Jump to content

Racing


Rune Næss

Recommended Posts

Nå tenker jeg høyt og trenger dere til å tenke med meg.

Hva hvis vi skifter navn på racing serien og kaller den for SEVEN RACING. Åpner for alle typer Seven og regulerer med vekttilegg de variantene som kommer utenfor dagens regler.

Problemer. Maksbredden på bilen må opprettholdes: det vil si at selve rammen kan være bredere bare totalbredden på 166 bli opprettholdt. Hvordan passer det på en Dala 7 og en ester?

Avvik på akselavstand og hjuloppheng gir vekttillegg

Delt bakaksel vil fortsatt ikke bli tillatt av sikkerhets messige årsaker.

Jeg trenger raske tilbakemeldinger på dette og jeg regner med at det er mange som har synspunkter ut i fra tidligere diskusjoner.

Link to comment
Share on other sites

Problemer. Maksbredden på bilen må opprettholdes: det vil si at selve rammen kan være bredere bare totalbredden på 166 bli opprettholdt. Hvordan passer det på en Dala 7 og en ester?

Passar inte alls :D

Link to comment
Share on other sites

1, Kallar ni serien "SEVEN RACING" kommer ni att få problem med Caterham.

2, Det finns redan en serie, kallad "Roadsport" och "Modsport".

3,

Delt bakaksel vil fortsatt ikke bli tillatt av sikkerhets messige årsaker.

???

Annars kan man ju se att ni fått ihop en bra serie i Norge där reglerna gör att bilar med olika spec. tävlar på ganska lika villkor. Det borde inte vara några problem att införliva fler varianter i det konceptet.

Link to comment
Share on other sites

Esther är smalare.

Tror knappast att nån kommer att bry sig om namnet seven, men kalla den SJU i Sverige och SYVER i Danmark så slipper puritanerna bli upprörda.

Namnet Seven är väl lika vanligt idag som:

Gramofon

Jeep

Vespa

mm mm.

Link to comment
Share on other sites

Er det da noen som vet totalbredden på en Ester?

Det finns ingen enhetlig bredd för Esther-bilarna eftersom Kalmargrabbarna bara tillverkar ramar. Det är upp till byggaren att bestämma vilken bakaxel som ska användas, vilken är den som oftast bestämmer bilens bredd. Det finns nog lika många bredder som det finns Esther-bilar. Jag har inte mätt totalbredden på min Esther men spårvidden är ca 140 cm, vilket borde innebära en totalbredd runt 165 cm. Men som sagt var, det finns både smalare och bredare Esther än min.

/Håkan L

Link to comment
Share on other sites

Många bygger på McSorleys ritningar och väljer det breda chassiet som är 1160mm, så även detta chassie borde fungera.

Rune ,din ide låter bra med att vikta olika bilar med olika effekt så att det blir så rättvist som möjligt.

Jobba vidare :thumbup:

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

Totalbredden över bakskärmarna på min bil är från ytterkant till ytterkant 189cm.

min ram är en av de tre som ligger till grund för Dala7 konceptet och håller

identiska mått med de ramarna.

Även plasten (bakskärmarna i detta fallet) är dala7 ´s bredd på...

En slik ramme som vi kjører med er 106 bred og så tilpasser vi totalbredden med felger og spacere for å opnå 166cm

166cm har jag ganska exakt i spårvidd bak................

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är en toppenidé att öppna upp en friare klass.

Roligast om den hålls på amatörnivå folk vågar delta.

Det kan locka folk att börja tävla och man kanske kan se det som en inkörsport till att gå vidare till andra tävlingsklasser eller att man bygger en bil anpassad för Locost eller Roadsportklass.

Link to comment
Share on other sites

Hva er bredden over sittebrønnen på en Dala 7

Vår Dala7a är 1160 mm över sittbrunnen. Bakskärmarna är 355 mm ggr 2 blir 710 mm. Jag vet inte vad

spårvidden är, ( får kolla med Tommy när han kommer hem). Men totalbredden på karossen blir väl 1870 om jag inte tar fel. Annars tycker jag att diskussionen börjar gå åt rätt håll. Det är bra att du Rune försöker sy ihop det här så att det kommer till glädje för oss sevenfreaks. :thumbup:

Eddy

Link to comment
Share on other sites

>>Rune

Jag förstår inte varför individuell bakvagn inte skulle funka pga säkerhetsskäl? Bärarmarna bak svetsat ju på liknande sätt som de främre och där anses det vara tillräckligt säkert... :blink: Tillåter ni att man använder ball-joints i bärarmarna eller finns de krav på de säkrare gummi/nylonbussningarna?

Hur ställer ni er till turbomotorer?

Mvh Mats

Link to comment
Share on other sites

Det vil altså si at en Dala 7 kan klasse inn med smalere skjermer og totalbredde på 166.

