Jump to content

Recommended Posts

Är inte ute efter FIA godkänd koppling. Har ett enpoligt kraftrelä som jag helt enkelt vill koppla på enklaste sätt. Finns det någon risk med att koppla så här?
Slår man av brytaren under färd kommer ju generatorn att fortsätta ladda antar jag men motorn stannar ju ändå eftersom att tändsystemet bryts. Vad säger ni?

post-407-0-78987400-1457427686_thumb.jpg

Edited by AlfaRonny
Link to comment
Share on other sites

Jag kopplade min huvudströmbrytare så att generatorn var inkopplad på motsatt terminal mot batteriet, och när jag stängde av brytaren fortsatte motorn att gå. Dock är mitt tändsystem kopplat tillsammans med alla övriga förbrukare. Sedan jag kopplade om så att generatorns B+ sitter på samma terminal i huvudbrytaren som batteriet stannar motorn när stänger av brytaren. Tips kolla SBF:s regler angående huvudströmbryare (avsnitt TR 5.13), jag tycker de kan vara en bra guide till hur man bör göra även på en icke tävlingsbil.

Edited by rallyelwood
Link to comment
Share on other sites

Ok, är inte riktigt med på hur du menar. Rita gärna ett enkelt schema om du har tid :)
Men finns det någon nackdel med att koppla enligt min skiss?

Jag vill gärna bryta så mycket som möjligt med reläet för att underlätta vid t.ex vinterförvaring. För att minska risken att batteriet drar ur (orkar inte lyfta av en batterikabel före/efter varje säsong) + att det känns bra ur ett brandperspektiv.

Link to comment
Share on other sites

Jag har kopplat som i bilden nedan. Det slog mig nu att det är mycket smartare som du tänkt med att separera tändningen. För i mitt fall, även om motorn dör när jag stänger av brytaren så ligger ju spänning på från batteriet både på startmotorn och generatorn, inte roligt om det blir kortslutning. :banghead:

post-452-0-93364900-1457453868_thumb.jpg

Vidare insåg jag just att jag nog inte alls gjort som står i SBF:s regler. Jag skulle nog behöva separera tändningen jag med och sätta både generator och startmotor på andra sida brytaren. Fast jag brukar alltid hitta en eller annan anledning att plocka av batteripolerna vid vinterförvaring ändå.

Var kopplar du in generator respektive startmotor?

Hur kopplar du de andra förbrukare som brukar slås på med nyckeln i tändläge, förutom motorstyr-/tändsystemet?

Edited by rallyelwood
Link to comment
Share on other sites

Jag har kopplat som i bilden nedan. Det slog mig nu att det är mycket smartare som du tänkt med att separera tändningen. För i mitt fall, även om motorn dör när jag stänger av brytaren så ligger ju spänning på från batteriet både på startmotorn och generatorn, inte roligt om det blir kortslutning. :banghead:

attachicon.gifkoppling_h-bryt_w800.jpg

Vidare insåg jag just att jag nog inte alls gjort som står i SBF:s regler. Jag skulle nog behöva separera tändningen jag med och sätta både generator och startmotor på andra sida brytaren. Fast jag brukar alltid hitta en eller annan anledning att plocka av batteripolerna vid vinterförvaring ändå.

Var kopplar du in generator respektive startmotor?

Hur kopplar du de andra förbrukare som brukar slås på med nyckeln i tändläge, förutom motorstyr-/tändsystemet?

Min tanke är att koppla allt (utom mitt MSD tändsystem) till kraftreläet, som om det vore batteriet helt enkelt. Min brytare i överkant på bilden är tändningslåset som får manövrera kraftreläet. Jag tycker det borde funka men man vet ju aldrig. Efter en snabb googling verkare det som en del jordar generatorns + via ett effektmotstånd men det antar jag beror på att dom kopplar bort generatorn helt från övriga kretsar. I mitt fall finns ju alla vanliga belastningar påkopplade, t ex lysen m.m.

Link to comment
Share on other sites

Håller också på med elsystemet/huvudbrytaren.

Jag har en "FIA" huvudbrytare med 2 extra flatstiftsbrytare, en brytande och en slutande.

Kör med MC motor, så jag tänkte använda "dödar knappen" kopplad till 2 på bilden nedan.

Borde väl fungera och uppfylla SBF kraven?

post-112-0-11762000-1457509562_thumb.gif

Link to comment
Share on other sites

Ok, om jag förstår rätt här så laddar generatorn ut mot effektmotståndet när man stänger av huvudbrytaren. Den funktionen missar ju jag med min koppling. Men å andra sidan kommer ju mina lysen vara inkopplade och ta emot den strömmen tills allt står still. Så jag tror min koppling kommer funka bra för gatbruk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...