Jump to content

Insug trottelhus


fotograf2

Recommended Posts

Jag är inte jättebra på mc motorer med de är ganska hårt optimerade och jag har fått för mig att de är känsliga för ändringar.

Men rent generellt, längre insug flyttar avstämningen på insuget ner i varvtalsområdet.

Normalt brukar insugets avsämning sammanfalla med momentmax, så förmodligen kommer du flytta momentmax en aning nedåt, Det innebär förmodligen också att du förlorar lite toppen.

Jag skulle nog försöka att inte påverka den effektiva längden för mycket, samtidigt om du kan köpa ett nytt insug billigt är det ju kul att prova.

Vad det gäller att böja insug, rakt är ju bäst men titta på vad biltillverkare gör, inte många raka insug där.

Du kommer tappa lite effekt men frågan är om du kommer märka något.

PPC har en mototrimmare som skriver en sida.

För nåt år sedan skrev han om ett prov med 90 graders silikonslangar som en del i insugsrören.

När han stämt av längden rätt hade han tappat någon procent, men kontentan var att ha trattarna för nära huven och/eller hjulhuset ger större förluster.

Bilbyggande är kompromisser...

Jo just det, se till så att överskottsbensin rinner ner i motorn, att accumulera bränsle i filtret eller ett plenum är dåligt.

/T

Edited by tpau
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...