Jump to content

VDO Hastighetsmätare


Recommended Posts

Hej på er!



Nu behöver jag hjälp igen. Har en hastighetsmätare, VDO, den som är graderad till 300 km/t.



Jag får den inte att kalibrera?


Har mätt upp en sträcka på 1000 meter.


Gör precis som det står i bruksanvisningen med det funkar inte?


Kanske kan försöka med puls-talet o knappa in det? men hur räknar man ut det??


Någon som vet? Sierras klump o däcken är 215 / 40 / 16.


Fattar inte heller hur givaren fungera?


Hittar ingenting som den kan `läsa´ av mot? Den sitter monterad alldeles vid bultarna på höger drivaxel in mot klumpen, den ´räknar´ väl knappast bultarna eller???



Tacksam som bara den om någon har några tips! Måste besiktiga denna månaden!


Link to comment
Share on other sites

Den skall räkna varje bult dvs 6 impulser per varv. Ta ett snöre och mät omkretsen på däcket. Det blir nog omkring 180 cm. Det innebär att det blir 30 cm per impuls. 1000 meter dividerat med 0,3 meter blir 3333 impulser per 1000 meter. Det är det antal impulser på 1000 meter du skall knappa in, i mitt exempel 3333. Jag fick hjälp av Jari här på forumet. Jag fick en svensk instruktion av honom. Skickar du mej din mejladress i PM så får du den

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej alla hjälpsamma där ute!

Tack för omtanken angående instruktionshäftet men det har jag, både på Svenska o Engelska.

Nu provade jag med att mata in 3333 när läget i displayen visade ´PULSE´. Funkade inte heller. Nålen ligger på nollan. provade igen med läget på ´AUtOCL` men ingenting.

Har provat läget ´ AdJUSt` oxå med medpassagerare o gps men inget då heller???

Har kollat alla kabelskor både på mätaren o givaren, allt ok.

Själva mätaren verkar ju fungera så till vida att alla kommandon i displayen kommer fram o det funkar att ´klicka´o ändra men nålen är död?

Kan givaren ha gett upp??

Link to comment
Share on other sites

Givaren ska ha ett diod ( precis där kabeln kommer ut från givaren ) som lyser varje gång en bult går förbi den . Avståndet är väldigt viktig annars kan den inte räkna . Flyta bilen lite försiktig och kolla att den läser alla bultar .

Lycka till

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det som är så konstigt är att den fungerade förra sommaren, Då gjorde jag inställningen med att köra en uppmätt kilometer o då funkade det.

Självklart ska jag testa o se om jag kan hitta den dioden!!

Link to comment
Share on other sites

Har du en digital mulitimeter så kanske den kan mäta frekvens och duty cycle.

Då borde du kunna mäta på sladden om det blir någon frekvens ut från givaren?

/T

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för givare? Tre trådar blå brun svart eventuellt även vit om det är fyra trådar? Blå minus, brun plus och plus ut på svart kabel när den är påverkad.

Eller två? Du kan få AC spänning på den när du roterar hjulet. Syns även tydligt om du ohmmäter och snurrar hjulet

Edited by Christer J
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Använder du dig av en induktiv givare?

Jag har använt denna på min bil till en VDO mätare:

http://www.autokatalogen.se/afw/hisingen/view_article_info.do?articleIdNo=4866&nodeIdNo=2578153

Sedan är det ganska noga med justeringen av avståndet till det givaren skall mäta på. Jag justerade mot bultar på bakre kardanknuten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...