Jump to content

ElVito: Mercedes Vito elkonverterad med Tesla drivlina, batteri och Corvette C5 hjulupphängningar.


steel

Recommended Posts

Pac , tack för positiv input ? Skönt att man inte blir idiotförklarad.  Min dotter på 20 år hade väldigt svårt att förstå varför jag hellre byggde om en gammal Vito än en Lamborghini Diablo ?

Finns några fräna spoilerkit iofs.

Mvh Pär 

Link to comment
Share on other sites

17 timmar sedan, steel sade:

Pac , tack för positiv input ? Skönt att man inte blir idiotförklarad.  Min dotter på 20 år hade väldigt svårt att förstå varför jag hellre byggde om en gammal Vito än en Lamborghini Diablo ?

Finns några fräna spoilerkit iofs.

Mvh Pär 

Nej , nej ,      plåt fälg och tok breddad innåt ,  och naturligtvis en stor  företags reklam blaffa med "Pär's  EL "    på sidan 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, LUPUS sade:

Nej , nej ,      plåt fälg och tok breddad innåt ,  och naturligtvis en stor  företags reklam blaffa med "Pär's  EL "    på sidan

Helt rätt! Den skall se skitig och sliskig ut, precis som en riktig hantverkar-continer när du kör i från dussin-porscharna! :burnout:

Link to comment
Share on other sites

Hej, vinklat upp styrväxel.  Beställt knut på ebay.com. Ska bara hitta nån som ska svetsa ihop aluminium med Stål,  sen är det klart?20171029_165650.thumb.jpg.90c159f0c606cf10b43510f08222d963.jpg

Skruvbart fäste på insidan. 20171029_165724.thumb.jpg.f44c8bfe58d763016c116f31ef3bc93d.jpg

Kränghämmare på plats. 20171029_165629.thumb.jpg.9c1cb0f45cdc0bc86bc423d16eb02755.jpg

Skissat på bakre hjulupphängning. Det blir kul.

Mvh Pär 

Link to comment
Share on other sites

Tack, Jocke4U  ! Måste köpa en ny svetsskärm så kanske det blir ännu bättre.

20171102_192729.thumb.jpg.bf7c75f5ac456040ab38ad82a1c25f39.jpg

Har nu måttat och klurat. Måste bredda bakre hjulupphängningen 65 mm samt vända hela konkarongen fram och bak då Tesla motorn hänger bakåt. Vändningen ska inte ha nån betydelse då det är samma uprights bak som fram, de främre är vända, samt att de bakre är helt neutrala.

Mvh Pär 

Link to comment
Share on other sites

Hej, svetsat, klurat, måttat och vinklat. Försökt tänka igenom det mesta.

Kapade rent "gamla upphängningen" ska breddas 60 mm.

20171104_082938.thumb.jpg.0d3ab1632073b36c0e8149fedeffdaf4.jpg

Blev såhär, plockade i motorn.  Lite mer justeringar krävs.

20171104_182832.thumb.jpg.bb829441f4db08f945010897224ad7bb.jpg20171104_181733.thumb.jpg.4c8ac167bcb5de25c1dd6a719b884bef.jpg

20171104_181654.thumb.jpg.0a1e7782b72ce212ae7b9cce6172ba22.jpg

Ska dit med en kränghämmare, motor fästen och lite trianguleringar innan montage i bilen. 

Mvh Pär 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Pac , den blir endast bakhjulsdriven.

Har gjort motorfästen. Och lite mer trianguleringar. 20171105_173051.thumb.jpg.bf74ffcf1fc1f5678e8c9f11bdde7c07.jpg

20171105_173126.thumb.jpg.2a4d286a32bef5d8ece7012eec0a389d.jpg

Höll på att göra en rejäl tabbe i min iver att bygga stabilt. Fick inte dit drivaxeln...Fick lyfta bak motorn 5 mm.20171106_175645.thumb.jpg.e74865aa310b47ad9fcf5ab3f34d8e97.jpg

20171106_175728.thumb.jpg.e3430d9349917de73b205c8af5e3de9d.jpg

Ska dit lite täckplåtar samt fäste för kränghämmare. Tänkte även måtta dit drivaxlar innan montage i bil.

