Jump to content

ElVito: Mercedes Vito elkonverterad med Tesla drivlina, batteri och Corvette C5 hjulupphängningar.


steel

Recommended Posts

  • 4 weeks later...

Hej, har byggbesiktat idag. Gick bra, infästningen av hjulupphängningarna, batterierna och elmotorn var ok.  Skulle vara några 10.9 bultar och större schims fram samt en hasplåt under så att inte batterierna kunde ta stryk om man körde på något undertill.

 

Fick lite vikthets, rev bort instrumentpanelen och allt kablage, CANBUS var inget kul i alla fall.... Alltihopa vägde 50 kg.

Mvh Pär

 

Edited by steel
Space
  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hej, nedan följer redovisningar av vikter på Viton:

 

 


Mercedes Vito, bort -skruvat/ -kapat :
Kylare                           11 kg
Motor m låda            280 kg
Träskiva golv bak        30 kg
Matta golv fram           10 kg
Stolar                             50 kg
Underrede stol             35 kg
Skivor sidor bak            10 kg
Fälg och däck              100 kg
Framvagn kompl.        140 kg
Div fästen                      10 kg
Avgas system               17 kg
Tank                                20 kg
Kardan                            14 kg
Bakvagn                       150 kg
Golvplåt bak                  52 kg
Golvplåt fram                 22 kg
Instrumentpanel osv        50 kg
-----------------------------------------------
Totalt                              1001 kg


Dit -monterat / -svetsat :
Framvagn kompl. m coilovers     100 kg
Bakvagn motor coilovers              250 kg
Hjul magnesium                               70 kg
Div plåt/balk, väl tilltaget                50 kg
batterier                                           400 kg
Stolar                                                  19 kg
Underrede                                          25 kg
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Totalt                                                 914 kg,  tillkommer laddare kylare kablar osv. antas + 31 kg !!

 

Antar i bägge fall förare 70 kg 0ch 70 kg bränsle, totalt 140 kg
Vitons tjänstevikt 1790 kg , last 1100 kg , bilen väger 1650 kg 
Corvette C 5 tjänstevikt 1560 kg , last 185 kg, bilen väger 1440 kg, axeltryck tot 1745 kg
Elvito väger då ca:
Vitons tjänstevikt 1790 kg minus ( förare+bränsle) 140 kg = 1650 kg
1650 kr minus 1001 kg ( allt bortplockat/kapat ) = 649 kg
649 kg plus 945 kg ( allt ditsatt ) = 1594 kg
Alltså 1594 kg med alla 16 moduler, ( får åka runt ensam). Vilket ger en marginal på 151 kg för förare osv upp tilll 1745 kg, vilket är Corvettens axeltryck.
Bilen bör lättas  ytterligare ca 150 kg, får bli plastrutor, glasfiberhuv osv ! Ev bort med några moduler.

 

 

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

LUPUS, nån måste ju bli den första...bös tappar man effekt på !!

Hej, har nu börjat greja med laddare, BMS och laddport. 
Prutade med en Tesla Gen 2 laddare när jag hämtade batteripacket. Köpte highvoltage junctionbox och kablage på EBAY. De grova kablarna är det ju inget problem med, MEN...de små canbus kontakterna som styr hela härligheten är det däremot. 
20180214_174107.jpg 

Vår kompis Damien Maguire jobbar med laddaren samt att han ska använda H.J.V boxen. Det hela är inte löst ännu och jag kommer inte att lägga tid på det nu. Får bli ett projekt till nästa vinter. 
Kommer att använda en Chevy Volt laddare som är canbusstyrd. Den kontrolleras via mitt VCU kort som har två canbus utgångar. Golf laddport från bildeler.no. ( Tack, pm_dawn ). Laddporten kommer att sättas i Vito orginal diesel tanklock. 

