Jump to content

Bredbandslambda Innovate MTX-L, var jordar man?


Recommended Posts

Hej,

Kör en separat tråd för bredbandslambdan för att försöka fånga upp dem som kanske sitter inne med svar.

Jag ska köra MS3X/V3.57 på min Zetec silvertopp och ämnar använda en bredbandslamda Innovate MTX-L.

Det kör ihop sig redan vid inkopplingen..

Innovate rekommenderar att jordkabeln ansluts vid batteriets jordpunkt medan MS3X/V3.57 förordar att samtliga givare skall jordas i ECU:n, "sensor ground, pin 7".

http://www.innovatemotorsports.com/support/manual/MTX-L_Manual.pdf

Som jag förstått det har MTX-L en gemensam jordkabel för både Power ground och sensor ground vilket naturligtvis kan vara praktiskt om den ska köras som stand-alone.

Innovate rekommenderar också att MTX-L delar jordpunkt med enheten den skickar signal till, alltså MS3. Den sistnämnda skall dock jordas i motorblock eller topplock enligt manualen.

Hur "*#&¤#¤" ska jag göra?

Registreade mig på msextra-forumet och tänkte slänga in en blänkare där, men de kräver att man bifogar loggfil för att överhuvudtaget publicera inlägg. Jag har ju för %& inte ens kopplat in hårdvaran än....

Jag mottager tacksamt råd från alla som kopplat in en likande manick och fått det att funka, tills dess är jag bara förvirrad.

Link to comment
Share on other sites

Varför inte klistra in svaret här, eller en länk. Så kan andra intresserade enkelt hitta det!

En spontan tanke är annars att om man jordar ECU:ns "sensor ground, pin 7" ordentligt mot batteri och/eller chassie med en extra kabel så har man löst problemet med eventuell olika potential i systemet. Jord ska ju vara jord, oavsett var den sitter.

Link to comment
Share on other sites

Varför inte klistra in svaret här, eller en länk. Så kan andra intresserade enkelt hitta det!

En spontan tanke är annars att om man jordar ECU:ns "sensor ground, pin 7" ordentligt mot batteri och/eller chassie med en extra kabel så har man löst problemet med eventuell olika potential i systemet. Jord ska ju vara jord, oavsett var den sitter.

Här är svaret från Gustaf:

"Jorda bredbandslambdan i samma punkt som motorstyrningen, så kommer det fungera bra. Det är i alla fall min erfarenhet.

Gustaf"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...