Jump to content

ElVito: Mercedes Vito elkonverterad med Tesla drivlina, batteri och Corvette C5 hjulupphängningar.


steel

Recommended Posts

Hej, har nu fått i alla moduler samt kopplat ihop dem med korrekt kablage. Monterat nödstopp som hamnar mellan sätena. De tolv modulerna i serie mättes till 270V. Innehåller ca 60kWh.  20211110_171304.thumb.jpg.f18c1940dd23bc77f07ee02a3ccb646a.jpg

Simp BMS damp ner i brevlådan häromdan. Ska nu löda ihop Daisy Chain kablaget mellan modulerna. 

Mvh Pär 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej, @LUPUSHV, fattat som att det ska vara så?! Tyckte den passade bra där, bryter HV kablage.

Löder nu BMS kablage, ska gå att använda original. Tyvärr klippte jag sönder det i ett batteribygge tidigare. Fixar det nu.20211111_193329.thumb.jpg.21924dbab7df0b221884be5fbe5da82c.jpg

Mvh Pär 

Link to comment
Share on other sites

Jag delar LUPUS oro här. Jag misstänker att det nödstoppet inte kan bryta 400Vdc och en massa ampere utan det istället orsakar en ljusbåge och en väldigt dålig situation för den som sitter i närheten...

Jag föreslår att nödstoppet istället kopplas så att det bryter +12V matningen till huvudkontaktorerna. Kontaktorerna klarar att bryta hög ström vid 400Vdc utan att bli en fara för omgivningen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Precis, nödstoppet bör (ska...?) bryta via kontaktor.

Sedan vill man också ha en arbetsbrytare som man kan använda för att koppla ur batteriet vid arbete på fordonet.

Gustaf

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ska vi förhålla oss till elföreskrifter som man får anta att vi ska så kan knappast ett krav på kontaktor föreligga.
Det är mer troligt att man tvingas ha komponenter som är dimensionerade för ändamålet, men i de flesta fall är det lämpligt för livslängden och funktionen att låta manövrar dra spolar till starkare kretsbrytare, då det är bättre dimensionerat.
T.ex. som ni nämner ovan med knapp som hållkrets för manöver på en kontaktor.

Men som ett exempel; om nu nödstoppet är klassat till 600VAC/DV och klarar strömgenomgången och det antal cykler som förväntas på en livslängd av minst 20 år (krav för säkerhetskretsar) så kan inte jag se ur elsynpunkt varför det skulle vara förbjudet.

Edited by swedishGT40
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej, tack för respons allihop. Nja, den klarar nog inte riktigt kraven...bygger om. 

Har en arbetsbrytare från M. Phev batteripack som borde funka.

Beställt kontakter till LV teslamotorn.  Börjar varva upp😃

 

Mvh Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Hej,  har nu lyckats löda ihop BMS kablaget till modulerna. Onödigt krångligt att få ur stiften ur molex kontakterna.  Var tvungen att köpa specialverktyg.20211116_171634.thumb.jpg.bad9d9f5ac6ce4dd05ff3abeabb3c822.jpg

Även fått kontakterna till motorn och ett D,N,R vred.

Nu kommer frågan hur man bäst kopplar in laddaren. Före eller efter kontaktorerna. Sätter man den efter kontaktorerna måste "tändningen" vara på för att laddningen ska fungera samtidigt är det då spänning på controllern. Före har man inte samma säkerhet, endast signal "charge enable" från BMS:et som startar/stoppar laddningen. Kör så idag på de enklare byggena men har lärt mig att övervaka manuellt. 

Två schema: Simp BMS och evtvBMS

20211118_090739.thumb.jpg.6301c2205a35d0cc188daf1c101d84e2.jpg

20211118_090804.thumb.jpg.509ce6d032bc905cf3e65e205d66fc8b.jpg

 

Mvh Pär 

 

Link to comment
Share on other sites

alla "riktiga"  bilar säkerställer att kontaktorerna kan göra batteriet isolerat i från allt.  Mao  är det full Pre-charge mm för att starta igång att ladda bilen.  

Det innebär ju oxå att full spänning ligger på fram till inverter  men det skall ju inte va ett problem. 

Så när ladd handske stoppas i  DÅ är det första gången batteriet kopplas upp mot omvärlden. 

BMS är ju dock i gång på batteri sidan per cell . 

(  skrivet på telefon så bilderna är för små att titta på ) 

Link to comment
Share on other sites

Tack, lupus. Låter klokt att det är så. Vet av erfarenhet att det är väääldigt bra med helt isolerade batterier samt noll chans för klåfingriga individer att göra bypass🤪

Det är i princip samma schema men olika lev av BMS.

Link to comment
Share on other sites

Fråga till er som redan har solceller o s v.
Kan man köpa ett ev bilbatteri pack och lagra solenergin från panelerna?

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hej, Vedde

Det går alldeles utmärkt. Finns hybrider som klarar det, jag och Daromer här på forumet har en MPP-solar.  Daromer har byggt en fantastisk anläggning, iofs av beg 18650 batterier från datorer osv. men har nog 100kWh totalt.

https://www.mppsolar.com/v3/mpi-hybrid-series-2/  Den finns i Sverige under olika Brands. 

https://youtu.be/MHKRFT2HIBc

Evtv har en lösning så att du kan koppla på ett helt teslapack : http://store.evtv.me/proddetail.php?prod=1FullpackController. Finns även varianter så det går att koppla mot SMA växelriktare och säkert fler. 

Mvh Pär

 

Link to comment
Share on other sites

Tack Per
Jag får min solcellsanläggning i januari och laddboxen till elbilen ungefär samtidigt så jag försöker samla lite info om hur man kan gå vidare med lagring.
/F

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Nä, inget kul med solceller så här års. Har inte ens kollat min produktion på länge. Men så var det kanonfint väder hela dagen i går och så tänkte man att nu är det väl ändå lönt. 14,1 kWh totalt. Det blir det på mindre än en timme på sommaren...

Link to comment
Share on other sites

Hej, ja inge vidare med solel just nu. Har löst det problemet med certifikat för vindel via Göteborgs Energi, VästanVind. Har köpt 60 certifikat som ger mig rätt att köpa 6000kWh över vinterhalvåret för det utmärkta priset 28 öre/kWh inkl. Gäller så länge jag är innehavare av cert. 

Plockar på med BMS och funderar hur allt ska få plats. 20211124_180903.thumb.jpg.713a23b6ef408dc302a6047f82ef256f.jpg

20211125_173726.thumb.jpg.510e17d6ef91e2587d173698d985fa07.jpg

Kämpar med att inte starta upp nått nytt projekt, nu har Johannes Hubner tagit fram ett kort så det går att styra BMW I3 motorn som står i ett hörn i garaget. Bredvid ligger en DC motor som en vänlig själ skänkt.

Hua, hur ska det gå? 

Konstaterade att Sfro besiktningen löpt ut på SuperV8:an, tiden går fort.

Mvh Pär 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...