20180214_174939.jpg 

Funderade på lite alternativ med BMS, evtv.me Jack Rickard har en lösning där han använder hela batteripacket med orginal BMS. http://store.evtv.me/proddetail.php?prod=1FullpackController 
Demonterade orginal BMS ur bottenplattan komplett med kontaktorer osv. 
20180214_181810.jpg 

Den lösningen blir dock dyrare än den som kontrollerar modulerna. http://store.evtv.me/proddetail.php?prod=basicsmodulecontroller 

Kommer att beställa detta kit, då jag inte lyckats hitta något annat som är " färdigt" och vill inte elda ner hus och hem.... 
Innehåller de komponenter som visas i elschemat: 

Module_Controller_3.0-small.jpg

Edited by steel
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Pac, faktum är det har slagit mig med :banana:  Plastrutor, hålsåg, glasfiberhuv, glasfiberdörrar och magnesiumhjul !!!   1520 A  max 3 sekunder ur batterierna, 400 volt, 636 hkr och 650 NM.  Vart ska det sluta ??  He, he....

 

Mvh Pär 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hej, det blir nog lite lugnare framfart till en början. 

Huvudsäkringen för batteripacket är märkt 630 A och 700 V.

P= UxI ger 400 V  x ca 600 A = 250 kW 

Vilket innebär att jag klarar vikteffekten med marginal.

Mvh Pär 

Link to comment
Share on other sites

Jadu, Pac !! Där har de varit flitiga, vilket pillgöra....

Har nu legat däckad i förkylning samt varit på tjänsteresa. Nästa vecka sportlov......INTE bra för bilbyggnation.

 

Mvh Pär 

Link to comment
Share on other sites

@steel Jag har ingen aning om hur SFRO resonerar kring effekten i en elbil men tänkt på att du kan dra mycket mer än märkströmmen genom en säkring om det görs under kort tid. Väldigt olika för olika säkringar men 5-10ggr märkströmen under 1s är inte alls orimligt, gradvis avtagande till kanske 1,5ggr märkströmmen under 1h.

Det finns ingen märkeffekt på motorn eller motorstyrningen? 

Link to comment
Share on other sites

Hej, Bexander  ! Finns ingen märkning på motor. Fick med en märkning från demontering med 381 hkr. På regpapper i Sverige står det tydligen 90 hkr kontinuerligt. 

381 hkr är endast under några sek. Men håller med dig, lite flytande med effektuttag och märkning på säkringar. 

Någonting måste man ju gå på, det är väl lite som laddtryck på turbomaskiner. 

Mvh Pär 

Link to comment
Share on other sites

Du får kanske ta en diskussion med SFRO om hur de ser på det men vore jag i din sits skulle jag försöka med de där 90hk med hänvisning att motorn och motorstyr kommer från sen sådan bil. Om inte det accepteras blir det värre...

Det är nog en bra liknelse med laddtryck. Går att få ut många pollar med högt laddtryck under kort tid... :)

Oavsett så har du en hyffsat tung bil så det borde ändå gå att lösa på något vettigt sätt.

Link to comment
Share on other sites

Hej, nu har det varit dåligt med garagetid. Influensa, tjänsteresa och sportlov. 
MEN nu är vi på gång igen. 
Har på nytt ändrat mig gällande laddaren, en Chevy Volt laddare på 3,3 kWh som ska ladda ett batteripack på 85 kWh blir nog en aning segt. 
Köpt ett styrkort av Damien Maguire som nu knäckt Teslas gen 2 laddare vilket då kommer attt ge 11 kWh i stället Very Happy 

Dessutom har jag fått koll på det här med SUPERCHARGING Very Happy Very Happy 

20180303_151702.jpg 

Det hela styrs i Teslas High Voltage Junction Box. Sitter två solenoider ( US model ) och fyra solenoider i EU modellen. Dessa solenoider styrs utifrån vilken spänning och strömstyrka som laddporten får. Vid supercharging dras dessa solenioder och ombord laddaren kopplas ifrån och laddning sker med DC direkt via elskenor ( bushbars ) till batteriet. 
Jag har tyvärr köpt en US HVJB box på EBAY, skräp, men har fått tag på ett komplett EU kit med HVJB, laddport och kablage. Nu ska " bara" styrningen till för när solenioderna ska dras. Vid AC laddning behövs ej detta. 

