Jump to content

Motorproblem SAAB 2.0t


Karl-arne

Recommended Posts

Börjar närma mig slutet på mina försök att få in en SAAB-motor i mitt Jaguarbygge. Bygget har stått stilla länge men har nu startat upp igen.

Provkörde bilen och tog testdata på motorn innan jag plockade ner den. Försökte först bara invända motorrumshärvan och dra resten själv. Motorn startade inte.

Tog då ur hela härvan ur bilen och kopplade in den i bygget. Motorn startade inte.

Har testat med min diagnos som inte hittar några motorfel. Lånade då en Autocom-diagnos men inte heller den hittar några fel. Har mätt manuellt allt jag kommit på och allt verkar fungera och ha kontakt. Har ingen startspärr i boxen och pumpen slår igång som den ska men motorn startar inte. Har testat med en annan box, inget hjälper. Tömt bensin i cylindrarna men nej. Har ström och bensin fram till tändspolarna och spridarna, som tydligen inte tänder eller öppnar.

Någon som har några förslag innan jag hivar ut motorn i containern och sätter in en Ford 302 med förgasare som jag ursprungligen tänkte?

Link to comment
Share on other sites

Du verkar ha testat ganska mycket. Testat med startgas?

I ditt fall hade jag lyft av spridarbryggan med spridarna i och kört den på starten. Vira lite papper runt spridarna så ser du enkelt om det kommer bränsle.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Vevaxelgivare trasig,inte ovanligt alls..får ecu inte 2 vevvarvsavkänningar så tänder DI kassetten inte...

prova med en annan givare.

Om du "bara" tog motorhärvan och gjort resten själv så är det en risk att du missat nån +matning,finns 3 som ska in

och missar du en så startar den inte.

Du måste nog speca lite mer exakt hur du kopplat.

Link to comment
Share on other sites

Du verkar ha testat ganska mycket. Testat med startgas?

I ditt fall hade jag lyft av spridarbryggan med spridarna i och kört den på starten. Vira lite papper runt spridarna så ser du enkelt om det kommer bränsle.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Är vevgivaren trasig så funkar inte detta. :(

Link to comment
Share on other sites

Det funns även jordpunkter i kabelhärvan man kan missa att koppla in.

Har du varvräknare kopplad till databoxen? Varvräknaren ska röra på sig när du kör på starten om vevaxelsensorn fungerar.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta , jag hade inte tillfälle att kolla igår kväll, men tack för all assistans. Börjar från början med Richard. Prövat och dessutom tömt bensin direkt i loppen. Bensin fram till spridarna men de öppnar tydligen inte. Jörgen: Vevaxelgivaren fungerade när jag plockade ut motorn. Om den skulle lagt av, borde det inte visa sig på diagnosen, vad är den annars att ha till? Motorhärvan är komplett uttagen och kopplad till batteriet. Har kollat att alla 3 +-ingångarna har ström i boxen och att alla jordningar är jordade. Inkopplingarna i härvan är väl ganska svårt att missa eftersom det är anpassade kopplingsstycken. Di-kassetten är i nuläget det enda jag inte kollat separat, men varför får jag i så fall inte diagnosfel? Ingen varvtalsräknare inkopplad tyvärr och Christer, ström till spridarna finns , men de öppnar tydligen inte.

Har som sagt någon enstaka grej till att kolla separat, men min stora fråga kvarstår, varför kommer inga felmeddelanden från diagnoserna??? Om det vore fel på vevaxelgivaren, Di eller något annat som gör att motorn inte startar skulle väl i alla fall komma upp någon sorts felkod, hur specificerad beroende på diagnosmärke? Jag menar, Autocad används ju av säkert 1000-tals verkstäder och om den inte visar felkod när kundens bil inte startar skulle jag aldrig behålla den diagnosen.

Christer, jag har dåligt samvete för dina böcker. Försökte få tag i dig i höstas utan resultat. Böckerna i säkert förvar, och du kan få dem i retur när du vill.

Link to comment
Share on other sites

Vad menar du Richard? Jag har totalt 11 st jordningar med kabelskoring på kabelhärvan och alla är jordade, dock ingen i toppen. Från batteriet går en jordning till motor och en till chassit. Måste det vara en jordning speciellt från toppen och i så fall varför? Vad jag kommer ihåg fanns ingen jordning på motorhärvan utan jordningen i den gick vidare ner i kabelhärvan. När jag gjorde min egen variant utgick jag från motorrumshärvan original, mätte upp om det nu var ett 20-tal kablar som gick ut från den och byggde sedan eget ,men det funkade ju inte det heller. Men jag har som sagt inget minne av att det satt några jordningar i toppen, var tar de vägen i så fall?

Link to comment
Share on other sites

Om du hällt i bensin i cylindrarna och motorn inte startar så har du till 99% ingen gnista.