Vi har har hatt noen påkjørsler bakfra på bakhjulet der bakakselen har tatt av det meste av smellen, og har det da vært delt bakaksel vil bakhjulet bare blitt revet av og føreren ville vært mye mindre beskyttet.

Turbomotorer er ikke tillatt.

Unibolts er lov mot vekttilegg

Link to comment
Share on other sites

Vi har har hatt noen påkjørsler bakfra på bakhjulet der bakakselen har tatt av det meste av smellen, og har det da vært delt bakaksel vil bakhjulet bare blitt revet av og føreren ville vært mye mindre beskyttet.

Borde inte det gå att unvika, med et stag/balk bakom hjulet för de som vill köra med delad bakaksel ? (Mig) :D

edit: med bakom hjulet menas självklart i "bagage luckan"

Edited by BoA
Link to comment
Share on other sites

Problemet er at dere som bygger med delt bakaksel har misforstått :D :D

Bilene er så myke at de har mye bedre kjøreegenskaper med stiv bakaksel enn delt bakaksel. Dere bygger med delt bare fordi det er modere og så for komfor. Men hvis der skal ha komfor så bygger Franskmennene noe som heter Citroeng :D :D :D

Så få av det raklemikket og få på en skikkelig aksling. :prop:

Link to comment
Share on other sites

Turbomotorer er ikke tillatt.

Där sprack det för ganska många av oss.

Verkar ju inte vettigt att skapa en fri klass och sedan hitta på begränsningar på saker som sker innan bakhjulen. Borde man inte bara kunna mäta bakhjulshästar och vikt och sedan viktbestraffa tills det blir jämt?

Link to comment
Share on other sites

Beklager så meget, men det er Locost vi skal drive med og når man kommer opp i turbomotorer og slike ting, så begynner det å ta av. Men det som vil være aktuelt er jo en egen modsport klasse i sammens med Locost klassen hvis det er nok biler. Disse klassene skal bare ikke være på banen samtidig. Så hvis det nå kommer 15 - 20 biler og klasser inn i Locost klassen og så kommer det 15 -20 biler som klasser inn i en modsportutgave så er vi jo 30 - 40 biler i depoet og så kjører vi to separate heat. Ingen problem.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, klasser för bilar med turbo, andra bakvagnslösningar osv finns redan i sportvagnsserien.

Om man tycker att SPVM är på för hög nivå kan man alltid börja med tex MGCCs klubbserie.

B

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet at det finnes slike klasser i dag. Poenget er at vi prøver å samle alle syvere i en serie. Og det e noe helt annet å kjøre et heat med bare syvere enn å være på banen med alt mulig annet. Jeg har selv kjørt i modsport på Svensk Sportsvognsmeeting sist år på Kutstorp. Jeg syns i hvert fall ikke noe om å bli presset inn i en sving av en Lola eller en Ferrari kopi som ikke ser meg i min lille sepekasse. Det er mye mer interesangt å kjøre mot noen som går like fort, fordi de kjører under samme regelverket. Og så er de lik din bil noe som gjør fightingen mer reel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns i hvert fall ikke noe om å bli presset inn i en sving av en Lola eller en Ferrari kopi som ikke ser meg i min lille sepekasse. Det er mye mer interesangt å kjøre mot noen som går like fort, fordi de kjører under samme regelverket. Og så er de lik din bil noe som gjør fightingen mer reel.

Instämmer helt.

Bilene er så myke at de har mye bedre kjøreegenskaper med stiv bakaksel enn delt bakaksel.

Ehm...är inte det ett vanligt försvarstal av någon som har stel bakaxel och inte förstått fördelarna med delat? :whip: :D Vi kan kalla det för "inte upplyst"/har inte sett ljuset/ateist etc. :D

Edited by Kallerman
Link to comment
Share on other sites

Jag håller med Rune, vitsen måste vara att få möjlighet att stå i ett startfält med likadana bilar omkring sig. Det är ju hela vitsen med att skapa Locostserier. :)

Däremot så håller jag inte med att en turbomatad maskin behöver vara dyrare än många avancerade sugmotorer. Det är mycket annat som totalt sett påverkar byggpriset på bilen, stötdämpare, bromsar, instrumentering, fälgar etc. Likaså borde wankelmotorer vara tillåtet.

Planerar man att begränsa hjuldimensioner och däcksmärkesval i en friare klass?

Link to comment
Share on other sites

Bilene er så myke at de har mye bedre kjøreegenskaper med stiv bakaksel enn delt bakaksel.