Funderat en del kring placeringen av laddare och HVJB. Kommit fram till att kablaget får avgöra detta då dessa är klara med skruvfästen och att de är avskärmade osv. Kommer att lägga dessa i motorhuven på en hylla. Behöver bygga en motorhuv ändå, gör den lite högre och får då plats med all elektronik där. 

20180306_193227.jpg
_________________
Mvh Pär , 14 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Har sagt det tidigare - det ser mer ut som ett ställe som man gnider trasan emot metall med lite autosol och vaxar lacken än att köra svets, vinkelslip. Exemplariskt!! Snyggt jobbat

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

Hej, konstruerar box för laddare, HJVB, BMS och VCU. Blir inte det bästa ur lastsynpunkt men får väl glädja mig åt att batterierna kom " bort " i stället. 
Blir tyvärr på detta viste då jag vill använda original kablage. 


20180315_191900.jpg
_________________
Mvh Pär , 14 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!

 

Link to comment
Share on other sites

Hej, ska åka utomlands i morgon för att hämta lite mer delar.  Har  även åkt runt med släpvagnen i byarna omkring och 

samlat lite grejer !! Kroppen blir ibland j-ligt :banghead:  trött på hjärnan .....

 

Fortsatt med boxen för all el. Satte en plyfaskiva i botten , lätt att skruva fast alla detaljer. 

20180317_180524.jpg 

Locket på, tror jag ska sätta bultar som fastsättning, inget gångjärn. Ska inte vara lätt att öppna då det blir " High Voltage". 

20180317_180632.jpg
_________________
Mvh Pär , 14 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!

 

Mvh Pär

Edited by steel
glömde
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hej, hemma igen.  Var på Grönvolds Bildemontering i Brumunddal.  Nätt tripp på 900 km. Lurade med HSB och bodde t.o.m. på hotell med spa. Allt var frid och fröjd tills hon kom på att en del av bildelarna var till ytterligare ett projekt ??20180320_154012.thumb.jpg.96e79add8231a23705666e9a567277a5.jpg

20180320_153910.thumb.jpg.ddbfce680285b8705c2e2119cec51ea1.jpg 

Drivlina BMW I3. Batteri ca 250 kg och motorn, låda och inverter 102 kg och 170 hkr.

Vad ska detta bli då ??

Mvh Pär 

( Numera med strypkoppel ).

  • Like 3
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Ha,ha ? Perfekt, det är vad forum är till för ?

Inspirera och så frön till projekt, vilket är det roligaste som finns  !!

Christer, det jävligaste är att den tanken slagit mig.....

Mvh Pär 

Edited by steel
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fjonkalicious, den är faktiskt väldigt trevlig.  Tittar man på hela konceptet, konstruktion, fabrik och produktion blir man imponerad. Nästan i klass med TESLA. 

Faktum är att I3 väger bara 1150 kg. Enbart aluminium och kolfiber i hela bilen. Nya batteriet på 33 kWh, 50 % mer kapacitet, är fysiskt inte större än det gamla. 

HÄR gäller det att tänka till, konstruktionerna snurrar i huvudet....

Ångrar att jag inte frågade på hela bakvagnen komplett.

 

Mvh Pär 

 

Link to comment
Share on other sites

Hej, fått dit laddporten, ingen mer skitig diesel här inte. 

20180325_113902.thumb.jpg.1d25d5ad96ca6f80e6926d385d73f30c.jpg

Även donat med kablage och lite fästen för HJVB.

20180325_163009.thumb.jpg.f0be936ca9c05cd7f8a17870a4af9774.jpg

Kablage, tyvärr fick jag gina lite.

20180325_163023.thumb.jpg.76e4801fdcfad38ca5d977434f26ed8b.jpg

Måste få tag på gummigenomföringar, nån som har nått tips var ?

 

Mvh Pär 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Morty, kan man det ?? Vore ju perfekt i så fall, två flugor i en smäll, sonen har tjatat länge om 3D printer.

Ha, ha, Rickard :biggrin: Det där var riktigt bra !!

Mvh, Pär 

Link to comment
Share on other sites

Jag har gjort ett antal, så visst fungerar det. Har printat i huvudsak i abs som är delbara, men man göra dem i Ninjaflex eller något liknande flexibelt material. Välkommen till 3D-printningens värld ??