Har du bränsle och kompression och kammarna i rätt läge och luft och gnista så ska motorn starta thats it.

kolla vevaxelgivaren .ta ur kontakten och kör med en voltmeter över givaren och se om det pulsar 0-5v.ca

spridare kan kärva ihop när de ligger men du har ju hällt i bensin i cylindrarna och då skulle den gå på det några sekunder.

Link to comment
Share on other sites

Problemet ligger ju i att jag varken får gnista eller spridaröppning. Varför, där ligger problemet. Ska mäta vevaxelgivaren i morgon, men kan nån förklara varför jag inte får diagnosfel om den är trasig? Varför får jag inte diagnosfel om tändningen inte tänder? Varför får jag inte diagnosfel om spridarna inte öppnar? Har mätt spridarna också och värdena är helt OK, så felet måste ligga i frånvaro av signal.

Edited by Karl-arne
Link to comment
Share on other sites

jag vet inte hur SAAB har det men på många Oplar så är det ett relä som styr spridare och gnista. och får inte det impuls från boxen/vevaxelgivaren så slår det inte till och man får ingen soppa o ingen gnist. relä kan gå sönder också

Link to comment
Share on other sites

Saab handbok:

"Förinsprutning:

så snart motorm börjar rotera och styrdonet därmed får in pulser ifrån vevgivaren ,drar huvud-och bränslepumpsreläerna

och alla insprutsventilerna öppnar samtidigt för att spruta in en mindre mängd bränsle på inloppsventilerna

Öppetiderna bestäms av kylvätske tempen.

Efter denna första insprutning så övergår systemet till sekventiell insprutning."

"styrdonets spänningmatning:

+30

matas via säkring 23 till styrdonets stift 1 och 48

Styrdonet använder +30 för sitt minne.

Motorn startar inte utan +30.

+15

matas via säkring13 och larmets styrdon till trionic-styrdonets stift 60.

När +15 läggs på stift 60 aktiveras styrdonet.

Motorn startar inte utan +15."

"Jord:

i jordpunkt G7P (typ chassie,topp osv) jordas styrdonet på stift 24 och 25.

Även tändkassetten är jordad i jordpunkt G7P.

Motorn startar inte utan jord.

Sensorjord:
Från styrdonets stift 67 jordas vevgivare,inloppsröretstryckgivare,insugstempgivare, kylvätskans givare samt
spjällskivans lägesgivare.
Från styrdonets stift 67skärmas även ledningarna till vevgivarens samt spänningsledningarna från syresensorerna.
Motorn startar inte utan sensorjord.
Referensjord:
På stift 66 tar styrdonet in referensjord från sensorjordledningen för att kunna mäta kylvätsketemperaturen
medextra stor noggranhet.
Körbarhetsproblem under motorns uppvärmningsfas fås utan refernsjord till stift 66.
På stift 47 tar styrdonet in refernsjord från de 2 syresensorena."
Vevaxelgivare:
Så snart styrdonet får pulser ifrån givaren jordar styrdonet huvud-bränslepumpsreläerna.
Om givaren inte fungerar eller kabelbrott i kretsen startar inte motorn.
Givarens resistans är 540+-55 Ohm.
Vartalsignal:
styrdonet sänder ut signal ifrån stift 58.
Tändning:
Di kassetten spänningmatas med B+ från Huvudreläet och jordas i jordpunkt g7P.
Vid avbrott på spånningsmatning eller jord till di kassetten startar inte motorn.
Check engine lampa:
från styrdonets stift 32
Det här är en del som du kan kolla om du nu inte redan har gjort detta.diagnos
Om du har jordfel så får du ingen diagnos,det är det jobbiga att hitta.
Jörgen
Edited by Jörgen
Link to comment
Share on other sites

Vad menar du Richard? Jag har totalt 11 st jordningar med kabelskoring på kabelhärvan och alla är jordade, dock ingen i toppen. Från batteriet går en jordning till motor och en till chassit. Måste det vara en jordning speciellt från toppen och i så fall varför? Vad jag kommer ihåg fanns ingen jordning på motorhärvan utan jordningen i den gick vidare ner i kabelhärvan. När jag gjorde min egen variant utgick jag från motorrumshärvan original, mätte upp om det nu var ett 20-tal kablar som gick ut från den och byggde sedan eget ,men det funkade ju inte det heller. Men jag har som sagt inget minne av att det satt några jordningar i toppen, var tar de vägen i så fall?

Du klarar dig utan jord i toppen om du redan har gjort som du beskriver,så har jag på min.

På vissa bilar sitter det en extra jord itoppen,, varför ?ja du..

