Jump to content

Kontrollera tändläge Zetec.


Recommended Posts

I Megasquirtmanualen trycker man hårt på att man ska kolla tändläget vid varje installation innan man startar motorn, och det låter ju vettigt.

Problemet är att jag inte har en aning om hur man gör detta på en Zetec, allt sköts ju av ECU:n så det finns inget beskrivet i handboken förutom att man bör lämna in bilen till sin Fordverkstad.

Remskivan har tre hål, men de verkar ligga med betydligt mer än 10° mellanrum, samt en liten upphöjning på blocket.

IGN1_zpscjgwbriu.jpg

Är det någon som vet??

Link to comment
Share on other sites

Jadå. Skruvmejsel i tändstiftshålet.

Eller ännu bättre, något som stoppar kolven nära tdc. Så drar man motorn mot stoppet från båda hållen. Mitt emellan stoppen är tdc.

Jag tänkte nog också mejsel i tändstiftshålet, men kolven är ju uppe och vänder två gånger per arbetscykel.

Link to comment
Share on other sites

Hittade faktiskt en litet avsnitt i Mondeoboken om hur man ställer motorn i ÖD med cylinder 1 i kompressionstakten.

Man tittar ner genom oljepåfyllningen och ser åt vilket håll kamnocken för avgasventilen på cylinder fyra pekar.

Link to comment
Share on other sites

Köp en sats på eBay som man har för att nollställa kammarna, där i finns en pin som man kan stoppa i ett hål på motorn när den är i ÖD.

Link to comment
Share on other sites

Hittade faktiskt en litet avsnitt i Mondeoboken om hur man ställer motorn i ÖD med cylinder 1 i kompressionstakten.

Man tittar ner genom oljepåfyllningen och ser åt vilket håll kamnocken för avgasventilen på cylinder fyra pekar.

Jjag har installerat ms 1 på min blacktop och jag resonerade iom jag använde original svänghjulssensor och original svänghjul att vad kan bli fel på den setupen? kollade inte med strob. du kanske inte triggar vevaxelsignalen från svänghjulet?

Finns en guide på https://www.diyautotune.com/support/tech/install/ford/megasquirt-your-ford-zetec-engine/ som jag ställde efter. allt fungerade på första upstarten.

Link to comment
Share on other sites

Jag har också tänkt så, allt utom MS är original på min motor och stiften styrs ju av EDIS som visserligen satt i ECU:n på min Mondeo men är separat nu.

Annars finns väl risken att man kopplat/ställt in fel så att gnistan kommer vid fel tidpunkt.

Kan nog tänka mig att låta bli också.

Link to comment
Share on other sites

Burkar man inte köra waste fire på MS? Då tänder man ju varje gång kolven är i topp, vare sig det behövs eller inte.

Då spelar det ju ingen roll var i 720 cykeln motorn befinner sig.

Link to comment
Share on other sites

hepp

Vad kan en sådan motor heta om man vill ha motorkoden ?

Har för mig att jag sett det nån gång, men hittar det inte nu. NGA vill jag minnas, men jag brukar minnas fel.

Link to comment
Share on other sites

Om din motor heter NGA så är det en sk Silvertop

Köp den tidigare nämnda satsen på Ebay

Dra runt motorn så att ettans kolv är i övre dödläge, inte kritiskt, skruva av bulten som sitter långt bak lite nertill , den sitter i jämnhöjd med vevaxeln, skruva in den medföljande skruven, finns två stycken, en lång och en kort ofta lättrad så du kan dra den med fingrarna, minns inte vilken, tills det tar stopp, skruven landar mot en av vikterna på vevaxeln inne i motorn, rucka försiktigt fram och tillbaka så du känner att skruven har låst vevaxeln.

Kolven på ettan är då i topp dead center.

Kammarna skall stå så du får in medföljande skena i hacken baktill, mot kanten på toppen (ventilkåpa av först) om skenan inte passar riktigt, vrid fram motorn två varv, dvs ett halvt varv på kammarna

Nu är motorn i topp dead center och den induktiva givaren skall peka mot det dubbla den dubbla hålmarkeringen på baksidan av svänghjulet (sidan som vetter mot motorblocket, zetecen har 35-1 markering på ett varv och som tidigare påpekats sk Wasted spark tändsystem (man måste inte använda kamaxelgivaren) dvs cyl 1 och 4 får gnista samtidigt och 2 och 3

Kolla min sida på rejsa ang motormek på Zetec Silvertopp en alldeles kanon motor som mest bara går, har själv en på ca 225 hästar och en på ca 190 hästar, båda går på förgasare och elektroniska tändsystem

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=54908

Kan sälja 190 hästarsmotorn för 30000 ink styrsystem och weber 45or, mycket bra skick

Bengt Metz

bengt.metz@tele2.se

0706548597

Edited by bemeco
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tack för det fylliga svaret, det lämnade inte mycket utrymme för feltolkningar.

Kammarna låste jag i läget du beskriver när jag bytte kamremmen så det kände jag igen.

Jag ska absolut titta i din tråd, där finns säkerligen nåt att plocka upp. Motorn får jag återkomma om när kassan fyllts på.

Har du kört Megasquirt på någon av dina motorer eller blev det förgasare från början?

Link to comment
Share on other sites

Bulten som du skall skruva ut sitter på höger sida långt bak på motorblocket

/ Bengt Metz

Det elektroniska styrsystemet, i mitt fall har jag två äldre Dunellsystem samt numera ett Omex 600 system som ju även går att styra sprut med, fattar själv att det 36e hålet är lika med TDC och det kan räkna ut gnistan på antingen 1-4 cylinder eller 2-3 cylinder, detta spelar ingen roll vilket det blir, systemet ger gnistan på inställt värde före övre dödpunkt

Zetecen bör ha ca 26 grader förtändning vid fullvarv

Jag var också konfunderad över hur det kan bli rätt, jag var van vid en gammal Crossflowmotor med gammeldags roterande tändfördelare där man måste få gnistan till rätt cylinder

Finns säkert massor med folk här på forumet som kan ge dig en användbar Map för denna motor

/ Bengt Metz igen

Edited by bemeco
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...