Link to comment
Share on other sites

Tack, Morty !  Allt nytt är kul, frågan är bara hur det ska lösa sig när man numera är besatt med strypkoppel.....hotell och spa är ju liksom genomskådat, hmm :unsure:

Mvh , Pär

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Morty, perfekt :biggrin: HSB vill att han ska utvecklas och hålla på med kreativa saker, får spela på det.

Kjelland28, tack ska kolla, är ju onödigt att gå över en 3Dskrivare om det finns färdigt, eller ??

Börjat riva isär. Har börjat fundera hur långt jag ska dra räserbilsstuket. Finns spoiler och diffuser till Viton på Grubier, men det är trots allt en Vito....

Lite fränt om allt som avslöjar är texten Corvette på oket :

t.20180327_170649.thumb.jpg.b9bf05a08d57ec39c92fec20c9cd45f1.jpg

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Sorin, vacklar, kan inte bestämma mig....  lite typiskt dock, tankarna redan i nästa bygge...

Morty, ha ha !! Och så skapar det nya möjligheter :wink:

 

Mvh Pär 

Link to comment
Share on other sites

@Christer J Kan du utveckal ditt resonemang lite kring kabelgenomföringarna?

I min värld så skall kabelns mantel isolera hela spänningen och kabelgenomföringen skall bara skydda kabelns isolering från att skadas av vassa kanter och skav vid genomföringar.

Fördelen med att skapa egna genomföringar är att de kan anpassas för exakt den plåttjocklek som skall passeras och mot kabelns ytterdiameter. Dessutom går det att göra så att kabeln kan passera plåten i andra vinklar än 90 grader... För en vanlig enkel genomföring förefaller det dock enklare med en färdig lösning men roligare att göra saker själv. Jag lägger min röst på printade genomföringar. Passar bättre med resten av bygget!

 

Link to comment
Share on other sites

Hej, kan nämna att sonen inte var sen att tycka det var en strålande ide med 3D skrivare. Får se om HSB släpper lite på kopplet.....

Kjelland28, fanns genomföringar på Biltema 19-1075, 139 kr, dia upp till 38 mm. Får levererat i morgon, ska kolla kvalitet och passform.

Börjat demontera, satt en dämpmatta på insidan torpeden, vägde 5 kg.

20180328_170955.thumb.jpg.5f80bf9bb917e92db42a2ff9dbb77353.jpg

20180328_170918.thumb.jpg.f17da4bb101e500474ec7e07c96b1f58.jpg

 

Har även bestämt mig för att löpa linan ut, göra som sorin tyckte, försöka vara oblyg.

 

Mvh Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

16 timmar sedan, bexander sade:

@Christer J Kan du utveckal ditt resonemang lite kring kabelgenomföringarna?

I min värld så skall kabelns mantel isolera hela spänningen och kabelgenomföringen skall bara skydda kabelns isolering från att skadas av vassa kanter och skav vid genomföringar.

Fördelen med att skapa egna genomföringar är att de kan anpassas för exakt den plåttjocklek som skall passeras och mot kabelns ytterdiameter. Dessutom går det att göra så att kabeln kan passera plåten i andra vinklar än 90 grader... För en vanlig enkel genomföring förefaller det dock enklare med en färdig lösning men roligare att göra saker själv. Jag lägger min röst på printade genomföringar. Passar bättre med resten av bygget!

 

Av mångårig erfarenhet så brukar gummigenomföringar plattas till och även gå sönder om kabeln ligger i spänn pga böj eller vikt. Vibrationer, värme ,kyla osv påverkar också. En plastbussning är tåligare, eller varför inte en vanlig pvc genomföring som man använder i elskåp. Kostar billigt och funkar.  400 V DC är betydligt värre än 400 V AC. 

https://www.harald-nyborg.se/forskruvning-m20-sb-ip68.html

Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, Christer J sade:

400 V DC är betydligt värre än 400 V AC. 

Ja, men det är fortfarande kabeln som är isolatorn så det enda genomföringen gör är att avlasta och slitage-skydda.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...