Jump to content

tiltrelä


fotograf2

Recommended Posts

Kör utan? De är väl till för att motorn skall slå av ifall hojen blir liggande på sidan. Kan bli knas med smörjningen då. Det borde väl fungera att antingen inte koppla in det eller bygla anslutningen beroende på reläts funktion?

Link to comment
Share on other sites

Jag hade min upprätt, kan ju vara bra att motorn slår av om man voltar?

Skillnaden mellan bil och MC är ju att bilen inte lutar i kurvan. En MC balanserar ju alltid ut sidokraften vid kurvtagning genom att MCn lutar. Summan av g-krafterna (gravitationen och sidoaccelerationen) pekar alltid i grova drag längs med hojens ram eller hjul ner mot asfalten, dvs i reläts riktning.

Med en bil som inte lutar kommer alltid relät att stå upprätt medan kraftkomposanten vid kurvtagning kommer att peka snett utåt. Relät ser ju ingen skillnad på sidokraften och gravitationskraften. Den ser bara en summa och en riktning.

Detta är såklart en rejält stycke teoretiskt dravel från en ingenjör (ni vet ju hur ingenjörer är) men i princip finns det en risk att relät klipper när bilen tar en lång kurva under högt G eftersom relät då tror att "motorcykeln" har tippat.

Det kan såklart också vara så att relät inte alls är så känsligt och lättlurat så att det blir ett icke-problem men höga G-krafter i sidled är väl ändå något som vi alla eftersträvar med denna typ av bil :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...