Jump to content

Blanda bil/mc bromsar


Uttis

Recommended Posts

Lite annorlunda fråga kanske men jag har ett par bromsok från en bil som jag skulle vilja köra med handkontroll. Vill ha en liten lösning då det ska sitta på ett styre så nått från en mc hade varit kanon men funkar det i slutändan? Finns ju hojjar med dubbla 6kolvsok fram så volymmässigt borde man kunna hitta en cylinder som kan pumpa fram rätt mängd.

Bromscylindern som hör till oken har ~20mm borrning, slag vette tusan. Ett alternativ skulle kunna vara att ta orginal cylindern och gömma på lämpligt ställe och dra en vajjer därifrån till styret, om det är en ok lösning för besiktningsmannen dvs.

Galna tips och ideer mottages glatt.

Link to comment
Share on other sites

Hur mycket bromsande kraft du får är väldigt förenklat beroende på tre saker.

Klämkraften, effektiv bromsskivediameter och friktion mellan bromskloss ock skiva.

Den bromsande kraften ska stanna ditt fordon, men hur mycket som behövs beror på fordonets vikt.

När du labbar med kolvarea och hävarm på pedal/spak är det klämkraften du påverkar.

Om det du föreslår fungerar elller ej kommer nog mest bero på hur tungt fordonet blir.

Det är inte självklart att det går och du åker nog på att räkna eller labba lite, det är inte säkert att det är omöjligt heller.

Det finns något bromsuträkningsark länkat på forumet någonstans, kolla om det innehåller kävarmar och kolvareor.

Tänk på att du inte är lika stark i handen som i foten.

Som avslutning så finns det utflyttade bromsservo, remote brake servo på engelska.

Ett sådant kanske kan få kraftbalansen att bli rätt?

/T

Edited by tpau
Link to comment
Share on other sites

Ja om vi säger så här istället då, jag tror helt klart att jag skulle få stopp på ekipaget med mc-ok så om biloken ger samma bromsande kraft som hojbitarna så är jag nöjd . Men jag trodde att en huvudcylinder från en hoj pumpade mindre olja och kolven i ett bilok är ju bra mycket större, men efter lite snokandes så ser det inte ut att vara så stor skillnad bara 20-30mm slag på en bilcylinder och runt 20mm kolv.

Labba mig fram kan jag göra men jag vill undvika att tillverka en lösning för att upptäcka att den inte håller måttet om det går. Länken till bromsarket verkar vara död sen en tid men vad kan det handla om för klämkraft fram på en liten bil på 400kg och standardbromsar (ex skiva ~250mm ~40mm bromskolv) vet jag den kan jag ju kolla hur jag ligger med olika lösningar.

Servoflyttaren såg bra ut men jag har troligtvis inget vacuum att tillgå så skaffar man nån form av slavcylinder och parar ihop med huvudcylindern så har man ju en flyttbar lösning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...