Jump to content

SAAB svänghjul köpes


Jocke4U

Recommended Posts

Hej,

Jag har skaffat en Viggen-koppling och upptäckte att detta inte passar på mitt 9000 svänghjul utan behöver troligen ett 900 -94-98 (B204L), möjligen att nedan kan passa också.

Saab 9-3 - 1999-2002 - Alla Viggen (B235R)
Saab 9-3 - 1998-2002 - Alla 2.0t

Har du nåt?

Link to comment
Share on other sites

Viggen är ju 228mm så jag tror vilken 2.0 9000 som helst passar ? Eller är det en sådan du har ?

Vet annars att jag har åtminstone två 900 liggande före 1995 , risken är att ett någon gång blivit lite varm och behöver ren svarvas.

Link to comment
Share on other sites

Japp, Viggen-lamellen jag har är 228 mm men bult-cirkeln på tryckplattan är mindre, känns lite konstigt men kan ju vara så.

Vill inte svarva om något, det är en tillfällig lösning då jag hade dålig planering att skaffa ett nytt lättat svänghjul :) Till nästa vinter blir det ett nytt...

Link to comment
Share on other sites

Hehe, snart :)

6:e Maj skall det köras med SVKG på kullen och har dåligt med mektid i sista minuten.

Efter att ha funderat på detta så hamnar Viggen-kopplingen på hyllan tillsvidare och sen beställer jag ett lättare svänghjul som förmodligen byts i vinter.

Link to comment
Share on other sites

Jag var tre millimeter ifrån att åka på gelleråsen i fredags så säsongen är helt klart igång.

Ang viggen koppling så har jag trots småhårda tw120 däck lyckats få lamellslir och en kolorysansvärd doft i "kupen" på 3 an. Mest trolig anledning är att jag är alltför snäll mot min skramlande och rasslande omegalåda. Ibland ?

Link to comment
Share on other sites

Hehe, snart :)

6:e Maj skall det köras med SVKG på kullen och har dåligt med mektid i sista minuten.

Efter att ha funderat på detta så hamnar Viggen-kopplingen på hyllan tillsvidare och sen beställer jag ett lättare svänghjul som förmodligen byts i vinter.

Slirar det nu ? jag tycker man får bete sig riktgt illa för det skall slira, den orkar ju inte stänga med fullt ladd tryck på, men den har aldrig gått lossa när den är stängd.

Pröva att släppa gasen när du växlar :w00t2:

Link to comment
Share on other sites

Slirar det nu ? jag tycker man får bete sig riktgt illa för det skall slira, den orkar ju inte stänga med fullt ladd tryck på, men den har aldrig gått lossa när den är stängd.

Pröva att släppa gasen när du växlar :w00t2:

Ibland hinner man inte släppa

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

hmm jag praktiserar en sorts 1-2 växling som är lite släpp inte gasen , om man tajmar det bra kan man dra rakt in i varvtals stoppet på 7200 , och då växla på att tändningen bryter och hålla kvar full gas utan att man tappar laddtryck.

Är dock jädrigt lätt det blir fel och då slirar kopplingen. :thumbsdown:

Link to comment
Share on other sites

Det jag har märkt är att jag när slänger i 5:an på startrakan på Kinnekulle en bit innan bron så slirar det och får hugg igen strax innan bron och drar i när man snarare vill lätta lite....och det är ju lite "skön" känsla. Kanske skall hålla kvar plattan i mattan under bron :) :D ....eller kanske inte :prop:

Så visst krävs det "inspirerande" körning med fullgas växlingar

Link to comment
Share on other sites

Om man får en viggenkoppling att slira på våra lätta bilar så är det handhavandefel :P menar jag,

man gasar för tidigt innan kopplingen har hunnit greppa.Ha inte så bråttom :lol: vid växling ,den

lilla tidsvinsten ni gör på växlingar tappar ni troligen på resten av varvet ,om ni inte är lika bra som

proffsen är förstås.

Link to comment
Share on other sites

Det jag har märkt är att jag när slänger i 5:an på startrakan på Kinnekulle en bit innan bron så slirar det och får hugg igen strax innan bron och drar i när man snarare vill lätta lite....och det är ju lite "skön" känsla. Kanske skall hålla kvar plattan i mattan under bron :) :D ....eller kanske inte :prop:

Så visst krävs det "inspirerande" körning med fullgas växlingar

jag kör med 2,0 ltt kopplingen på min med steg 1-2 men har lite mindre moment än vad du har jocke,men inte en tendens ens till slir, om jag inte slarvar med växlingen givetvis.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom du menar att jag växlar slarvigt så vill jag att min bil skall kunna hantera "slarviga" hårda fullgasväxlingar :busted_cop ...dock blir det först vid nästa motorlyft.

Idag startades motorn upp igen och packboxen verkar tät ....och det var huvudsaken. Koppling, svänghjul och annat lättande av motorn blir vid nästa lyft

Link to comment
Share on other sites

Om man får en viggenkoppling att slira på våra lätta bilar så är det handhavandefel :P menar jag,

man gasar för tidigt innan kopplingen har hunnit greppa.Ha inte så bråttom :lol: vid växling ,den

lilla tidsvinsten ni gör på växlingar tappar ni troligen på resten av varvet ,om ni inte är lika bra som

proffsen är förstås.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...