Väldigt praktiskt med lös subframe. Enkelt att vrida och vända vid svetsning etc.

Mvh Pär 

 

Edited by steel
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Mer plåtar ditsatta. Kränghämmare punktad och allt provmonterat.20171108_173616.thumb.jpg.c002d854be5ef830f2362cdcb4e13216.jpg

Måttade drivaxlar och vägde paketet.

234 kg jämfört med dito diesel 491 kg.20171108_173824.thumb.jpg.f235554a3e5f3dd06c7168dc356f2413.jpg

Ska dit med ytterligare några 1 mm plåt under motorn och mot " batteriboxen " framåt.

Mvh Pär 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gjorde klart subframe igår.20171111_143024.thumb.jpg.b16d3890d3dc3d795ab8203618c3fd31.jpg20171111_151120.thumb.jpg.64d344519677ce3d908ff243e2f75f75.jpg

Christer, som ytterligare ett svar på din fråga angående Lambon.  Den lever en tynande tillvaron som donator åt El Vito.20171111_151017.thumb.jpg.472893a3b73ce3dc213274447df847c3.jpg

Har idag roat mig att rädda planeten åt mina barn med ytterligare montage av solceller. 

Mvh Pär 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du får kila in ett projekt därimellan,  Christer  !

Har kapat ur för subframen bak och lappat igen balk.20171114_194514.thumb.jpg.bf5391513de70678f8f17af5cbb6aaf0.jpg

20171114_194754.thumb.jpg.81963976dcdb7fa74f87b0df5a6e4273.jpg

Köpte en ny svetsskärm på Biltema, nu ser jag !! Titta vad glad jag ser ut ?20171114_194703.thumb.jpg.2ddf4bfb81dbdb134a32f0580f0440c6.jpg

Mvh Pär 

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Bortsett från ditt imponerande tempo och finish på byggen så noterar jag alltid att det är även snyggt runt omkring....."nästan" våttorkat golv, väggar utan sprut från vinkelslipen. Hatten av Pär a.k.a. @steel :icon_coolp:

Link to comment
Share on other sites

Tack, Jocke4U  ! Det här med rent och snyggt är nog en mognadsgrej ( tog 52 år...) , mycket trevligtare att hålla på. Städar efter varje session. Sög på om jag skulle våttorka igår ?

Har nått minne av att jag läst det någonstans,  men har du nån tråd på nya bygget ? @Jocke4U 

Mvh Pär 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, steel sade:

Tack, Jocke4U  ! Det här med rent och snyggt är nog en mognadsgrej ( tog 52 år...) , mycket trevligtare att hålla på. Städar efter varje session. Sög på om jag skulle våttorka igår ?

Har nått minne av att jag läst det någonstans,  men har du nån tråd på nya bygget ? @Jocke4U 

Mvh Pär 

Det finns inget nytt bygge än....inte mer än renovera i huset ;)

Link to comment
Share on other sites

21 minuter sedan, Jocke4U sade:

Det finns inget nytt bygge än....inte mer än renovera i huset ;)

Ett garage golv , en corsa el servo och ett visa kort ! 

Där har du en tråd start ?

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ok, Jocke4U, ingen fara, projekten och entusiasmen går i vågor. 

