Jump to content

SFRO och/eller TESTA


kengren

Recommended Posts

Den senaste tiden verkar det har dykt upp en ny organisation för oss bilbyggare - Testa kallas den. Är det ett komplement till SFRO eller en konkurrent. Det har gått så fort. Är det någon som kan hjälpa mig att förklara detta fenomen?

Edited by kengren
Link to comment
Share on other sites

Ja det var spännande! Det verkar ju onekligen som att de kan erbjuda bygg- och slut-besiktningar. Jag hade ingen aning om att det fanns ett alternativ till SFRO??? :huh:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

SFRO har arbetat för fordonshobbyn i Sverige sedan början av 1980-talet, och har under åren haft ett gott samarbete med myndigheterna och besiktningsorganen. SFROs målsättning har alltid varit att man som privatperson ska kunna bygga om, eller från grunden bygga fordon, både bil och motorcykel, för att kunna registrera dem för vägbruk.

SFROs uppdrag kommer från Transportstyrelsen och regleras i deras föreskrifter.

Det faktum att organisationen TESTA bildats, och att man hos Transportstyrelsen ansökt om att få utföra motsvarande uppdrag, förändrar egentligen inte SFROs arbete i grunden. Transportstyrelsen har valt att ge TESTA möjlighet att utföra besiktningar av amatörbyggt och ombyggt fordon och därmed också bedömt att organisationen uppfyller de krav som finns.

Att gå från att vara ensam aktör till att ha flera organisationer på ”marknaden” kan förstås innebära att vissa saker kommer att ändras. SFRO kommer att fortsätta företräda fordonshobbyn, och arbeta för att de regler och rutiner som finns idag, som gör det möjligt att utöva hobbyn i Sverige finns kvar, och förbättras.

SFRO känner ett stort förtroende hos både byggare och myndigheter, och vi värdesätter era synpunkter. Det går alltid bra att kontakta oss via kontakt@sfro.com med frågor eller förslag som rör organisationen och vårt arbetssätt.

I grunden tycker SFRO att en fri marknad med sund konkurrens ofta är bra för kunden. En möjlighet att välja olika leverantörer av en produkt eller tjänst ger kunden mer frihet. Utmaningen när det gäller besiktning av amatörbyggda och ombyggda fordon är att antalet besiktningar är ganska låg, och att de föreskrifter som Transportstyrelsen har gällande krav på fordonen är ganska översiktliga (inte så detaljerade). Det finns en risk att det blir svårt att samordna bedömningar och tolkningar mellan organisationerna, och det finns en risk att kostnaderna drivs upp. Viktigast av allt för oss inom SFRO, är att se till att det även i framtiden går att bygga egna fordon i Sverige, som godkänns för gatbruk.

Kort sagt; TESTA är en "konkurrent" till SFRO på ungefär samma sätt som OPUS, Besikta och Bilprovningen är konkurrenter.

Gustaf Ulander (SFRO)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Nu är det kanske inte rätt forum att diskutera i men är det så att testa vill plocka russinen i kakan ?

Mao ta den delen med inkomster och kanske inte behöva göra 'för' jobbet ?

Tror mitt beslut på nästa bygge fortfarande är enkelt ??

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ja jag har absolut inget att invända emot besiktningen och supporten jag fick av SFRO. Många väldigt kloka råd. De problemen jag hade skapat löstes väldigt flexibelt och utan några bannor/kommentarer. Kort sagt väldigt väl bemötande av SFRO representanten.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...