Jump to content

Bygga fast tryckluftsinstallation i garaget?


Himlar

Recommended Posts

Jag och en kompis delar på ett garage vi hyr här i stan, och håller långsamt på att vidareutveckla det till något lagom urspårat. En sak vi diskuterat är att ha en "fast" tryckluftsinstallation, så man kan köra med lite större lufttankar och slipper släpa runt kompressorn till där man nu vill vara. Kompressorn kan ju då också ljuddämpas bättre. Det "känns ju rätt", lite seriöst och sådär, men samtidigt är det en del jobb.

Vad ska man gå på, är det bäst att koppla med rör eller slang till påkopplingsställena? Går det att få rimligt tätt utan att bli tokig på läcksökning? Är det ens en så stor fördel som man inbillar sig, eller är det bättre att investera pengarna i en bättre/större kompressor och timmarna i något med mer effekt på intrycket i garaget?

Link to comment
Share on other sites

Vet inte hur långt ni ska drar rör och om ni klarar er med 15 mm. I så fall finns dessa:

http://www.rinkabyror.se/artikel/vsh-klamkoppl-ventilfaste-15x15r/?select=true

Behöver ni gå upp i grovlek blir det svårare med specialkopplingar och såklart dyrare. Men håll er i så fall till standarddimensioner (15, 18, 22, 28 mm).

Link to comment
Share on other sites

Jag har kompressorn i verkstan och en 10m 1/4" slang ut till slangvindan i garaget.

Funkar till handverktyg och slip o sånt men inte till muttersnurran.

Läcker inte tokmycket, Kompressorn startar ca 1 gång per vecka.

Den dan slangen ger sig blir det nog en aning seriösare, de e grymt smutt med en slangvinda precis vid bygget.

/T

Link to comment
Share on other sites

Jag fick över 16mm golvvärme slang som jag använde till tryckluft. Rörmokarn fick pressa på kopplingar bara. Håller toktätt. Dessa har jag både gjutit in i plattan och dragit i väggarna.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jag har kompressorn i ett skjul bakom i anslutning garaget, både för att slippa höra den men också för att spara plats i garaget.

För luften köpte jag 3/4-tum "blå rör" på rinkabyrör, alltså vattenledningsrör, samt några 90-gradersböjar och ett par skarvbitar. Jag fick låna rörgängverktyg av en rörmokare, sen var det bara att kapa och gänga ihop. Det var inga problem att få det tätt, bara att dra hårt. I garage-änden har jag satt en tryckregulator och strömmen till kompressorn kontrollerar jag med en brytare inne i garaget.

Jag fick massor med klammer över till att hålla fast rören i vägg eller tak, om det är nån som behöver några sådana... :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...