Flyttade subframen 20 mm bakåt, nu stämmer det bättre.20171116_185210.thumb.jpg.7b416eeca397a01b5d70bbe91adc2df0.jpg

Har börjat fästa in subframen mot bilens chassie. Ligger nått klet mellan de dubbla punktsvetsade plåtarna,  riktigt skit att svetsa mot ?20171116_185222.thumb.jpg.3b7ba8c82a8211956d260765b5ea80fe.jpg

Mvh Pär 

Link to comment
Share on other sites

Tack, för tips ,janke5 ! Det var en häftig ( liten ) bil. Skaplig prestanda. Ska åka och hämta mina batterier nästa vecka.....
 
Mvh Pär 
Följer ditt bygge med stor nyfikenhet.


Skickat från min Z Pro via Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2017-11-15 at 22:53, LUPUS sade:

Ett garage golv , en corsa el servo och ett visa kort ! 

Där har du en tråd start ?

 

Nu skall vi inte kapa Steels tråd...men du glömde en Postnord-kvaddad (enligt tradition) Audilåda och spakställ :tongue:

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Supermiljöbilspremie

Den som köper en så kallad supermiljöbil kan få upp till 40 000 i inköpsbidrag från staten. Syftet är att uppmuntra till köp av framförallt elbilar. Såväl privatbilar, tjänstebilar som förmånsbilar kan få supermiljöbilspremien.

En supermiljöbil är en bil som klarar utsläppskraven för Euro 5 och släpper ut max 50 gram koldioxid per kilometer.

För privatpersoner är premien 40 000 kronor för elbil och 20 000 kr för laddhybrid.

För en näringsidkare uppgår premien till ett belopp som motsvarar 35 procent av prisskillnaden mellan den köpta supermiljöbilen och närmast jämförbara bil. Dock får premien inte överstiga 40 000 kronor respektive 20 000 kr.

Transportstyrelsen har ansvaret för utbetalningarna.

 

Får väl köpa bilen av mig själv, problemet är att den inte var med på listan av elbilar som transportstyrelsen ansåg vara berättigade för premien.... konstigt ???

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Hej, utflykt idag ! 76 mil senare :
20171121_190436.thumb.jpg.e5634f3608e52c278af357eda9896666.jpg
85 kWh Tesla modell S batteripack 20171121_190424.thumb.jpg.0205f9cdd7fde7dc4cde11cc5298d752.jpg
Prutade med en laddare till extrapris.
Mvh Pär 

Hej!
Schysst batteri. Antar att du köpt det i Norge.
Jag är på jakt efter 48 - 60 V, 30+ Ah lithiumbatteri till ett något mindre elfordonsprojekt (Velocette LE -> EL).
Tror du man kan få tag på Nissan Leaf batterier, egentligen cellmoduler (7,6 V styck) från ett demonterat batteri?
/P-G



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Share on other sites


Hej!
Schysst batteri. Antar att du köpt det i Norge.
Jag är på jakt efter 48 - 60 V, 30+ Ah lithiumbatteri till ett något mindre elfordonsprojekt (Velocette LE -> EL).
Tror du man kan få tag på Nissan Leaf batterier, egentligen cellmoduler (7,6 V styck) från ett demonterat batteri?
/P-G



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kolla ebay finns många batterisorter även nissans

Skickat från min Z Pro via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

On 2017-11-21 at 20:50, steel sade:

Hej, utflykt idag ! 76 mil senare :

20171121_190436.thumb.jpg.e5634f3608e52c278af357eda9896666.jpg

85 kWh Tesla modell S batteripack ?20171121_190424.thumb.jpg.0205f9cdd7fde7dc4cde11cc5298d752.jpg

Prutade med en laddare till extrapris.

Mvh Pär 

Så där ja! Hur tänker du göra med kylning/värmning av batteri, motor och laddare?? En liten arduino som sköter en elektrisk pump eller har du hittat smartare lösningar? Kanske redan finns eftermarknadsprylar som tar hand om det?

 

 

Link to comment
Share on other sites

treevee72 : det går att hitta. Det var en kille på blocket som sålde celler från en Golf bla. Inte kollat om annonsen finns kvar. Annars som janke5 skriver på Ebay.com.  Norska skrotar säljer nog bara hela batteripack.  35 tkr för ett till 2016 Golf. Annars kan jag rekommendera eu-power.eu där finns det mesta. 

