Jump to content

Motor och låda ca 100 hk och 5 växlat billigt och enkelt.


Rosten

Recommended Posts

Hoppas jag kan få lite hjälp på detta forum. I normala fall så sysslar jag med äldre bilar. Typ hot rods och custombilar.

Men har kommit på att jag vill bygga en enkel sportbil. Eftersom jag fortfarande tycker bäst om äldre bilar så har jag snöat in på Nordisk Special. Vill bygga en enkel kopia att åka till korvkiosken med. Ingen bankörning eller tävlingskörning på gatan utan lugnt och stilla. Bilen kommer att väga max 700kg fulltankad.

Tanken är att bygga med diverse delar som redan finns hemma i logen. Men jag behöver en motor och en låda. I lagret finns det bara V8or och automatlådor.

Bor ett par mil från Returbilen så dom är min hovleverantör av bildelar.

Så mitt behöv är en 4-cylindrig motor med ca 100hk, enkel att få tag på, god tillgång på reservdelar, inte allt för tung, billig. Enkel att montera mot växellåda. (färdiga adaptrar)

insprut.

Växellådan behöver bara funka okej, billig att köpa, 5 eller 6 växlar.

Vad skall jag välja för motor och låda?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En av de absolut enklaste drivlinorna är Ford Pinto (2.0 OHC) med tillhörande låda. Nackdelen är att donatorbilar (Sierra och Scorpio till 1988, Granada och lite annat) börjar vara lite svåra att hitta. Det är en enkel, relativt kompakt drivlina som dock inte är så lätt.

Nyare Sierra/Scorpio med DOHC 2.0 är också ett vettigt alternativ men hela det paketet är lite klumpigare.

Du kan även montera Fords Zetec (16v) mot lådorna ovan men det kräver mer eller mindre speciallösningar. Zetec fanns i Escort från 1992, Mondeo, Focus med mera och är enkel att hitta idag.

Ford är klart vanligast som drivlina "globalt sett" i denna typ av bilar men det finns förstås annat som är lika bra. Opel Omega, Volvo 240/740/940, BMW 318/518 osv.

Tyvärr är det ju lite ont om nyare bilar med små kompakta drivlinor för rwd. Men Mazda MX5 Miata har fina prylar, kan du tänka dig att importera en donator från England så kan det bli väldigt bra.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

En av de absolut enklaste drivlinorna är Ford Pinto (2.0 OHC) med tillhörande låda. Nackdelen är att donatorbilar (Sierra och Scorpio till 1988, Granada och lite annat) börjar vara lite svåra att hitta. Det är en enkel, relativt kompakt drivlina som dock inte är så lätt.

Nyare Sierra/Scorpio med DOHC 2.0 är också ett vettigt alternativ men hela det paketet är lite klumpigare.

Du kan även montera Fords Zetec (16v) mot lådorna ovan men det kräver mer eller mindre speciallösningar. Zetec fanns i Escort från 1992, Mondeo, Focus med mera och är enkel att hitta idag.

Ford är klart vanligast som drivlina "globalt sett" i denna typ av bilar men det finns förstås annat som är lika bra. Opel Omega, Volvo 240/740/940, BMW 318/518 osv.

Tyvärr är det ju lite ont om nyare bilar med små kompakta drivlinor för rwd. Men Mazda MX5 Miata har fina prylar, kan du tänka dig att importera en donator från England så kan det bli väldigt bra.

Gustaf

Ledordet är enkelhet.

Har Returbilen i närheten med 400 skrotade bilar där man får skruva själv. Men det mesta är årsmodeller runt 2000. Så helst vill jag hamna där ungefär.

Volvo känns rätt stort och tungt. Skall använda VW framvagn från en 1500 med skivbroms. Så jag antar att runt 100hk är okej för SFRO. Fast jag antar att du har mera koll på det. Balkram i 80x40.