Link to comment
Share on other sites

Problemet ligger ju i att jag varken får gnista eller spridaröppning. Varför, där ligger problemet. Ska mäta vevaxelgivaren i morgon, men kan nån förklara varför jag inte får diagnosfel om den är trasig? Varför får jag inte diagnosfel om tändningen inte tänder? Varför får jag inte diagnosfel om spridarna inte öppnar? Har mätt spridarna också och värdena är helt OK, så felet måste ligga i frånvaro av signal.

om tändningen eller spridarna ej öppnar ,varför undrar du då om diagnosen inte visar.

Om kabelbrott och säskillt på jorden så vet ju inte diagnosen att det inte ska vara så,,är du med?

Har byggt några t5 system nu åt olika byggen och en väldigt vanlig felorsak är backade stift i kontakter,

kolla detta.

Link to comment
Share on other sites

Tack alla för tipsen. Ska under helgen eller senast början nästa vecka börja bocka av. Anledningen till att jag ville veta varför inte diagnosen fungerar fastän jag vet om både spridare och tändning är frågeställningen: Om jag kommer in på en verkstad med en bil som inte går , vad gör de då?. Inte börjar de med att plocka ner spridarbryggan eller separat testa Di-kassetten, de pluggar in diagnosen för att få fram var felet ligger. Då ska de få besked om felorsaken , och därefter gå direkt på felkällan. Som jag har det nu känns det som jag jobbar baklänges. Först leta fel för att sedan kunna plugga in diagnosen för att se om den fungerar.

En sak som jag ser direkt utan att mäta vevgivaren:

"så snart motorn börjar rotera och styrdonet därmed får in pulser ifrån vevgivaren ,drar huvud-och bränslepumpsreläerna

och alla insprutsventilerna öppnar samtidigt för att spruta in en mindre mängd bränsle på inloppsventilerna"

Finns det flera bränslepumsreläer ? Hittar inget om det i verkstadshandboken? När jag slår på tändningen drar ju pumpreläet på och bygger upp trycket i spridarbryggan. Enda jag hittar i verstadshandboken är ett "relä insprutningspump sekundärluft."

Ställer förmodligen en massa dumma frågor men insprutning och databoxars innehåll är nytt för mig som aldrig varit inne i något mer avancerat än k-jektronik en gång i tidernas begynnelse.

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr sätter du nog huvudet lite på en av de svårare delarna för mekaniker där de inte alltid får så mycket hjälp av diagnosmjukvaran i fordonet

Jag kan bara svara för tungdieslar men där kräver många felkoder vissa specifika randvillkor för att aktiveras och ett av dom är nästan alltid att motorn går på ett stadigt varvtal.

När maskinen inte startar är det guidad diagnos och erfarenhet som gäller, verktygen är multimeter vakumklocka och manometer.

Kanske verkar konstigt i vår digitala ålder men det är ganska sällan som diagnosen kopplas in mycket går på erfarenhet symptombeskrivning och hörsel

/T

Link to comment
Share on other sites

Tack alla för tipsen. Ska under helgen eller senast början nästa vecka börja bocka av. Anledningen till att jag ville veta varför inte diagnosen fungerar fastän jag vet om både spridare och tändning är frågeställningen: Om jag kommer in på en verkstad med en bil som inte går , vad gör de då?. Inte börjar de med att plocka ner spridarbryggan eller separat testa Di-kassetten, de pluggar in diagnosen för att få fram var felet ligger. Då ska de få besked om felorsaken , och därefter gå direkt på felkällan. Som jag har det nu känns det som jag jobbar baklänges. Först leta fel för att sedan kunna plugga in diagnosen för att se om den fungerar.

En sak som jag ser direkt utan att mäta vevgivaren:

"så snart motorn börjar rotera och styrdonet därmed får in pulser ifrån vevgivaren ,drar huvud-och bränslepumpsreläerna

och alla insprutsventilerna öppnar samtidigt för att spruta in en mindre mängd bränsle på inloppsventilerna"

Finns det flera bränslepumsreläer ? Hittar inget om det i verkstadshandboken? När jag slår på tändningen drar ju pumpreläet på och bygger upp trycket i spridarbryggan. Enda jag hittar i verstadshandboken är ett "relä insprutningspump sekundärluft."

Ställer förmodligen en massa dumma frågor men insprutning och databoxars innehåll är nytt för mig som aldrig varit inne i något mer avancerat än k-jektronik en gång i tidernas begynnels

Har du gjort en provstart start (okej vevgivare) och bpumpen fått upp trycket och slår av tändningen igen och försöker på nytt så går inte pumpen igen på 15 min ,om nu inte motorn startar förståss, så ska det vara kopplat.

Då har du troligen kopplat in det rätt, då finns orsaken nån annanstans.

Om du har tillgång till Saab verkstadshandboken så finns elscheman hur du ska koppla in varje enskild komponet och hur den funkar.

t5 har ett huvudrelä och ett bränslepumpsrelä.