Pac : funderar kring det där. Tesla har en färdig modul, men det ska styras också. Följer en kille på Youtube, Damien Maguire,  som pysslar med reverse engineering, är t.o.m patreon och sponsrar hans exprimenterande. Han håller på att knäcka Teslas bitar del för del och håller nu på med att sätta samma drivenhet som jag har i en BMW. Han ska använda Teslas laddare, batterimoduler och batterivärmare. Följer detta med spänning. Han lägger även upp allt som opensource  på github.

Har nu fått bita ihop för att komma vidare.  Svetsar innerskärmar, igår tröttande jag, satte på mig pannlampa och stack ut och sprang i snöovädret istället.20171123_194447.thumb.jpg.a8bb4007b1b286d31119ca9990f70331.jpg

Iaf klar på ena sidan.20171123_185957.thumb.jpg.2978d38ce9bd5507f3ba198d0437eb47.jpg

Har gjort uttag för övre a-armen, detta andra sidan. Men får fortsätta med det nästa vecka. Även denna helg till spillo på sociala uppdrag.....20171123_194454.thumb.jpg.8fb698e63b25ce251250a052b22b8393.jpg

Mvh Pär 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kjelland28, aha visste inte att dispensen var kopplad till utsläpp. Det var bra. Bråttas med axeltryck tjänstevikt och lastvikt. Har vägt allt för att ha lite koll. I.o.m. att C5 axlarna monteras styr dessa min totalvikt. Redovisar detta senare.

Mvh Pär 

Link to comment
Share on other sites

Baahh, hjärnan spelar en ett spratt igen :unsure: Det har legat på lur ett tag och det är ju egentligen helt uppenbart.  F....ns he....vte.

 

Teslas batteripack ska ju såklart ligga i botten på Lamborghinin. Passar perfekt i längd och bredd. Bärande i sig själv.  Bara att bränna ihop chassiet runt omkring och bulta fast. Tyngdpunkten helt optimalt, blir gott om packutrymme.  Tröttsamt. ......hur ska jag nu kunna släppa detta. Urk..

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hej, tack för alla åsikter. Det är lätt att bli ambivalent när man står inför alla frestelser.  Men jag får växa upp och fortsätta på inslaget spår, annars blir ingenting klart som sagt. Lambon springer inte bort, samtidigt som kunskap samlas på inför det  projektet.  Får ju desutom en batteripackdummy att utgå från då Teslas batterimoduler plockats ur plattan.

Gräsänkling denna helg, så nu blir det full fart, hepp :banana:

 

Mvh Pär 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Lambon ska du ha två sådana motorer på?

kom ihåg nu att det är att lura igång alla Tesla prylarna som är utmaningen , inte göra inredning och slipa passform på plast delar.  Det kan du göra framåt februari  när du är klar med viton 

Link to comment
Share on other sites

:tongue:Japp,  LUPUS !  Helt korrekt iakttagelse. Sedan om jag är klar med Viton i februari är en annan fråga....

Fortsatt med innerskärmarna en stund ikväll. Snart klar med det, funderade och klurade lite kring batterilådan. Blir nog bra till slut. Men Tesla batteri modulerna är ca 80x285x685 mm stora och väger 25 kg samt att det är 16 st av dem som ska placeras på lämpligt ställe. Ingen lek trots en bil av Vitons storlek. Glad att det är en skåpbil med relativt platt och högt golv i förhållande till underkant tröskel.  En vanlig personbil vette tusan vart man skulle placerat alla batterier.

Kan inte annat än låta mig imponeras av genialiteten bakom Teslas konstruktion. Varenda detalj är genomtänkt. Tar av mig svetskärmen åt det.

 

Mvh Pär 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...