Jump to content

Det kärvar


Recommended Posts

Slutmonteringen pågår, håller på med bakre bärarmar. När jag har dragit fast bultarna så kärvar det i infästningarna. Bärarmarna rör sig trögt, i rörelsen upp o ner. Bussningarna är Volvo 850, med bultar som följde med. U-fästet är gjort med större öppning än bussningen kräver. Så jag schimsar upp utrymmet. Kommer kärvheten att försvinna efter en tids åkande? Eller måste jag göra på nå't annat sätt.

/bengt

Link to comment
Share on other sites

Stålröret är väl fast i bussningen och följaktligen kommer det att gå tungt iom att du låser fast den med skruven mot fästet. Det fjädrar nara i gummit precis som det är avsett. De ska alltså inte glida på skruven för då sitter nåt löst och det blir inte bra alls. Dra fast när bilen står på hjulen rideheight så är bussningen avlastad i viloläget.

Link to comment
Share on other sites

Lite OT, men vad är det för mått på den bussningen?

Hylsan som bussningen skall in i: Invändigt mått=32,1 mm, längd på hylsan=35mm, tjocklek=3mm

Själva bussningen: hål för bult 12mm, inre rör längd=46mm, yttre rör längd=35,2mm

Bussningens utvändiga diameter har jag inte koll på, allt sitter på bärarmarna och ingen i reserv.

Bärarmarna sattes upp i hydraulpress, smörja, och pressa på.

Bussningarna köpta på Skruvat, bult följde med.

/bengt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...