Jump to content

Olja till bakaxel


Biiren

Recommended Posts

Hej. Har fått köp en truetrac torsen diff till min volvo bakaxel.

De rekommenderas en mineralolja till denna.

Så började jag att leta men finner ingen bra olja.

Undrar då om någon har bra tipps. Fungerar syntetisk olja?

Link to comment
Share on other sites

Vilken olja rekommenderas. limited slip antar jag men 8090? Gl typ eller?Det finns många bra oljor

I min lamelldiff kör jag Redline Schock Proof och de har limited sliptillsats att köpa om man vill ha det till att diffbromsa mindre på lamelldiff.

Quaker state. Lucas oil/oljor. Miller oil. Motul. .m.m.m.m.m

Link to comment
Share on other sites

Biltema har som passar specen för truetrac. Mineral å allt

Jag körde med den till min truetrac. Dock låste diffen upp så hårt när man fick lite värme i den att man kunde köra lugnt i en kurva o ena däcket skrek.

Jag läste på som fan om dessa diffar och teorin och praktiken var att en slip tillsats gör att dom ofta kan diffa några procent mindre pga blandannat mindre friktion på en av ytorna på sidan av diffen som det trycks på. (Trots att det inte är en lamelldiff)

Jag köpte redline för limiten slip eller va den hette. Och efter det så har den slutat låst upp i stadstrafikens kurvor men diffar bra när man öser på.

Jag tror diffarna är gjorda för en tung bil med mycket "förspänning" 'men funkar fint med rätt olja.

Link to comment
Share on other sites

Nej det tror jag inte den är. Så vill du köra på mineral blir nog tipset att hälla i en Limited-slip-tillsats. Eller prova med mineralen och hälla i tillsatsen om du tycker den låser för mycket.
Jag resonerade så att OM det var så att mineraloljan faktiskt smörjer bättre än syntetoljan så kommer min fjuttbelastning inte påverka livslängden ändå. Så jag gjorde det enkelt för mig och tog vad som fanns på mekonomen i stan.

(Sen tror jag inte riktigt på att mineraloljan dom testade när diffen utvecklades är bättre än alla syntetoljor (som dom inte testade))
Kommer inte ihåg detaljerna men av det dom testade så gick diffen varmare med syntetoljan dom hade i än med mineraloljan. Och därifrån kommer rekommendationen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...