Edited by Rosten
Link to comment
Share on other sites

Jag tittade lite på vad returbilen i Örebro hade inne och hittade väl ingen självklar kandidat. De hade visserligen en Bentley och det vore ju fränt.

Ska du hålla det enkelt bör du nog köpa dig en donatorbil, efter 2000 blir det knöligt med insprutning, startspärr och liknande.

En riktigt risig Volvo 140 eller liknade kanske går att få loss för en rimlig peng? Enklare blir det knappast i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Nordisk special är coolt.

Men det är ju lite helgerån att snacka bubbla framvagnar på ett fora som har Collin Chapman som absolut främsta ledstjärna för sina byggen... ;)

P.S: Jag råder nog också till Pinto och typ9 alternativ MT75

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Jag hade nog föredragit miata drivlina, alla reservdelar finns och kommer finnas länge till, och kunskap finns det massor.

Men en förgasarpinto är ju ganska trevlig också.

Men ska du kolla returbilen, varför inte BMW?

Finns många entusiaster och gott om kunskap på nätet.

Skippa BMW sprutet och kör med förgasare och megajolt så ser det lite äldre ut...

Edited by tpau
Link to comment
Share on other sites

BMW 4:a tror jag har 8v och enkel kam? Om enkelhet är ledordet så borde det vara rimliga grejer. Förgasare på det så blir det fräckt också. 316 eller 318 fram till 2001 i så fall.

Ser dock att dessa har hydrauliska ventillyftare vilket gör den både onödigt tung och antagligen mer omständig att köra utan orginalsprutet. Kanske är enkelt att plocka bort??

Jag tror att om du vill hålla det enkelt så får du satsa på lite äldre grejer typ föreslagna ford grejer. Finns äldre BMW-grejer också som kanske är vettiga men då blir det 80-talsgrejer där med.

Link to comment
Share on other sites

Vill gärna ha en nyare motor. Är sugen på att lära mig mera om Megasquirt. Har en gammal elev som har lovat mig att hjälpa till med den delen om jag skaffar en lämplig motor och eftersom det är motorhuv på bilarna så syns inte den nyare motorn om man inte öppnar huven.

Link to comment
Share on other sites

Nordisk special är coolt.

Men det är ju lite helgerån att snacka bubbla framvagnar på ett fora som har Collin Chapman som absolut främsta ledstjärna för sina byggen... ;)

P.S: Jag råder nog också till Pinto och typ9 alternativ MT75

Orginal på dom mesta bilarna så satt det fords gamla stela axel med tvärställd bladfjäder. Vilket inte heller är någon vidare fortåkargrej. Så bubblans framvagn passa mitt bygge perfekt. Får styrning, fjädring, stötdämpning hastighetsmätare mm på köpet.

Link to comment
Share on other sites

Verkar som om Ford Zetec och BMW 318 verkar mest intressant.

Antar att man kan få ihop det med Megasquirt på båda motorerna.

BMW var alltså motorer fram till 2001.

Hur nya fortmotorer är lämpliga?

Link to comment
Share on other sites

Funkar nog att använda motorer från senare BMW:s också. Jag tänkte på ledordet enkelhet och rekommenderade en motor med 8 ventiler och en överliggnade kam. Senare motorer i 318 verkar ha 16 v och troligen två kammar. Detta finns dock på vissa tidigare motorer också men då i enbart vissa modeller som 318iS och 318ti.

Jag tänkte på BMW M43 som lämplig motor. Du kan läsa mer om BMW här: http://www.autopower.se/, kolla under modellguiden och begagnatguiden. E36 och E46 (1994-2001).

Link to comment
Share on other sites

Om du vill ha moderna drivlinor med massivis med eftermarknads delar så är det Miata eller Ford-drivlina som gäller.

På Ford-sidan finns det ett urval av motorer. De flesta går på Duratec 2l i sina sjuor nu för tiden. Men, 1600-an är en modern fin motor som mycket väl kan ge dig dina 100hk. En annan motor som inte riktigt kommit in på banan för att den är för ny är den nya tr-cylindriga turbo-spisen. Om några år kommer nog den att vara ett vettigt val.