Ehm...är inte det ett vanligt försvarstal av någon som har stel bakaxel och inte förstått fördelarna med delat? :whip: :D Vi kan kalla det för "inte upplyst"/har inte sett ljuset/ateist etc. :D

Sen är det ju inget (om man nu inte tittar på reglerna för Locostserien) som hindrar att man försöker styva upp det mjuka chassit så att hjulupphängningen får bättre förutsättningar att jobba som den skall heller! :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Bilene er så myke at de har mye bedre kjøreegenskaper med stiv bakaksel enn delt bakaksel.

Ehm...är inte det ett vanligt försvarstal av någon som har stel bakaxel och inte förstått fördelarna med delat? :whip: :D Vi kan kalla det för "inte upplyst"/har inte sett ljuset/ateist etc. :D

Ha, ha

Ehm...är inte det ett vanligt försvarstal av någon som har delad bakaxel och inte förstått fördelarna med stel? :whip: :D Vi kan kalla det för "inte upplyst"/har inte sett ljuset/ateist etc.

Såhär kan vi hålla på hurlängesomhelst.... :D :whistling: ;)

Link to comment
Share on other sites

Ärligt talat, så är det faktiskt så att delad bakaxel erbjuder många fördelar:

- lägre ofjädrad vikt leder i princip alla tillfällen annat än dansgolv, på följsammare hjulupphängning: mjukt är BRA för väghållningen!!

- En stel bakaxel har högre rollcenter, ofta kombinerat med delat fram (med då lägre rc). Det innebär vid krängning att bakre delen av bilen roterar kring en högre punkt än fram och leder i extrem, till att bakre innerhjulet lyfter och bilen pitchar framåt, transfererar mer vikt framåt och belastar ytterhjulet ännu mer vilket ju leder till understyrning. Lösningen är att motverka krängningen så man sätter hårdare fjädrar fram och jättemjuka bak, vilket egentligen leder till ytterligare understyrning (samma mängd vikt transfereras ju oavsett fjädrarnas hårdhet) och totalt sett förlorar man grepp. Hoppas det gick att förstå i text, jag har mkt lättare att förklara med ritningar och bilder. :)

Link to comment
Share on other sites

Bilene er så myke at de har mye bedre kjøreegenskaper med stiv bakaksel enn delt bakaksel.

Hahahahahahahahahahahahahawhatever!!!

(Kör själv med stel axel men tror för den skull inte att det skulle vara bättre)

Link to comment
Share on other sites

Väghållningsmässigt spelar det ingen roll om man kör delat eller stel axel, titta på RS 1800 klassen där det bara är tillåtet med stel axel, och där går det undan(inte ens diffspärr har dom)

Ex. så kör dom på Kinnekulle på ca:51 sek och det med "bara" 155hkr/sugmotor. :thumbup:

Att en stel axel skulle kunna skydda bättre låter väl rimligt då krocksäkerheten på våra vagnar bakifrån inte är den bästa :( .

Det är många som verkar lite "negativa" till att man vill ha ett reglemente så att det blir så jämnt det bara går, men om man funderar lite mer på saken, hur många har tänkt sig att tävla med sin bil? och då menar jag inte ett inhopp 1 eller 2 gånger per år utan lite mer seriöst.

Annars så finns den utmärkta klassen Roadsport för dom som bara vill "testa på" :)

Jobba vidare Rune :toot:

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

Vill instämma med Caper i sitt inlägg om hur öppet reglementet skall vara!

Jag tror att det som långsiktigt är bäst är att bygga bilar efter reglementet och inte tvärtom.

Självklart blir det en del gny i början om det visar sig att ens bil inte passar in i klassen, men som sagt hur många avser delta aktivt med sin gatbil i locostserie när den kommer igång?

Jag tror personligen på att det nuvarande reglementet skall gälla, det är beprövat och det har visat sig skapa jämna bilar och spännande tävlinga (till ett förhållandevis lågt pris).

Det enda som bör uppdateras är som jag ser det hur vi kvalificerar in ramar/tillverkare. Om man kan speca vissa mått och dimensioner skulle det kunna vara möjligt att få in fler tillverkare och kanske lägre priser (idag tillverkas och skeppas alla godkända ramar från england vilket kanske inte är optimalt...)

Skulle ju för övrigt vara kul om Luego kunde ställa upp i serien likväl som Tiger som numera har en återförsäljare i sverige (www.tigersportscar.se) De har ju ett utmärkt tillfälle att visa upp sig och ragga kunder :-)

//Bernt

Link to comment
Share on other sites

Väghållningsmässigt spelar det ingen roll om man kör delat eller stel axel, titta på RS 1800 klassen där det bara är tillåtet med stel axel,

Där har du fel.

B

Link to comment
Share on other sites

Det är många som verkar lite "negativa" till att man vill ha ett reglemente så att det blir så jämnt det bara går, men om man funderar lite mer på saken, hur många har tänkt sig att tävla med sin bil? och då menar jag inte ett inhopp 1 eller 2 gånger per år utan lite mer seriöst.

