Jump to content

eggelind one (bmw locost) -19?


eggelind

Recommended Posts

Halloj alla goa bilbyggare!

Jag är medlem här sedan ett par månader. Köpte i höstas ett halvfärdigt projekt från eslöv. Säljaren hade en färdig och en ofärdig med samma komponenter. Den färdiga har nu min svärfar och som sagt den halvfärdiga har jag. Bilen är baserad på;

*bmw m52 motor med zf växellåda

*bmw komplett delad bakvagn från e39

*framvagn delvis från bmw e36

SFRO 1 genomfördes av Ludde i alingsås före jul och jag har sedan dess, undertiden jag kör in mig på nytt jobb, försöktt komma igång med vidare byggnationer av bilen 🙂

Det som ligger närmast framöver är att få tag i

*oljetråg m52, svetsa om för markfrigång och bredda

*hitta stötdämpare, 12"fram o 14"bak.

*rattnav för eftermarknadsratt volvo s40 splines

*bromsar fram, fyrkolvsok eller helt bromskit passande e36 (16"fälgar)

Även dessa delar letar jag efter

*bmw 17" style 32 fälgar

*breda lätta 16" fälgar (8" fram, 9"bak) för bankörning

*framskärmar med vingprofil

Det kommer helbur, jag kommer plasta huv och bakskärmar och massa massa småsaker som jag både tänkt på nu och inte tänkt på än...

Så här såg bilen ut när jag precis fått hem den 🙂

http://s579.photobucket.com/user/egge84/media/Mobile%20Uploads/20150920_212752_zpsfxrv60i8.jpg.html?filters[user]=92505679&filters[recent]=1&sort=1&o=0

Kom gärna med tips och kommentarer!

Jag siktar på att regga den denna sommar och sen bygga vidare och förfina den år för år 🙂

Ses framöver på banträffar o övrigt!

Till dess, är jag en del här och förhoppningsvis en hel del i garaget 🙂

Edited by eggelind
Link to comment
Share on other sites

Halloj Anders,

Kul att du postar här :)

Jag har ju haft förmånen att träffa Anders och svärfar (ja tom svärmor och "flickvän"...det kan ju ta olika tappningar jag sätter "flickvän" ;) )

Kan dessvärre inte hjälpa med delarna.

Du pushar väl svärfar att skapa sin egen bil-tråd här?? ...eller behövs hembesök av admin? ;) :D

Ha det gott och slit på i garaget. När du/ni vill ha en jäkla massa synpunkter så är det bara att utlysa en enkel garageträff så kommer massa folk från klubben mig inräknat.

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar motorvalet! Har själv skruvat mycket bmw m50/52 så man vet ju hur en sån ser ut :)

Som första tips kan jag nämna att tråg passar från både m50 och m52 vilket ökar utbudet. Jag kan ju även nämna att det finns tråg med bulan både fram och bak så du behöver oljepickup som passar den typ av tråg du har

M52 har ett ganska smalt insug för att gynna lågvarvsvrid och den mår bra av att få ett m50b25 insug monterat som har mycket större kanaler vilket borde passa en sjuas användningsområde bättre. Dessa brukar gå att hitta för runt 500:- Har för mig att spjället inte passar emellan så försök få tag på insug komplett med spjäll i så fall.

Dyker det upp motorfrågor gällande bmw överlag så bör jag kunna assistera.

Lycka till med ditt bygge! :)

Link to comment
Share on other sites

Halloj Anders,

Kul att du postar här :)

Jag har ju haft förmånen att träffa Anders och svärfar (ja tom svärmor och "flickvän"...det kan ju ta olika tappningar jag sätter "flickvän" ;) )

Kan dessvärre inte hjälpa med delarna.

Du pushar väl svärfar att skapa sin egen bil-tråd här?? ...eller behövs hembesök av admin? ;) :D

Ha det gott och slit på i garaget. När du/ni vill ha en jäkla massa synpunkter så är det bara att utlysa en enkel garageträff så kommer massa folk från klubben mig inräknat.

Hejhej!

Ja en garageträff får det bli när jag kommit igång lite mer, ingen annan som planerar nåt liknande i trakterna?

Ska se om vi kan få upp min svärfars lilla raket här också, den går han igenom o fixar till för sommaren också, men den är bara att starta o ta en sväng :) ...längtar till jag är där också! ?..till dess, massa slit o fix :)

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar motorvalet! Har själv skruvat mycket bmw m50/52 så man vet ju hur en sån ser ut :)

Som första tips kan jag nämna att tråg passar från både m50 och m52 vilket ökar utbudet. Jag kan ju även nämna att det finns tråg med bulan både fram och bak så du behöver oljepickup som passar den typ av tråg du har

M52 har ett ganska smalt insug för att gynna lågvarvsvrid och den mår bra av att få ett m50b25 insug monterat som har mycket större kanaler vilket borde passa en sjuas användningsområde bättre. Dessa brukar gå att hitta för runt 500:- Har för mig att spjället inte passar emellan så försök få tag på insug komplett med spjäll i så fall.

Dyker det upp motorfrågor gällande bmw överlag så bör jag kunna assistera.

Lycka till med ditt bygge! :)

Hejhej!

