Jump to content

Funkar polyuretanskiva att bygga plugg av?


Hailwood

Recommended Posts

Fungerar jättebra som distansmaterial när man plastar - ger mycket låg vikt. Skall du bygga plugg så bör du satsa på något mer formstabilt material exempelvis spånskivor

Edited by kengren
Link to comment
Share on other sites

Det tredje alternativet var tidigare balsa, ingen av dessa tre har någon styrka. I och med att man använder det som distansmaterial uppnås styrkan genom "drag" istället för "böj". Glasfibern och kolfibern har mycket bra dragfasthet men mycket litet böjfasthet.

Link to comment
Share on other sites

Till plugg använder jag vanlig cellplast. Billigt och lättformad. Nackdelen är att det inte tål styren (epoxi ok) men det löser man lätt genom att tejpa pluggen med packtejp. typ tre lager. Dammsug noga först annars fäster inte tejpen. Tejpen ger även en fantastiskt bra yta om man är noggrann.

Lev väl

Michael W.

Link to comment
Share on other sites

Om man använder cellplast så kan måla den med vattenbaserad färg så löser inte polyestern upp cellplasten. I boken Inred båten själv finns en beskrivning på hur man gör en bränsletank av cellplast som målas med vattenbaserad färg och som man på utsidan lägger polyester och glasfibermatta. För att få bort cellplasten i tanken så kapar man upp ett hål och häller i aceton. Aceton löser upp cellplasten och vips så är tanken klar

Link to comment
Share on other sites

Tack för dom utförliga svaren, dom uppskattas! Är nybörjare på glasfiberjobb. Pluggen som jag ska göra är väldigt liten så det funkar nog med bara plastskivorna. Får nog vänta lite med ev. stora jobb tills jag har fått lite erfarenhet.

Link to comment
Share on other sites

Fredrik vet ej om det är någon större skillnad i styrka. En 10 mm skiva av något av de tre distansmaterial som vi har behandlat i denna tråd bär inte många kilo. Men militärfartyget Visby är ju byggt av Divinylcell så något ligger det utan tvekan i det du skriver

Link to comment
Share on other sites

Distansmatrialets enda uppgift är att hålla isär de två lagrena med fibrer. Det utsätts för kompression när krafterna sätter in. Ofta är anledningen till att laminat kolapsar att distansmatrialet kolapsar under kompressionskrafterna.

Jag har använt bägge i epoxylaminat och personligen föredrar jag divinicell men polyrutan är enkelt att jobba med, billigt och går att förforma utan spill om man går försiktigt fram. Så, jag brukar anpassa vad jag använder till uppgiften. Är det något som skall utsättas för krafter och samtidigt måste vara lätt är vakumdragning och divinicellen mitt val.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag hittade en helt plan skiva på jobbet som var uppbyggd av 2 glasfiberskivor och däremellan en bikakestruktur av tunn aluminiumfolie. Väldigt lätt och extremt styvt samtidigt! Mycket intressant men är väl omöjligt att skapa själv antar jag.

Link to comment
Share on other sites

Om det är glasfiber kapar du den med en sticksåg och metallblad. Om det är kolfiber så är det diamantklinga som gäller.

I bägge fallen MÅSTE du ha andningsskydd och skyddskläder.

Link to comment
Share on other sites

Hehehehe, ja det gjorde jag! Sorry. :huh:

Ok, då beskriver jag hur man gör en plan skiva istället för det har jag också gjort!

1. Plant bord som underlag

2. täck med byggplast

3. Börja laminatet genom att väta byggplasten med epoxi

4. Laminera upp ena sidan av skivan direkt på byggplasten

5. På med distansmatrialet

6. Laminera andra sidan.

7. På med släppmatta

8. På med perforerad byggplast

9. På med "offer matrialet som skall suga upp överflödig Epoxi och agera kraftfördelare. Försvarets gamla filtar funkar utmärkt.

10. På med vakumpåse

11. Dra igång vakumet och leta hål i påsen.

12. Vänta tills det härdat och demontera allt ihop

Tada! en bra skiva att kapa delar ur enligt ovan. :)

Edited by Pac
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har varit med och gjort en del pluggar för kompositgjutning utifrån markisoleringsskivor i polyuretanskum. "Blåskum", av oss studenter kallat eftersom det ... ja, är blått. Man ser ut som en smurf varje gång man varit och jobbat med materialet ...

Hursom: skivorna har ganska rejäl tjocklek från början, och limmas ganska enkelt ihop med spraylim. De tål inte lösningsmedel (vi lackerade alla pluggar med billack innan vi gjöt formarna), men det är väldigt enkelt att ordna ett barriärlager: vanlig, vattenbaserad väggfärg. Kör man med en färg för det första lagret och en annan för de påföljande får man också en väldigt bra indikator på när man är på väg att slipa sig igenom barriärlagret.

Jag det att de som kört projektet senaste året testat att använda "byggplast" (tjockare plastfilm på rulle) som barriär, men jag vet inte hur de löst det om de arbetat med dubbelkrökta ytor. Till vingplan och liknande fungerar det riktigt bra.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har byggt mina pluggar i Divinycell och Biltemas polyurethanskiva och båda funkar kanon fast till olika saker. Vid skiktlimning och större projekt som baken på min bil t.ex så föredrar jag divinycell med lite högre densitet.

Mindre detaljer går mycket snabbare att jobba fram i Biltemaskivan men man får vara varsam då det lätt avverkas för mycket.

Divinycell finns likt bonocell i en mängd olika densiteter, allt från mjuk frigolitliknande till tätare och hårdare än furu.

Skiktlimmar gör man med polyurethanlim och det blir starkt som brännvin.

Ja just det,det finns en hake med Divinycell, priset....

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Några år senare 🙂 

tänkte göra en hard top till en Bayliner 2655. Det är en mid cabin med öppen försrplats som jag tänkte gjuta ett avtagbart tak till. Tänkte glasfiber på Polyuretanskiva  och böja till med varmluftpistol och ha sen som kärna. Alternativt köpa 15 cm frigolit på Bauhaus och gröpa ur formen och bara köra glasfiber utan kärna. Vad tror ni?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...