Annars så finns den utmärkta klassen Roadsport för dom som bara vill "testa på" :)

Nja, negativ vill jag inte påstå att jag känner mig - men samtidigt har du en bra poäng där... Jag kan ju inte påstå att jag bygger bilen med tanken att tävla seriöst utan skulle mer tycka att det vore kul om möjligheten fanns om jag nu skulle vilja börja.

Fast iofs finns det ju inget som hindrar att man i så fall bygger en enligt reglementet ;)

Fyller på med ett: "Bra jobbat Rune!" :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at dere som bygger med delt bakaksel har misforstått :D  :D

Bilene er så myke at de har mye bedre kjøreegenskaper med stiv bakaksel enn delt bakaksel. Dere bygger med delt bare fordi det er modere og så for komfor. Men hvis der skal ha komfor så bygger Franskmennene noe som heter Citroeng :D  :D  :D

Så få av det raklemikket og få på en skikkelig aksling. :prop:

Jajja, försök hitta en bil med stel bakaxel och bättre vägegenskaper än en Citroen....

(försök hitta en bil med bättre vägegenskaper än en Citroen överhuvudtaget) :whistling:

Link to comment
Share on other sites

(försök hitta en bil med bättre vägegenskaper än en Citroen överhuvudtaget)  :whistling:

Vad som är "bra väghållning" skiljer ju rätt mycket från person till person - är det förmågan att svälja ojämnheter i vägen eller förmågan att hålla i ordentligt på kurviga vägar? ;)

Link to comment
Share on other sites

Jajja, försök hitta en bil med stel bakaxel och bättre vägegenskaper än en Citroen....

(försök hitta en bil med bättre vägegenskaper än en Citroen överhuvudtaget)

Jag vågar nog sticka ut hakan & säga ´"Försök hänga på mig när jag kör farsans 12,5 hästars 2CV på krokig väg".

Fjädringskomfort är inte det samma som dålig väghållning...

Link to comment
Share on other sites

(försök hitta en bil med bättre vägegenskaper än en Citroen överhuvudtaget)  :whistling:

Vad som är "bra väghållning" skiljer ju rätt mycket från person till person - är det förmågan att svälja ojämnheter i vägen eller förmågan att hålla i ordentligt på kurviga vägar? ;)

Både och, lång fjädringsväg brukar vara förutsättningen för både bra väggrepp och bra komfort. det finns undantag, når man kör på vägar som 'salsgolv' brukar fjädringsvägen inte behövas, men annars är det viktigt med hjul som följer vägens ojämheter för att kunna hälla greppet i kurvorna. Citroen har oftast längre fjädringsväg än de flästa. sen handlar det delvis om flex i hjulupphägningar, jag vågar påsta att bärarmar som sitter upphängda i stållager flexar mindre än bärarmar som sitter i gummibussningar. mindre flex i bärarmar ger bättre kontroll på hjulvinklar.

Och angående 2CV, testa Xantia Activa :whistling:

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

Tilbaka til ämnet..... Den annan diskussionen kan ni ta på franskabil.nu :lol:

Hur blir det med stortbågar ? de bilar ni användar til race nu har full bur i, vilket inte många gatbilar har.

Nån som har funderat på det ? I roadsport är det ju tillåtet med enbart båge på öppna bilar.

Link to comment
Share on other sites

Väghållningsmässigt spelar det ingen roll om man kör delat eller stel axel, titta på RS 1800 klassen där det bara är tillåtet med stel axel,

Där har du fel.

B

Vad är det jag har fel om? :blink:

Pratar vi inte om sportbilar ?.. eller ;)

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

Vad är det jag har fel om? 

Du har fel om att det bara är tillåtet med stel axel i RS1800. Det är bara på gamla Mallocks man envisas med det. Jag har två RS1800bilar, båda från 1977 & båda har individuell bakvagn.

Vision, Haggispeed, Bodola, Bodin mfl har individuell & Phantom har DeDion...

Link to comment
Share on other sites

Vad är det jag har fel om? 

Du har fel om att det bara är tillåtet med stel axel i RS1800. Det är bara på gamla Mallocks man envisas med det. Jag har två RS1800bilar, båda från 1977 & båda har individuell bakvagn.

Vision, Haggispeed, Bodola, Bodin mfl har individuell & Phantom har DeDion...

Du har rätt, tänkte fel :icon_oops: , det blir lätt så när man vant sig vid en Mallock som vann mästerskapet 3 År i rad ( en kompis till mig) ;) , och han hade minsann stel bakaxel och satte klass rekord på varenda bana som vi var på ,även thruxton i england :thumbup:

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...