Jump to content

många val vid köp av stötdämpare!...


eggelind

Recommended Posts

Hej alla här!

Jag sitter och kollar efter dämpare och ser att många kör gaz.

Jag tänkte lägga en beställning hos rallydesign eller motsvarande och har lite frågor jag inte hittat svar på...

När det gäller mått, "open length", ska man gå på när man vill att hjulet ska lyfta? Eller vilken längd är viktigast?

Vad gör det för skillnad mellan 12mm och 14mm kolv (piston)? Vilken valde ni, och varför?

Vilket av "bushes-" eller "rod end bearing eyes" ska man ha i ändarna? Och varför?

Sen angående fjäderstorlek, är det lättare att få tag på 2,25" fjädrar, så är det bättre att välja dom istället för 1,9"?

Finns det alltid genomslagsgummi på gaz dämpare?

På fjädrarna; väljer man samma "free length" som dämparnas "open leingth" ?

Tacksam för svar samt om ni har övriga tips som jag kan ha med mig vid val av dämpare.

Tex vilken är bästa leverantör och varför? Andra tillverkare att jämföra med innan man beställer? Finns det prisvärda alternativ i sverige där man kan ha närmare till support och renovering mm...

Ös på med svar och egna funderingar kring detta ämne! :)

Link to comment
Share on other sites

Frågade Rallydesign härom dagen, och detta var svaret: "Yes, there is a bump stop on the rod to prevent it hitting the end on compression"

Tack för svar, en fråga mindre obesvarad! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...