få justeringsmöjligheter (jag upptäckte att det är trångt annars), övre bakre camberjusteringen har en annan lösning än boken, det är bra för annars får man lossa vid hubben och justera = "bökigt". Ett tips innan ni gör färdigt hubben kolla så att plattan för navet hamnar i rätt läge så att ni får bromsluftningen högst upp.

/bengt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hade gjort så att toe är justerbart i bakvagnen också.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mycket bra och informativa bilder där. Annars kan det ju vara svårt att veta hur andra har tänkt.

Någon kanske funderar på hur man kan tillverka egna länkarmar, t.ex.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Liten bild för att visa hur jag gjort mina bakre bärarmar. Har tillverkat samma typ, men med Westfield geometri till tre andra bilar som rullar i SPVM. Dvs hållbarhet, funktion är tufft utprovad.

post-696-0-13321200-1363475574.jpg

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
On ‎2017‎-‎06‎-‎29 at 22:05, Morty sade:

Jag hade gjort så att toe är justerbart i bakvagnen också.

Utmärkt uppgradering framöver, när vi "tröttnat" på att köra. :biggrin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det blev en lugn bygghelg senast.

2017-12-01-02-24-47_20171022_122549.jpg
Hatten av

2017-12-01-02-24-47_20171126_124612.jpg
Genomsikt

2017-12-01-02-24-47_20171126_124626.jpg
Dags att sota

2017-12-01-02-24-47_20171126_124712.jpg
Förberedelser för att plocka ur ventiler

2017-12-01-02-24-47_20171126_124932.jpg
Henning ställer in pelarborrmaskinen

2017-12-01-02-28-00_20171126_131048.jpg
En länkarmsjiggs tillblivelse

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kul att det går framåt med ert bygge och att ni uppdaterar. Kul med äkta Locostbyggen här på forumet? Hoppas att ni kommer att köra mycket med bilen när den blir färdig också. Lycka till vidare?

/Christer 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Efter "lite" :wink:  påtryckningar och en vettig anledning så har vi bestämt oss för att bygga in viss toe-justering i bakvagnen enligt denna princip (tack för idén Ove):

2017-12-16-13-37-49_171216_toe-adjust_re

2017-12-16-13-37-49_171216_toe-adjust_re

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ni gör rätt i att bygga justerbart redan från start, men ger inte den lösningen mest förändring i hjulbasen jämfört med att justera ute (närmre) upright’n?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tog upp denna fråga med min SFRO-man. Han föreslog att det skulle vara lättare att justera ute vid hubben, lägga distanser där. Mycket lite krävs för att få skillnad

Share this post


Link to post
Share on other sites

Länkarms- och bakspindeljiggarna är alldeles strax klara:


2018-03-21-18-24-25_20180224_191153.jpg
Jigg för undre länkarmar (både fram och bak).

2018-03-21-18-24-25_20180225_112439.jpg
Basplatta för jigg till undre länkarm fram ritas ut.

2018-03-21-18-24-25_20180225_140800.jpg
Bakspindeljigg klar (nästan).

2018-03-21-18-24-25_20180225_142346.jpg
Bakspindel löst placerad i jiggen.

2018-03-21-18-24-25_20180225_143902.jpg
Fyra jiggar mer eller mindre klara, bara en kvar att göra.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu händer det synliga saker i garaget. Bakspindlarna är punktade, så när som på två förstärkningsplattor i det övre "benet".

Vi har haft en diskussion med vår SFRO-man angående toe-justering i bakvagnen. Vårt förslag (se tidigare inlägg) kan ge tendenser till caster-förändringar och han föreslog istället schimsning av lagerhållaren, ut vid spindeln, vid behov av justering. Vi kommer gå på det senare. Dels på grund av argumentet ovan, dels på grund av att det blir enklare konstruktions- och produktionsmässigt.

 

2018-04-17-23-27-58_20180414_163538624.j
Svetsning pågår.

2018-04-17-23-27-58_20180414_171124336.j
Använd jigg.

2018-04-17-23-27-58_20180414_171321446.j
Ser ut att passa...

2018-04-17-23-27-58_20180415_112959644.j
Dags för nästa spindel.

2018-04-17-23-27-58_20180415_145230463.j
Färdigpunktat.

2018-04-17-23-29-23_20180414_163602911.j
En lite plåtram.

2018-04-17-23-29-23_20180415_112945427.j
Hållare för länkarmsplatta (vid spindelled).

2018-04-17-23-29-23_20180415_124251492.j
Färdig jigg.

2018-04-17-23-29-23_20180415_124301919.j
Detalj.

Edited by rallyelwood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Länkarmar blir till, eller Åter efter ett längre uppehåll



2019-01-13-17-46-57_20180512_165034.jpg  
2019-01-13-17-46-57_20180512_165048.jpg
Förstärkningar i bakre spindeln som svetsas i senare

2019-01-13-17-46-57_20180513_122953765.j  
2019-01-13-17-46-57_20180513_123211233.j
2019-01-13-17-46-57_20180513_123302954.j  
För att placera hållare för länkarmsplattan (främre undre länkarm) i jiggen

2019-01-13-17-46-57_20180619_183012763.j
Bockade främre undre länkarmsplattor

2019-01-13-17-46-57_20181110_170023_m.jp
Jigg till bänkkapen för att kapa många bussningsrör smidigt

2019-01-13-17-46-57_20181110_194756.jpg
Bussning och yttre bussningsrör passar i länkarmsfästen

