Jump to content

Söker svetskurs / tips / böcker kring svetsning


Fjonkalicious

Recommended Posts

Jag inser att förr eller senare så skall det byggas en locost, men i vilken grad av hemmagjort är inte riktigt bestämt än. Men det jag vet är att jag behöver/vill kunna svetsa lagom godkänt när tillfället kommer. En vän till mig känner en kille som kan lära ut att svetsa, men han är en aningens långsam i agerandet och jag är otålig.

Finns det några svetskurser på kvällar eller helger, gärna i västskåne?

Har ni några övriga tips på böcker om svetsning osv så skriv gärna.

Skriv helst inte att jag skall bara köpa en svets och börja svetsa. Jag vill gärna ha lite teoretisk kunskap och förstå grundbitarna innan jag köper en svets för x kr och gas/material för x kr.

Tack för all input!

Link to comment
Share on other sites

Den här är matnyttig och inte onödigt komplicerad:

http://www.adlibris.com/se/bok/bagsvetsning-fakta-om-mig-mag-9789147018765

Förutsatt att det är MIG/MAG du är intresserad av, det är förmodligen den vanligaste metoden i de här sammanhangen. Liknande böcker för TIG finns också.

Vill du prova på båda delarna rekommenderar jag varmt Verktygsbodens prova-på kurser, de är tyvärr bara en dag men man hinner lära sig så pass mycket att man kan börja öva själv.

http://verktygsboden.se/kurser/svetskurs

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen! 23 mil är kanske lite att ta i, men det kan övervägas om det inte finns något annat alternativ.

Det är det värt, tro mig. Själv tog jag ut ett par semesterdagar och knäckte tre kurser på raken, provade på svarv & fräs samt plåtformning också.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...