Jump to content

Westfiled med SAAB B204E


ModeenF

Recommended Posts

Hej

Nu har jag kommit så långt i mitt planerande att det är dax att ställa lite frågor :)

Jag kanske är lite konstig men jag ser mer fram mot byggandet än att den ska bli klar. Men jag har nog 2-3 år innan jag kan beställa ett kit så jag hinner planera och i ett första steg funderar jag på att köpa motor som jag renoverar.

När det kommer till vilken typ av kit så verkar Westfiled ha minst strul och minst svetsning (kan inget sånt).

B204E verkar vara en motor man lätt kan få upp i 200hp utan större problem men reggas på 150 (eller om det var 154)

Så långt har jag noterat att motorfästen måste man svetsa och sedan har många plockat ett annat insug och svetsat om dem.

Jag tror att man brukar ha Golf eller Sierra, Escort MK2 bromsar eller liknande, har inte full koll på detta och det är där jag just nu funderar över hur man bäst gör.

Då jag vill ha en bil jag kan köra även när det är regnigt, kallt, kanske bara +5 så vill jag ha lite förkortningar på bilen ;), typ ABS, TCS och vad nu mer SAAB hade. (kanske för att det låter coolt också)

Så vilka saabr hade vad? såg att SAAB 9-5 från 2002 fick den ESP(Electronic Stability Program), antispinn, antisladd som tillval men då var det B2x5. Jag hade tänkt mig en 9-3 mellan 94-00 (verkar vara sista B2x4) som också har B204E . Har även planer på att plocka en SID också :D

Vi börjar så, har fler frågor men kan kolla om det ens är gör bart :). Kanske ska ställa de specifika saab frågorna på SAAB forumet också.

//Fredrik

Link to comment
Share on other sites

... vill jag ha lite förkortningar på bilen ;), typ ABS, TCS och vad nu mer SAAB hade. (kanske för att det låter coolt också)...

Oj, det lät avancerat! :unsure:

Jag antar att det kan fungera om du tar hela(!) kabelhärvan med sensorer och datorer från en donatorbil och kanske du även behöver ta ABS-kransarna från den bilen?

Jag blev nedröstad av brorsan angående Saab-motor i vår sjua, så heja dig för att valet av motor! :banana:

Edited by rallyelwood
Link to comment
Share on other sites

Oj, det lät avancerat! :unsure: Jag anatar att det kan fungera om du tar hela(!) kabelhärvan med sensorer och datorer från en donatorbil och kanske du även behöver ta ABS-kransarna från den bilen?

Jag blev nedröstad av brorsan angående Saab-motor i vår sjua, så heja dig för att valet av motor! :banana:

Ingen är ju perfekt :D

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar ovanliga lösningar. Men jag måste säga: skippa alla häftiga förkortningar utom ev. ABS :)

De kräver B2x5-motorn (eller rättare sagt Trionic7). Det är ett bättre styrsystem, men också svårare att köra fristående.

B2x4-motor med Trionic5 är enklare och i min mening en bättre motor (eftersom vi vill ha effekt, inte bränsleeffektivitet).

Supporten på Trionic5 är också mycket bättre här.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

...Trionic7). Det är ett bättre styrsystem, men också svårare att köra fristående...

Då ska jag ha det i min 99:a :whistling:

Och när får vi se den första sjuan med B207-motor?

(Ursäkta fullständigt OT. :icon_sorry: )

Edited by rallyelwood
Link to comment
Share on other sites

Jag har undersökt det lite och svänger där :) kollade I WIS / EPS på vilka delar som finns.

En helt annan fråga. Om jag reggar min bil med en motor, kan jag byta till en helt annan motor med samma styrka utan större krångel från myndigheterna?

Jag har undersökt detta med saab och det kan vara så att det blir lite svårare än jag klarar av nu. Väljer jag en ford motor har westfield nästan alla delarna och allt är anpassat :)

Link to comment
Share on other sites

Men vill eg ha SAAB :). Kanske lättare om man bara fixar så elen fungerar till motorn :)

En fråga för er med SAAB motorer (eller andra som inte har FORD) Har ni svetsat delen efter turbon själva eller finns det något företag man kan köpa den delen av?

Jag har inte riktigt plats att ha en svets eller tid att lära mig svetsa också :)

Link to comment
Share on other sites

Titta på min byggtråd så får du se hur man kan göra med saabmotorn.

Jörgen

Men dina bilder kan man ju inte titta på.. de ser ju bra ut :)

Men just ja grenröret går ju till turbon :) sedan är det "bara" ett rör som går från turbon :)

Link to comment
Share on other sites

Från turbon rekommenderar jag en lös fläns och en kort 90°-böj. Finns på Speedparts. Men det kräver svetsning.

Har du tänkt bygga en sådan här bil helt utan att svetsa är du nog fel ute.

Så se till att ha tillgång till någon som kan hjälpa dig.

Link to comment
Share on other sites

Har börjat inse det mer och mer. Planen var väl att kolla här där jag bor om det finns några duktiga svetsare och lämna in delar att svatsas. Kan säkert lära mig svetsa men har lite för höga krav på arbetet :D

Tack för tipset om böjarna.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...