Så, Ford-sidan kan erbjuda allt från 80-talsmotorn Pinto, via 90-00-talaren Zetec, 00-10-talaren Duratec och 1600 till 10-16-talaren tre-cylindrig turbo.RWD-delar finns enkelt åtkoligt via nätet.

De två tungviktarna inom locost just nu är väl Duratec och Zetec, där Duratec är i stigande och Zetec i dalande.

Detta är personliga reflektioner och ingen sanning, så ta det med en nypa salt...

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Det är klart att du ska köra med sprut :-)

"Alla" Fordmotorer finns det lösningar för rwd växellåda till men Zetec är den sista med samma bultmönster mot lådan som de gamla (X-flow, Pinto osv). Går man på Duratec får man antingen ta växellåda från en sen Miata (Duratecmotorn är byggd tillsammans med Mazda) eller göra adapter eller köpa en specialkåpa till typ 9 växellåda.

I praktiken betyder det att motor från en Escort eller Focus 1.6 1993-2005 ungefär är vad som blir lämpligt.

Antal ventiler och kamaxlar och typ av lyftare spelar inte så stor roll i val av insprutning. En fördel med Zetec är förresten att den är enkel att montera Megasquirt på, välkänd triggerfunktion och inga konstigheter.

Däremot, med bubbla framvagn som helt saknar camberkompensation bör du nog hålla effekten en bit under 100 hk eller i alla fall inte långt över. Jag är nog till och med böjd att anse att en välbyggd stel framaxel i vissa fall är bättre ;-)

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Däremot, med bubbla framvagn som helt saknar camberkompensation bör du nog hålla effekten en bit under 100 hk eller i alla fall inte långt över. Jag är nog till och med böjd att anse att en välbyggd stel framaxel i vissa fall är bättre ;-)

Gustaf

Så du tycker att en stel axel är bättre. Har några orginalaxlar på lager utan dropp. Rekommenderar du det istället? Vad har dom för axlar på VW när dom kör banracing med dom? Då har dom långt över 100hk.

Dom alternativen som jag har är.

1. Nyare Bubblaframvagn med kulbultar och skivbroms.

2. Ford orginalframvagn med amazonbromsar och delar V-stag.

Vad är din uppfattning om vilket som skulle funka bäst? och blir det stor skillnad i väghållning?

Edited by Rosten
Link to comment
Share on other sites

Vad jag sett verkar man köra väldigt styva fjädrar / krängare för minimal krängning och då kanske problemet är mindre och till och med sett drop begränsningar bak ( typ remmar)

Hur ser din mål bil ut , har du exempel ?

Link to comment
Share on other sites

Har ni sett hur fin väghållning en Formel Vee har? Med bubblaframvagn och växellåda/bakaxel! Det är inga problem att få till de grejorna om man vill. Fast det är en lätt bil.

Ska man bygga som en nordisk special så ska man väl ändå ha stel axel fram av Ford-typ. Då ser den helt rätt ut. Tycker jag...

Personligen hade jag valt Miata drivlina av de som diskuterats. Bara att lyfta i motor och låda utan att pussla ihop rätt växellådor med rätt svänghjul och rätt kopplingskåpa. Att sätta eftermarknadssprut på den kan knappast vara ett problem heller

Link to comment
Share on other sites

Har ni sett hur fin väghållning en Formel Vee har? Med bubblaframvagn och växellåda/bakaxel! Det är inga problem att få till de grejorna om man vill. Fast det är en lätt bil.

Ska man bygga som en nordisk special så ska man väl ändå ha stel axel fram av Ford-typ. Då ser den helt rätt ut. Tycker jag...

Personligen hade jag valt Miata drivlina av de som diskuterats. Bara att lyfta i motor och låda utan att pussla ihop rätt växellådor med rätt svänghjul och rätt kopplingskåpa. Att sätta eftermarknadssprut på den kan knappast vara ett problem heller

Var hittar man en Miata motor och låda till ett vettigt pris?