Edited by Jörgen
Link to comment
Share on other sites

Blir bara mer och mer förvirrad ju mer jag mäter. Bockade i tur och ordning av din lista Jörgen. Vevaxelgivaren är OK. Men sedan strömmen och jord.

Tar bara upp det som inte stämde.

Stift 60 som du skrev +15 ström på har ingen hona i kontaktstycket för anslutning. I mitt elschema (SAAB original) står att stift 60, gul/grå 1.0 , ev. ska komma från styrdon för stöldlarm. Bilen hade vad jag fått fram inget stöldlarm och det är väl därför som honan saknas?

Referensjord. Stift 66. Ingen hona i kontaktstycke för anslutning.

Sensorjord. stift 67. Har inte hunnit lossa baksidan på kabelstycket, men det verkar inte vara någon jord. Kan få en mycket svag ohmvärde om jag ställer upp mätaren på 5000 ohm, men det kan lika gärna vara ett överslag någonstans.

Dessutom upptäckte jag att det är en +30 ström på stift 62.som tydligen går till "testutag diagnostik, endast produktion" ?

OBS! Denna kabelhärva har jag inte alls kapat något i, bara testkört bilen lyft ur motorn och därefter kabelhärvan och sedan satt ihop dem igen. Bilen gick innan och borde göra så även efteråt. Som sagt inga kapningar, bara satt ihop skarvstyckena igen.

Link to comment
Share on other sites

Är det en 9000 du har tagit härvan ifrån?

T5 ECU:n är likadan på 9000 som NG900, det stiften jag beskriver sitter på ECU:n.

NG900 motorhärva stämmer inte överens med 9000 härva när det gäller stift i olika kontaktstycken,

men ECU är samma...är du med mig?

Har dubbelkollat nu med boken igen och det som jag skrev i tidigare inlägg är det som ska in i T5 ECU

det stämmer. här nedan ser du vad som ska in,om du inte har detta så är det fel inkopplat och motorn startar inte.

Vilken verkstadshanbok är det du har? jag har dom "riktiga" och inte Haynes typ.

"styrdonets spänningmatning:

+30

matas via säkring 23 till styrdonets stift 1 och 48

Styrdonet använder +30 för sitt minne.

Motorn startar inte utan +30.

+15

matas via säkring13 och larmets styrdon till trionic-styrdonets stift 60.

När +15 läggs på stift 60 aktiveras styrdonet.

Motorn startar inte utan +15."

"Jord:

i jordpunkt G7P (typ chassie,topp osv) jordas styrdonet på stift 24 och 25.

Även tändkassetten är jordad i jordpunkt G7P.

Motorn startar inte utan jord.

Sensorjord:
Från styrdonets stift 67 jordas vevgivare,inloppsröretstryckgivare,insugstempgivare, kylvätskans givare samt
spjällskivans lägesgivare.
Från styrdonets stift 67skärmas även ledningarna till vevgivarens samt spänningsledningarna från syresensorerna.
Motorn startar inte utan sensorjord.
Referensjord:
På stift 66 tar styrdonet in referensjord från sensorjordledningen för att kunna mäta kylvätsketemperaturen
medextra stor noggranhet.
Körbarhetsproblem under motorns uppvärmningsfas fås utan refernsjord till stift 66.
På stift 47 tar styrdonet in refernsjord från de 2 syresensorena."
Link to comment
Share on other sites

I alla kontaktstycken (saab orginal) och ecu står det små nummer på så man får det rätt,kolla detta.

Det som är knepigt att komma på är att allt som ska in i ecu:n inte går via motorhärvan utan går bredvid

och sen in i kontakten till ecu:n, man får "lägga " till kabel om du är med mig.

Har för mig att mapsensorn bla är så.

Men så länge som du kopplar rätt saker på rätt nummerplats på ECU:n ska det funka.

Edited by Jörgen
Link to comment
Share on other sites

+30


matas via säkring 23 till styrdonets stift 1 och 48


Styrdonet använder +30 för sitt minne.


Motorn startar inte utan +30.




Detta ska vara kopplar direkt via batteri ( och säkring)och inte via tändnyckel.


Om inte så tappar du ala adaptioner när du slår av tändningen.




Stift 60 som du skrev +15 ström på har ingen hona i kontaktstycket för anslutning. I mitt elschema (SAAB original) står att stift 60, gul/grå 1.0 , ev. ska komma från styrdon för stöldlarm. Bilen hade vad jag fått fram inget stöldlarm och det är väl därför som honan saknas?



+15 matar både stöldlarmet och stift 60 så det stämmer även om du inte har nåt larm.




Dessutom upptäckte jag att det är en +30 ström på stift 62.som tydligen går till "testutag diagnostik, endast produktion" ?


På denna ska det inte ligga nån +30 enligt min bok, är ju endast för produktion.

Edited by Jörgen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...