Jump to content

Solen lyser även på enkel racerbil...


Patrik

Recommended Posts

Hej Locost gubbar...

Har sneglat på forumet en längre tid, otrolig kunskapsbank att ta del av.

Det där med att kona om Sierraspindlar, vållar ofta problem.

Tänkte visa ett sätt att lösa det på, därmed inte sagt att det är det bästa sättet...

post-5005-0-31439500-1454163622_thumb.jpeg

Tillverka en axeltapp som passar i befintlig kona, gänga med t.ex. M8 i änden.

Rör eller axelstumpar passas in i övre delen av spindeln.

Svetsas ihop med lite förskjutning, så de centrerar hyfsat. Borra därefter

centrumhål och rensvarva.

post-5005-0-62904500-1454163950_thumb.jpeg

Vänd på kalaset och svarva ny invändig kona, moderat varvtal är att föredra.

post-5005-0-38428300-1454164044_thumb.jpeg

Vid svarvning i gjutgods, blir gärna ytan lite grov. Svarva till en axelstump med

önskad konicitet, i detta fallet 1:8 (c:a 0,62 mm. radieökning per 10 mm.).

Härda till axeln, därefter kan ytan finputsas med hjälp av slippasta.

Link to comment
Share on other sites

Herrar...!

För ungefär ett år sedan, köpte jag på mig Westfield armar... via en annons här på forumet.

Ambitionen är att försöka gifta ihop dem med Sierra spindlar, vilket inte känns helt omöjligt i

skrivande stund. Första åtgärden... blir nog att tillverka någon form av kilar mellan nedre arm

och spindelled. Finns ingen möjlighet att få camber just nu...

Är det någon som vet vad Westfield använder för bult genom bussningarna...?

Invändig diameter i bussning mäter 11 mm. Känns inte ok med M10...

post-5005-0-15709200-1454355863_thumb.jpeg

Bordsmodell med mått som påminner om en ganska känd modell av ram...

Link to comment
Share on other sites

Herrar...!

För ungefär ett år sedan, köpte jag på mig Westfield armar... via en annons här på forumet.

Ambitionen är att försöka gifta ihop dem med Sierra spindlar, vilket inte känns helt omöjligt i

skrivande stund. Första åtgärden... blir nog att tillverka någon form av kilar mellan nedre arm

och spindelled. Finns ingen möjlighet att få camber just nu...

Är det någon som vet vad Westfield använder för bult genom bussningarna...?

Invändig diameter i bussning mäter 11 mm. Känns inte ok med M10...

attachicon.gifimage.jpeg

Bordsmodell med mått som påminner om en ganska känd modell av ram...

Har du möjlighet att svarva till egna bultar ?? Eller så kan du prova med en M12-bult och

svarva ner dia. Ø till 11 mm.

Link to comment
Share on other sites

Tar inte gängorna stryk om man svarvar ner från M12 till 11mm?

Jovisst det är ju riktigt som du säger. Jag kom på det efteråt. Men det går ju att gänga om till M10-

om man går ner till dia.Ø 10mm. på den gängade delen.

De där SAAB- bultarna som Christer J. pratar om är ju perfekt. Men frågan är om den M10-gängan

har std.-stigning på gängorna eller tätare stigning ??

Morty föreslår 7/16 UNF. En fördel med UNF-bultar är ju att de har tätare stigning på gängorna.

Bultar med tätare stigning på gängorna är ju naturligtvis viktigt när det gäller hjul-upphängnings-detaljer.

Edited by Tabac
Link to comment
Share on other sites

Gentlemen...!

Tack till Er som gett feedback ang. bultar.

En av de större utmaningarna är väl att få till en bra framvagn.

Westfield armarna (narrow) verkar vara mer eller mindre identiska med bok armar. Men dessa är väl anpassade för t.ex. Taunus spindlar... i mitt fall är tanken att försöka få dit Sierra spindlar. Dessa tar mer utrymme för övre bärarmen, eller rättare sagt skulle nedre armen vara längre. Har skissat lite på det i CAD:en... ingen exakt vetenskap, snarare en fingervisning om ev. resultat.

Lite ruffa siffror... ger det 3 graders camberökning, vid c:a 60 mm. infjädring.

I SFRO-boken anger man 1 grads cambergain per 35 mm. fjädringsväg, tycker det känns lite även om man bara ska åka till närbeläget café.

Har inte räknat på rollcentrum, anti dive kan jag inget om... har kikat lite på casim, men väljer man att bygga med färdiga armar så kan man inte påverka lika mycket, det kanske resulterar i nytillverkning?.

Kommentarer till bifogad skiss mottagestacksamt.

.post-5005-0-67815100-1454519463_thumb.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Patrik, jäkligt bra frågor men tyvärr finns det bara en person på hela jordklotet som kan avgöra bästa chassiekompromissen för dig och det är tyvärr du själv. Chassiegeometrier är en ständig kompromiss så innan man börjar labba i datorn måste man veta vart man vill. Man måste också veta vad man kan kompromissa på och vad man inte kan kompromissa på.

Här är lite bra läsning för dig: http://www.sevener.fr/articles_redac/Suspension_Caterham_CSR.pdf

Det är ett exjobbs/universitets-arbete gjort för caterham där de målsätter chassiegeometrier och sedan försöker åstadkomma dem på ett testchassie. Jag kan redan nu avslöja att de inte nådde dit de ville utan fick kompromissa. Det intressanta med det är att man ur kompromissen kan få ta del av vad Caterham anser är viktigt för en sjua.

Skriv ut den i några exemplar, lägg ett på toa, och plugga på den ordentligt. I det dokumentet, och speciellt i kompromisserna, finns den samlade kunskapen från flera tusen iterationer av sjuors geometrier inlagt.

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...