Jump to content

Med Megasquirt mot framtiden!


Recommended Posts

Tack för de uppmuntrande orden. Jag ska försöka mig på en felsökning ikväll, igår tappade jag sugen fullständigt.

Jag fick ju faktiskt ett resultat första gången jag körde Composite log så det kan ha blivit avbrott någonstans.

Link to comment
Share on other sites

Svårt att beskriva hur nere jag känner mig just nu, vad jag än gör så funkar det inte.

Nu har jag plötsligt fått meddelandet "Not rpm sync" och då kan man väl knappast heller förvänta sig att få vettiga resultat på Composite logger heller.

NOTRPMSYNC_zpsceon7u8x.jpg

Jag körde sync error logger men det gav absolut ingenting:

SYNCERRORLOG_zpsj7ddmder.jpg

Toothlogger gav mig däremot detta resultat, jag vet inte hur jag ska tolka det men det verkar ju som att vevaxelgivaren åtminstone lever.

TOOTHLOG_zpsxdn2p9dy.jpg

Varvräknaren i Tunerstudio har funkat tidigare och jag har inte kopplat om något så det måste vara någon inställning som blivit fel.

Är det ingen som har några ideér?

Link to comment
Share on other sites

Staplarna i toothloggern motsvarar tiden mellan tänderna. På bilden ovan är alla lika höga och indikerar ett tandhjul utan "tänder som fattas". I så fall måste du ha en fungerande kamgivare för att det ska kunna synka.

Jag kunde inte se i tråden vad du har för triggerhjul men tidigt i tråden nämner du att du ska köra sekventiellt för att senare resonera kring batchfire.

För sekventiellt måste du ha kamgivare.

Ifall du skippar kamgivaren med ambitionen att köra batchfire måste MS i alla fall få en annan indikation på var motorn "är" . En "missing tooth" eller två.

Själv använde jag JimStim-stimulator för att prova mitt MS3X vid sidan av motorn. För min del var det då några potentiometrar på kretskorten för VR-givarna som behövde justeras.

Vad gäller spridarna så listar MS inte ut själv hur stora dom är. Det bästa är att mäta upp det själv och det är det som "injector test" är till för. Man testar olika spruttider och får då även fram deadtime. Helst ska man göra testet med olika spänningar också för då kan man få fram korrekt kurva för deadtime också.

Dom här grejerna tror jag finns genomgångna i manualerna, men minns inte i vilken av dom. Det är väl tre stycken har jag för mig.

Link to comment
Share on other sites

Tusen tack för tipsen!

Jag tror att staplarna ska se ut så här när man kör med EDIS, signalen från vevaxelgivaren går in i EDIS som omvandlar den till en fyrkantvåg som den skickar vidare till MS.

MS skickar sen tillbaka SAW (spark angle Word) till EDIS som portionerar ut spänningen till rätt sida av coilpacken. Har jag förstått det rätt så kommer MS aldrig att se den saknade tanden i svänghjulet.

Jag var i ett tidigt skede inne på sekventiellt men beslutade sen för att hålla det så enkelt som möjligt och köra batch fire. Jag har kopplat spridare 1 & 4 i en grupp (INJ 1) och 2 & 3 i en annan (INJ 2).

Jag har faktiskt ett Jim Stim, men det ansluts ju bara i den undre kontakten i MS3X. Men det kanske räcker?

Ska ta ur och prova, alltid lär man sig något.

Jag ska lusläsa manualen om spridartesterna, den tredje manualen "Tuner studio reference guide" har jag egentligen inte läst ordentligt förrän nyligen. Den innehåller ju faktiskt en hel del bra tips.

Link to comment
Share on other sites

Då blir det fyra manualer. Hardwaremanualen är uppdelad i två, MS3base och MS3X.

Jag har bara gjort en installation och EDIS har jag inte susning om hur det fungerar.

När jag testade mina spridare visade det sig att uppgifterna jag sett på nätet om mina orginalspridare inte stämde. Det upptäcktes när jag medelst spridartestet skulle ta reda på deadtimes som jag aldrig sett några uppgifter på.