Link to comment
Share on other sites

Har inte koll på vilka som är aktuella just nu, var något år sen jag tittade efter detta. Miataklubbens forum borde kunna ge tips och t o m annonser, samma med miata racing club. Givetvis även skrotar...

Finns nog mest tillgång i Storbritannien skulle jag tro. Kolla Ebay, gjorde en sökning och det finns ganska många bara där. Här är ett exempel:
http://www.ebay.co.uk/itm/1998-MAZDA-MX5-1-8-NB-MK2-ENGINE-AND-GEARBOX-WITH-ANCILLARIES-/152214994678?hash=item2370b87ef6:g:jbMAAOSwHoFXuyj0

Frakt tillkommer såklart men det gör det ju även inom Sverige om man hittar något här som ska skickas....

Link to comment
Share on other sites

Fundera på att köpa en donatorbil, stolar bakvagnen cab hjul framspindlar osv har ett värde som du kan tjäna tillbaka.

Köper du en OBD1 bil är det lätt att dela kabelstammen och köra med original ECU.

Dessutom finns det möjligheter att pimpa originalinstrumentet, kolla revlimiter.net samt KG works

/T

PS Köper du en NA så är jag tex intresserad av gummilisten mellan huv och stötfångare...

Link to comment
Share on other sites

I biltypen du föreslår skulle jag själv hellre välja en stel axel (till stor del pga utseende). En smidd I-beam med delat V-stag är ju också en kränghämmare, det blir väldigt platseffektivt. Så länge vägen (banan?) är jämn funkar det bra, sämre när det är ojämnt kanske.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

I biltypen du föreslår skulle jag själv hellre välja en stel axel (till stor del pga utseende). En smidd I-beam med delat V-stag är ju också en kränghämmare, det blir väldigt platseffektivt. Så länge vägen (banan?) är jämn funkar det bra, sämre när det är ojämnt kanske.

Gustaf

Enda banan som bilen kommer att rulla på är grusbana. Typ backracing mm på grusväg.

Annars är det mest till pizzan och badplatsen som jag har tänkt mig.

Vanlig banåka på asfalt är inget för mig. Min hobbybil är en Mercury 51a.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hoppas jag kan få lite hjälp på detta forum. I normala fall så sysslar jag med äldre bilar. Typ hot rods och custombilar.

Men har kommit på att jag vill bygga en enkel sportbil. Eftersom jag fortfarande tycker bäst om äldre bilar så har jag snöat in på Nordisk Special. Vill bygga en enkel kopia att åka till korvkiosken med. Ingen bankörning eller tävlingskörning på gatan utan lugnt och stilla. Bilen kommer att väga max 700kg fulltankad.

Tanken är att bygga med diverse delar som redan finns hemma i logen. Men jag behöver en motor och en låda. I lagret finns det bara V8or och automatlådor.

Bor ett par mil från Returbilen så dom är min hovleverantör av bildelar.

Så mitt behöv är en 4-cylindrig motor med ca 100hk, enkel att få tag på, god tillgång på reservdelar, inte allt för tung, billig. Enkel att montera mot växellåda. (färdiga adaptrar)

insprut.

Växellådan behöver bara funka okej, billig att köpa, 5 eller 6 växlar.

Vad skall jag välja för motor och låda?

Hej !

För att vara lite patriotisk så varför inte volvos raka alu-fyra på 2 liter i kombo med M90 lådan det är bolt-on. års modeller före 00 eller om det var 01 har ingen VVT lite enklare. vill man komplicera det hela så ta en senare årsmodell och helst en med turbo t.ex en 2.0T ger ca 160 kusar finns också som 1.8 l motor utan turbo ca 115 kusar samma bolt-on , Megasquirt eller förgasare. Nåt sånt var min plan innan jag började räkna på kosten och kom fram till att en befintligt b18 sport kan man komma långt med ! :-)

Kjell

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...