Jump to content

Hur påverkas framvangsgeometrin?


Herman

Recommended Posts

Hej! Med mitt första inlägg plågar jag er kunniga med en fråga angånde mitt planderade haynes roadster bygge.

Jag tycker att haynes roadster ser för bred ut samtidigt som jag vill ha sierra bakaxel. Jag undrar därför om framvangnsgeomtrin påvärkas negativt om jag bygger chassit 5cm smalare samt gör bärarmarna 2.5cm längre än på originalet? (Jag skall bygga BEC så motorutrymmet borde räcka till).

Tack på förhand Mvh: Herman

Link to comment
Share on other sites

Jag undrade mest om man behöver konstruera om framvagnen eller om det räcker med att smala in chassit och göra bärarmarna längre.

Det blir ju annan vinkel på den övre A-armen men det kanske inte gör något?

Mvh: Herman

Edited by Herman
Link to comment
Share on other sites

I slutändan är det du som ska kunna förklara för din SFRO-besiktningsman varför din framvagn fungerar.

Det finns ju många sätt att ta reda på vad som händer, allt från snören på papper till sugrör, 3d CAD, eller fullskalemockup.

Min magkänsla säger att du borde få lite mindre camber gain, men jag är inte tillräckligt erfaren för att veta vad det innebär.

Skapa dig den typ av konceptmodell som du är bekväm med, något ovan eller annat, och lek/mät med värdena därifrån.

Flyttar du tex in undre bärarmen lite mer än övre kommer du kunna komma tillbaka till samma camber gain som haynes.

Om haynes har bra värden på camber gain eller inte har jag svårt att svara på, men det borde finnas bra info på det som du hittar med lite googling.

Tänk på att du måste hitta/tillverka en lämplig och kortare styrväxel med ungefär motsvarande kortning sm du smalnar av fronten.

Tänk också på vinkeln på stötdämpare, haynes har jag för mig har lite för flack vinkel som det är, men det borde gå att lösa det också med lite klurighet

Det finns tyvärr inga genvägar, men det är inte jättesvårt heller bara du vågar ta första steget.

Själv gillar jag smalare noskoner så Kör hårt!

/T

Edited by tpau
Link to comment
Share on other sites

Får man ha flackare vinkel på en pushrod än en coilover eller är det 45° som gäller där också?

Som jag har förstått det handlar det egentligen inte om den faktiska lutningen på fjädern, utan om utväxlingen mellan hjulets och fjäderns rörelse. Med en coil-over/fjäder som lutar för mycket riskerar man "hjulet upplever" fjädern som mjukare och mjukare i takt med att hjulet rör sig uppåt (i förhållande till chassiet).

Min gissningar är alltså att en pushrod kan luta "hur som helst" bara det blir ett vettigt förhållande mellan hjulets och fjäderns rörelse.

(Rättelse: SFRO rekommenderar att en coil-over/fjäder inte lutar mer än 30° från vertikallinjen.)

Link to comment
Share on other sites

Kolla på den här sidan, lite bra tankar

http://www.super7thheaven.co.uk/blog/push-rod-cantilever-suspension/

Sen finns det ju ett lite enklare fusk som der ut som pushrods.

Gör din undre bärarm till en tetraeder (tresidig pyramid) där ett hörn är ute vid spindeln, två är innerändan av bärarmen och sista hörnet pekar uppåt och manövrerar coilovern som då kan ligga ner inne i noskonen. Men jobba i en bra vinkel mot bärarmens rörelse.

Försökte googla fram en bild men hittar inte just nu.

/T

Link to comment
Share on other sites

Kolla på den här sidan, lite bra tankar

http://www.super7thheaven.co.uk/blog/push-rod-cantilever-suspension/

Sen finns det ju ett lite enklare fusk som der ut som pushrods.

Gör din undre bärarm till en tetraeder (tresidig pyramid) där ett hörn är ute vid spindeln, två är innerändan av bärarmen och sista hörnet pekar uppåt och manövrerar coilovern som då kan ligga ner inne i noskonen. Men jobba i en bra vinkel mot bärarmens rörelse.

Försökte googla fram en bild men hittar inte just nu.

/T

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/3a/29/09/3a2909caf20ad0a6ec9bd78b52ef3804.jpg

Koenigsegg har en sådan lösning! Om man väljer en sådanhär lösning kan man göra bärarmarnas "pyramider" osymetriska och ha coiloverna liggandes brevid varandra?