Eftermarknadsspridarna jag senare köpte (AUS) levererades med ett kort där cc/min och deadtimes vid olika spänning var angivna. Jag testade dom och konstaterade att även de uppgifterna var fel.

Deadtimes är ofta det som pekas på i MS-forum när man har mystiska tuning problem. Lika bra att ha ordning på det från början.

Själv har jag trots det tillräckligt frustrerande problem med tuningen.

Edited by HovstaSX360
Link to comment
Share on other sites

MS3 base manualen trodde jag var för vanliga MS3, då kanske det är bäst att läsa den också för att fylla kunskapsluckorna.

Jag hittade lite olika uppgifter om originalspridarna vad gäller kapaciteten. Mellan 193-210 cc/min. Deadtime har jag inte hittat några uppgifter alls om.

Ska förkovra mig i MS3 Base manualen också så får vi se om det klarnar.

Link to comment
Share on other sites

Igår kväll gick jag till sängs med "Hardware manual" och läste den ånyo från pärm till pärm för att se om dt var något jag missat.

Fick en uppenbarelse att jag kanske inte satt byglarna rätt i boxen när jag läste detta:

EDISJUMP_zps9nnqgcyd.jpg

De satt dock där de skulle och jag passade på att justera R56 för att få 2,5V med MS spänningssatt. Hur jag än skruvade fick jag dock inte mer än 2,36V mellan R54 och jord på JimStim, men det kanske är nära nog?

Jag plockade dock bort bygeln mellan XG1 och XG2, det står ingenstans att den ska sitta där utom för coil negative output.

COILNEGATIVE_zpskp7sb9yh.jpg

Invigde min JimStim och provade lite. Insprutningen verkar funka, men dioderna för tändstiften förblir släckta.

IMG_2671_zpsapkslgt9.jpg

Efter lite googlande förstod jag att jag behöver JimStimX att ansluta till MS3X-kontakten, så nu har jag fördärvat mer pengar och beställt en sån.

stimx_zps7fottw1q.jpg

Medan jag vänta på den får jag försjunka i Tuner studio reference guide, det är fortfarande en hel del frågetecken kvar att räta ut.

"Cam input" till exempel. Jag ska ju köra batch injection och wasted spark och tänker inte använda kamlägesgivaren, men enligt tool tips är det enda rimliga valet att ange MS3X cam in.

ign%20160713_2_zpsp1jus4bz.jpg

Så här säger tool tips:

"Either MS3X or JS10 or 'MAP Sensor'. Typically set to MS3X.
DO NOT select 'MAP Sensor' unless you know why.

The MS3X input is ready to use. JS10 requires DIY board customisation.
'MAP Sensor' must ONLY be selected if you are using the MAP sensor for phase detection on a 1cyl or V-twin engine. Used with 'Dual wheel with missing tooth' only. Enable 'Timed min' MAP sampling. Set the MAP sensor phase threshold on the MAP Sample settings page."

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu är bilen igång, men den går som en påse nötter och jag vet inte riktigt var jag ska börja.

Tempgivaren för kylvätskan har nu plötsligt fått för sig att motorn är 90 grader varm fast jag precis har startat den.

Skaumlrmklipp1_zpssdt9uwsb.jpg

Tempmätaren i panelen visar bara 40 grader, den har en egen givare. Kanske bara ska byta givaren? Inställningen i Tunerstudio enligt nedan:

Skaumlrmklipp2_zpsg9vuokmq.jpg

Tändförställningen rusar iväg till 35 grader vid bara 1500 varv, så ska det väl ändå inte vara? Eller ska det det?

Jag har inte varit inne och pillat på tändkurvan då jag trodde att MS skapar denna efter parametrarna man väljer, i 3D-läge ser den ut så här och jag tycker att den ser lite märklig ut.

Igntable1_zps92fbxsbl.jpg

För lambdan har jag valt "Incorporate AFR" och "Use table" i akt och mening att ha en sluten loop där systemet strävar efter luft-bränsleförhållande 14,7.

Kalibrerade lambdan igår, men vid drift fladdrar värdet vilt och verkar ligga betydligt högre än 14,7.

Kan ju bero på en läcka innan lambdan, tips på hur man läcksöker mottages tacksamt.

Alla tuningtips mottages för övrigt tacksamt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...