Jump to content

Locost-ish med Audilåda i bak?


Himlar

Recommended Posts

Eftersom jag prokrastinerar på jobbet, började jag fundera på en gammal idé till ett projekt: en Locost-ish ram (längsmonterad bilmotor fram, föraren klart på ena sidan av bilens centrumlinje och drivning bak) med transaxel och Audi FWD-låda i bak. Heter den 01E, den som mittmotorbyggarna gillar? Idén skulle vara att kunna flytta motorn bakåt lite extra (och därmed kunna få till ännu bättre framvagnsgeometri), få en bättre viktfördelning och dessutom skulle det ju kunna se snyggt ut med delar av bakaxelklumpen stickande ut genom karossen i bak. Men har någon sett en sån lösning? Det sägs att Audilådan är samma som i Porsche 944, men utan täckkåpa i framkant eftersom den bultar direkt mot motorn. Vad anser de mer erfarna byggarna om konceptet?

Link to comment
Share on other sites

Cool ide.

Lite som en MEV Atomic fast CEC

Gäller att välja motor med avgas på rätt sida, kan bli lite varmt annars.

/T

Atomicen verkar riktigt cool, fast inte riktigt som jag tänker mig. Motorn skulle fortfarande sitta i fram och inte "åka passagerare", tänk drivlinan till en Corvette C5 eller Porsche 944 snarare än Atomic-bilen.

Link to comment
Share on other sites

En sak som i varierande grad är ett problem för mittmotorbyggarna är att ingående axeln ligger högre än drivaxlarna. Det gör att motorn hamnar högre än önskat och/eller drivaxlarna får en brant vinkel uppåt.

Det här är ett problem med de flesta transaxlar från standardbilar. Porsches G50 låda är populär bland de som har starka motorer och den monteras ibland upp och ner för att komma till rätta med problemet.

I ditt fall med audilådan blir det lådans tyngdpunkt och kardanens höjd som får kompromissas med drivaxelvinklarna.

Var/hur har du tänkt montera kopplingen ?

Ett annat alternativ är Alfas transaxel som har växellådan lågt placerad. Den ligger dock framför drivaxlarna och det blir inget som sticker ut bakåt men ur tyngdpunktssynpunkt vore väl det ännu bättre.

Tyvärr är den rätt bred med kopplingen i framkant (mellan stolarna).

Men jag har sett en (tror det var AlfaRonny) som ändå lyckades bygga en riktigt snygg Locost med den.

Link to comment
Share on other sites

Desto mer avvikande konstruktion desto mindre är chansen att du kommer i mål. Vet att en vanlig konstruktion är tillräckligt svår att få till. Bygg enkelt och plagera gärna någon som har lyckats

Edited by kengren
Link to comment
Share on other sites

HovstaSX360: Drivaxlarnas vinkel skulle bli en utmaning, ja. Spontant tänker jag mig att det borde gå att hantera med vinklad kardan och att man siktar på hjul med liten rullomkrets, men det behöver såklart mätas och räknas lite på. Koppling har jag inte övervägt alls, men jag har för mig att både Porsche 944 och Corvette har kopplingen "på motorsidan" så det kanske är den lämpligaste lösningen. Alfalådan är också ett alternativ, men som du säger bred i framkant.

Kengren: Tack för din feedback, jag förstår att det är mycket arbete i att få ihop vilken Locost som helst. Det var därför en av mina frågor var om någon sett en sådan lösning, för att om inte plagiera så i alla fall inspireras.

Link to comment
Share on other sites

Bromsar på diffen gillar vi väl? Jag vet i alla fall att om man ger sig på att konstruera egna spindlar bak blir jobbet väldigt mycket enklare om man slipper klura in bromsar där också. Och bromsar på diffen möjliggör ju DeDion (nu har väl Alfan redan det?), alltid ett plus.

Link to comment
Share on other sites

En sak som i varierande grad är ett problem för mittmotorbyggarna är att ingående axeln ligger högre än drivaxlarna. Det gör att motorn hamnar högre än önskat och/eller drivaxlarna får en brant vinkel uppåt...I ditt fall med audilådan blir det lådans tyngdpunkt och kardanens höjd som får kompromissas med drivaxelvinklarna...

Kan man ha knutar på en kardan som snurrar med motorvarvtal? Om inte riskerar väl motorn, även i detta fall, att hämna oönskat högt?

Link to comment
Share on other sites

Det är väl bara att vinkla kardan till önskad höjd på motorn . Kardan snurrar med motorvarv på 4an på de flesta bilar och alltid på tex Alfan som har kopplingen bak

Jo, men jag tänkte bara att det ser ut som att 924/944, corvette, m.fl. som har motorn fram och växellådan bak inte har traditionella kardanknutar (polhemsknutar). En kardan i en sådan applikation bör kanske vara parallell med både vevaxeln och ingående axel i växellådan/transaxeln för att klara den totalt större andelen av högre varvtal (oavsett var kopplingen sitter) och därmed också undvika vibrationer? Eller beror det mer på att de använder kardanrör? Eller använder de kardanrör just därför?

Link to comment
Share on other sites

En del av mittmotorbyggarna tiltar växellåda och motor lite framåt för att få ner motorn mer. Det skulle man kunna göra även i detta fall om man har en knutlös kardan.

När avståndet mellan växellådan och motorn är större behöver man inte tilta lådan lika mycket.

Motorn måste förstås också tiltas så att den blir parallel och i linje med den sluttande kardanen.

Link to comment
Share on other sites

Eller en adapter som antagligen ändå behövs om man blandar motor och låda från olika bilar, till knutar och vanlig kardan så är problemet löst. Om kardan varvar mer på låga växlar så kanske knutarna inte håller 20000 mil, men det ska väl inte vara något problem annars. Jämför med bilar som har fast diff. Tex Sierra.

Link to comment
Share on other sites

Att knutarna inte tål 20k mil känns helt acceptabelt i en "lekbil", men hur snabbt kan man tro att livslängden avtar?

En lösning vore kanske att luta motorn något även om man kör med knutar som får ta viss offset, det går ju alltid att minska offsetten med viss vinkling.

Är det någon som sett någon liknande lösning? Jag har fått ett tips om Westfield FW300/400, men finns det någon som gett sig på det för ett hemmabygge? Corvette- eller 944-transmission är också intressant.

Link to comment
Share on other sites

På BEC brukar motorn sitta offset fast i sidled.

Lösningar som funkar där borde ju funka även här, även om du borde tjocka på lite lagom för den ökade effekten.

/T

Link to comment
Share on other sites

Min spontana tanke är inte på själva kardanen utan hur man ska lösa koppling till medbringare och medbringare mot audilådan.

Men ett kul och intressant projekt :thumbsup:

Det fanns väl ett bygge med växelåda/bakdiff (och dedion?) från Volvo 360 för ett antal årsen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...