Ja motorvalet känns rätt! :)

Pickup sitter redan på plats förkortad och klar för baljan bak. Känner också att det är ju vid acc som man vill ha oljetillförsel, och vid acc rinner oljan bakåt...så siktar på ett tråg från m52...

Jag återkommer gärna med framtida motorfrågor! Alltid bra med lösningar och tips när man kör fast. Insugstipset får jag kolla på när den är reggad o klar.

Vi höres och ses på träffarna hoppas jag! :)

Link to comment
Share on other sites

Kul med fler sjuor i närområdet. :thumbsup:

Hojta till om ni skall ha garageträff, alltid kul att komma o tjata bilar/byggen o träffa nytt folk.

Välkommen in i sjuaträsket!

Link to comment
Share on other sites

Kul med fler sjuor i närområdet. :thumbsup:

Hojta till om ni skall ha garageträff, alltid kul att komma o tjata bilar/byggen o träffa nytt folk.

Välkommen in i sjuaträsket!

Hej

Ja det är kul om man är ett gäng som finns i närområdet :)

Hör av mig när garageträffen närmare sig...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

3år senare kan det vara dax för uppdatering i denna tråd :)

Det blir inte alltid som man tänkt sig och ibland (ofta) så tar saker liiite längre tid bara.

Även om listan i mitt första inlägg här ovan nästan stämmer...

Det jag tänkte till sommaren 2016 är nu aktuellt till sommaren 2019.

Alltså ny målsättning: registrera nu till sommaren och ut på gata o bana fortsätta med ett rullande projekt!

 

Det som återstår är att:

*passa in huven, montera huvlås, öppna upp fronten, sätta luftutsläpp.

*montera stolar och rullbälten

*montera o installera lampor fr/bak

*installera mätare; hastighet, varv, oljetryck.

*montera vindavvisare

*komplettera paneler

*regplåtshållare fr/bak

*hjulinställning, corner weight, övriga inställningar...

*sfro2, bullerprov och regbesiktning

*köra o finjustera

 

Känns som genomförbart :)

så här står den nu 

 

20190217_163155.

20190217_163155.jpg

Link to comment
Share on other sites

17 minuter sedan, tpau sade:

Ser bra ut! 

Och som om du hunnit igenom en stor del av gamla listan... Vilken lev på skärmar blev det?

/T

Tack,

Framskärmar från hjcc.

Bakskärmar har jag plastat själv, egen form, och huv är från form som vad jag vet bara finns på en bil innan min. Bild på huv o på övrigt kommer efter hand... ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 minuter sedan, Jocke4U sade:

Gött att se @eggelind 🙂 Har du passat på att "sno" svärfars M3 motor eller är den ursprungliga rovan som gäller? 😄 

🙂

Kommer besikta o köra in bilen med nuvarande 😉

Ser att du går i väntans tider. Har leveransen dykt upp än?

Link to comment
Share on other sites

45 minuter sedan, Jocke4U sade:

Väntar o väntar....om kanske 10-12 veckor ...

Du vet väl vad dom säger...

"Den som väntar på nått gott...

...väntar alltid för länge..." 

Eller hur det nu va 😉

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nu går jag o funderar på hur grillen ska skäras ut. Vill gärna återspegla bmw njurar på nåt sätt, även siffran 7 eller som uppochner "L" hade vart lite snygg detajl...

Några tips från er här?

Bild nu:

20190224_180345.jpg

20190224_180345.jpg

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Marcus Hedström sade:

Hej

Du kanske finner inspiration genom att Googla på ”Barockängel”, äldre Bmw vars njurar åtetfinns i liknande rundad front som du har 🙂

Mvh

Marcus

Tack för tips!

Ska skissa vidare...

Mvh Anders

Link to comment
Share on other sites

20 minuter sedan, tpau sade:

Jag blev lite nyfiken och googlade lite.

hittade den här hotroden: 

men tycker nog själv nästan mer om bmws konceptbilar grillar, typ den här, undrar om en sån kan anpassas för att matcha en sjua.

 

FFFFE643-0982-4DC9-ABE7-B7DF8904A5C8.jp2 120 kB · 1 download

Den va ju cool! 🙂

har nu lite tankar på g så ska kolla hur det skulle se ut på bilen...

återkommer...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 4 months later...

Nu så 🙂 äntligen!

Inte varit så aktiv här men hoppas på ett mer aktivt 2020, särskillt på banorna 🙂

har gett mycket inspiration att läsa byggtrådar här när motgångar blivit för stora i garaget. Så man samlar ihop sig o hittar lösningar att gå vidare...

nu är hon äntligen ett rullande projekt!

20191021_115247.jpg

20191021_115238.jpg

20191021_102748.jpg

20191021_102412.jpg

20191021_103006.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2019-10-23 at 16:04, steel sade:

Hej, bra jobbat !  Du råkar inte ha någon bild på bakvagnen, planerar en sån till ett bygge, vore kul att se hur det är löst med E39:ans bärarmar.

 

Mvh Pär 

Hej Pär.

Lite halvdålig bild tagen uppifrån men hela subframe är med från e39. Smidigt upphängt i 4bult som original...

 

20190806_161222.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...