2019-01-13-17-46-57_20181110_194935.jpg
22 st yttre bussningsrör

2019-01-13-18-32-15_20181113_225825_m.jp
24 st bussningar

2019-01-13-17-46-57_20181113_230546_m.jp
Bussning-närbild

2019-01-13-17-46-57_20190105_130451_m.jp
Diverse länkarmsdelar

2019-01-13-17-46-57_20190105_142627_m.jp
Notchar länkarmsrör (den borrmaskinen höll inte hela vägen :banghead: , att montera rörnotchen i pelarborrmaskinen var mycket, mycket bättre  :banana:)


2019-01-13-17-46-57_20190105_185548_m.jp
Mallar ut för bakre övre länkarm

2019-01-13-17-46-57_20190105_185559_m.jp
En bit kopparrör skyddar insidan av yttre bussningsröret

2019-01-13-17-46-57_20190105_185622_m.jp
Främre undre länkarmsplatta monterad i jiggen

2019-01-13-17-46-57_20190105_224602_m.jp
Bakre nedre länkarm tar form

2019-01-13-17-46-57_20190106_004735_m.jp
Första röret notchat för bakre övre länkarm

2019-01-13-17-46-57_20190106_152306.jpg  
2019-01-13-17-46-57_20190106_152317.jpg
Kan nog bli bra detta (bak vänster)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, genuint och snyggt mekaniskt arbete, gillar verkligen uppfinningsrikedomen och kunnandet på detta forum som personifieras i  byggen som ert  !! Tummen upp :icon_thumbup:

 

Mvh Pär

Edited by steel
pluralis
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan, steel sade:

Hej, genuint och snyggt mekaniskt arbete, gillar verkligen uppfinningsrikedomen och kunnandet på detta forum som personifieras i  byggen som ert  !! Tummen upp :icon_thumbup:

 

Mvh Pär

Tack.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ditt Notch verktyg vart har du hittat det? Har provat lite egna varianter men inte fått nått som funkar riktigt bra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kör justerbart ute i bakhubben med ledlager, då har ni alla möjligheteter att ändra son ni vill. Jag byggde om efter 3 år och det var masdor med merjobb men värt det! SFRO brukar inte gilla ledlager inne och ute så kör gummi inne och ledlager ute.
Spar tid och besvär sen.
Annars ser det toppen ut
/Vedde

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan, vedde sade:

Kör justerbart ute i bakhubben med ledlager, då har ni alla möjligheteter att ändra son ni vill. Jag byggde om efter 3 år och det var masdor med merjobb men värt det! SFRO brukar inte gilla ledlager inne och ute så kör gummi inne och ledlager ute.
Spar tid och besvär sen.emoji16.png
Annars ser det toppen utemoji106.png
/Vedde

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

Too late! 😉

Share this post


Link to post
Share on other sites

Behåll jiggarna så blir det lättare att uppgradera befintliga länkarmar sen.

Ett tips är att bygga in lite camber så den går fint i kurvorna, 1 grad gör faktiskt skillnad.

 

/Vedde

Share this post


Link to post
Share on other sites

3,5 länkarm, eller jäklar vad stor den blev

2019-02-12-21-26-53_20190118_171927_m.jp
Grovborrade camberjusteringshylsor

2019-02-12-21-26-53_20190202_180134_m.jp
Plopp! Camberjusteraren passar fint

2019-02-12-21-26-53_20190202_181248_m.jp
Och här provmonterat på en spindelled

2019-02-12-21-26-53_20190202_183812_m.jp
Märkning "Binky-style" (utan svarven, då)

2019-02-12-21-26-53_20190203_122641.jpg
Jag ser dubbelt? 2 länkararmar, undre bak

2019-02-12-21-26-53_20190203_135336_m.jp
Här har vi halvan, övre bak

2019-02-12-21-26-53_20190203_140745.jpg
Åh, så 3:an, undre fram

2019-02-12-21-26-53_20190203_140717.jpg
Perspektivet blir ett annat i verkligheten, upplevs större än på ritningen

----

När "allt" i hjulupphängningen är punktat blir det provmontering...

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ser snyggt och gediget ut 👍

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Åtta länkarmar, eller dags för resten i hjulupphängningen

 

20190407_155205.thumb.jpg.c576bf04b28df93618232ae7a0959dee.jpg

Fram övre

 

20190406_152623.thumb.jpg.da6581bc72771e62d3cfe31ddfd8798f.jpg

Fram undre

 

20190406_195553.thumb.jpg.3e1840619cb8b57972966353a22f897c.jpg

Bak övre

 

20190407_155150.thumb.jpg.a94a0c5079facbbeb7b15eb0b1c55fa8.jpg

1, 2, 3 ... 8!

 

20190406_195817.thumb.jpg.8ebd5e30ca2a4025708e0db72f70d804.jpg

20190406_195823.thumb.jpg.90f0fd3ebbff30b83b3f8913b39d0e7e.jpg

Hylsa får plats för camberjusterare

Edited by rallyelwood
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min kommentar efter senaste bygghelgen: "Wow, denna helg har vi hunnit mycket!"

Arvids svar: "Vadå, vi har ju bara punktat dit fyra plåtbitar?"

Bilderna för väl tala som vanligt. 😜

 


2019-05-25-15-33-51_20190519_132332_001.

2019-05-25-15-33-51_20190519_132342.jpg

2019-05-25-15-33-51_20190519_132356_001.

2019-05-25-15-33-51_20190519_135515.jpg

2019-05-25-15-33-51_20190519_135517.jpg

2019-05-25-15-33-51_20190519_135523.jpg

2019-05-25-15-33-51_20190519_135556.jpg

2019-05-25-15-33-51_20190519_112314381.j

2019-05-25-15-33-51_20190519_134943110.j
 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Smart med en liten fot under ramen, den idén ska jag kopiera. 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, Mats Karlsson sade:

Smart med en liten fot under ramen, den idén ska jag kopiera. 🙂

Väl bekomme! Det blev så vingligt med en massa svets på undersidan ramen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...