Link to comment
Share on other sites

Kolla på den här sidan, lite bra tankar

http://www.super7thheaven.co.uk/blog/push-rod-cantilever-suspension/

Sen finns det ju ett lite enklare fusk som der ut som pushrods.

Gör din undre bärarm till en tetraeder (tresidig pyramid) där ett hörn är ute vid spindeln, två är innerändan av bärarmen och sista hörnet pekar uppåt och manövrerar coilovern som då kan ligga ner inne i noskonen. Men jobba i en bra vinkel mot bärarmens rörelse.

Försökte googla fram en bild men hittar inte just nu.

/T

Koenigsegg har en sådan lösning! Om man väljer en sådanhär lösning kan man göra bärarmarnas "pyramider" osymetriska och ha coiloverna liggandes brevid varandra?

3a2909caf20ad0a6ec9bd78b52ef3804.jpg

Edited by Herman
Link to comment
Share on other sites

Det finns massor av lösningar, men i slutändan handlar det ju bara om att flytta den komprimerande rörelsen någonstans. Så länge du har en hyfsat linjär rörelse i fjäder/dämpare/coilover, och med vettig utväxling så har du ju eliminerat det problemet. Om man sen väljer att ha en upprätt coilover mellan undre bärarm och chassi, eller andra lösningar (pushrod/pullrod, pyramidformade bärarmar, undre eller övre, eller varför inte övre bärarmar som är vippor som F1'or hade från 60-tal till 80-tal så spelar det ingen roll så länge coilen får arbeta som den skall. (och såklart, ofjädrad vikt ju mer material man lägger till)

Jag gillar den här sortens tankeexperiment och om jag tvekar på hur det kommer bli brukar jag göra små 2D-modeller i lite tjockare papper och nåla fast ledpunkterna så kan man se hur grejerna rör sig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Haynes är väl +10cm mot orginalboken så det borde väl gå?

Jag såg att du kör med sierra spindlar i ett bok-chassi och det gjorde mig lite sugen på att göra något liknande.

Har du några ritningar på bärarmarna och infästningspunkterna i chassit som jag skulle kunna köpa?

Edited by Herman
Link to comment
Share on other sites

Haynes bokens kör jag med, dem.är anpassade efter Sierra. Köp den och ladda ner rättningarna så har du allt.

Godkäner sfro spårvddsskillnaden mellan fram och bakvagnen alltså?
Link to comment
Share on other sites

Jag har 1410 fram och 1480 bak, står i tillägget på mitt papper från transport styrelsen. Inga problem alltså. Kolla rättningarna för boken så du inte missar dem.

Link to comment
Share on other sites

Jag har 1410 fram och 1480 bak, står i tillägget på mitt papper från transport styrelsen. Inga problem alltså. Kolla rättningarna för boken så du inte missar dem.

Tack så mycket!

Mvh: Herman

Link to comment
Share on other sites

...Kolla rättningarna för boken så du inte missar dem.

Länk: https://haynes.co.uk/forums/showthread.php?t=2430

Vår SFRO-man (Östersund) ville gärna se något bredare spårvidd fram, än bak.

Vår CAD-modell (baserad på Haynes Roadster) säger just nu 1474mm fram och 1462mm bak. (195/50 R15 däck, ET 38; 128mm och 133mm från undersida ram till marken fram respektive bak.)

Vidare rekommenderad han att den yttre ledpunkten (i spindelleden) för den nedre länkarmen skulle statiskt ligga ca 5 mm under den inre för att rollcentrats rörelse skulle hålla sig inom rimliga gränser.

Link to comment
Share on other sites

Vilken tjocklek skall den undre plattan som håller nedre spindelled och stötdemparfästet ha? Duger 3mm plåt eller måste den vara grövre?

Jag kanske är blind men jag hottade ingen angiven tjocklek i boken...

Edited by Herman
Link to comment
Share on other sites

Vilken tjocklek skall den undre plattan som håller nedre spindelled och stötdemparfästet ha? Duger 3mm plåt eller måste den vara grövre?

Jag kanske är blind men jag hottade ingen angiven tjocklek i boken...

5mm.

Jo, det finns men det är inte tydligt angivet, så det är inte så konstig att du missat det. I det övre vänstra hörnet av ritningen i boken står det "5 plate"...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...