Jump to content

Jaguar XJ6 3,4 -75


Guest croner

Recommended Posts

Jag kommer att börja ett projekt med en sådan som donatorbil. Dock kommer jag leta reda på en manuell låda istället för den automat som sitter i bilen jag ska hämta.

Varför så gammal och tung motor frågar ni säkert?

Jag är uppvuxen med riktiga veteranbilar (inte amazoner, t-ford och annan vardagsmat) så jag skulle vilja bygga en replika på en banracer från 20-30 talet. Med ett par andra ventilkåpor på denna motor ser den riktigt gammal ut faktiskt. Jag kommer självklart behöva modifiera med en tredje förgasare när bilen väl är klar. Kaross har jag hämtat en som ska modifieras för att passa min smak.

Link to comment
Share on other sites

Jag hoppas det. Letar låda nu men det hinner lösa sig innan jag är igång. Måste bygga ut garaget färdig innan jag börjar...

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det finns nyare lådor som passar. Jag skulle helst ha gamla lådan utan overdrive men det går inte.... Antingen blir det en original med od eller en nyare 5-vxl.

Det finns färdiga kit att köpa på ebay.

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Farsan har en xk 120 som han har satt en getraglåda i. Köpte ett färdigt kit för en rätt saftig summa, han var inte helt nöjd med kitet heller, som kom från guy broad(tror jag). Tror det är samma låda som bmw. Man kan nog göra en egen konversion utan allt för stora problem. Behövs en adapterplatta.

Här är katalog för den lådan, sida 9: http://www.guybroad.co.uk/download_catalogues/pdf/XK_SELECTION.pdf

Link to comment
Share on other sites

Frågan är hur jag ska göra med framvagnen. Antingen flytta hela komplett eller ta något helt annat. Spindlarna är med på ej att rekommendera i sfro boken vid bygge av egen framvagn. Tydligen något mått som är på tok för stort. Jag vill ju nämligen ha samma bultcirkel fram och bak. Förhoppningen är att få tag på original hubbar så jag kan använda ekerhjul vid finåkning. Vid inspirerad körning blir det något stabilare. :)

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Frågan är hur jag ska göra med framvagnen. Antingen flytta hela komplett eller ta något helt annat. Spindlarna är med på ej att rekommendera i sfro boken vid bygge av egen framvagn. Tydligen något mått som är på tok för stort. Jag vill ju nämligen ha samma bultcirkel fram och bak. Förhoppningen är att få tag på original hubbar så jag kan använda ekerhjul vid finåkning. Vid inspirerad körning blir det något stabilare. :)

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Är det inte styrradien SFRO menar blir dålig med Jaguarspindlar? Det skulle faktiskt kunna vara möjligt att de fungerar om man använder tillräckligt höga hjul vilket jag antar att du vill göra om du ska bygga 30-talsstuk, maila Bosse bildoktorn och be om ett förtydligande. Han lägger förmodligen allt åt sidan om det dyker upp en Jaguarfråga.

Link to comment
Share on other sites

Behåller man Jaguarens fälgar (höga, smala, högt ET) så funkar Jaggaframvagnen rätt okej även om den kanske inte är optimal. Men byter man till lägre hjul, bredare med lägre ET så blir styrradien väldigt stor.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jag har försökt starta den nu, gick inte alls. Saknar troligen gnista. Hittade oroväckande mycket lösa kablar under huven, vi får se om jag lyckas bättre i helgen. Beställde iaf en växellåda idag. Och troligen ska jag prova med 140 spindlar ( Volvo, inte jaguar) ;) skulle vilja använda bromsarna jag har. Gäller att hitta en lösning på det bara. Får skapa en projekttråd istället nu kanske. Om ni tycker det vore intressant vill säga.

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kul projekt.

Själv bytte jag en borrmaskin mot en serie 3 med samma motor som du har. Byggde en T-23 hotrod med jaggans fram och bakvagn och nu är den snart fungerande också. Jaggan körde jag lite med också innan jag skrotade den så den fungerade bra. Att jag använde framvagnen var lite lathet och lite planering för det blir tracknose på den och jag kommer att klä in framvagnen på brittiskt 30-tals vis. Om man har sett Glenn Billqvists bil Il Drago Ruggente förstår man åt vilket håll jag drar designen. En annan eftergift åt det brittiska är högerstyrt..

Köpte en Getrag 265 från en XJ40 komplett med svänghjul och koppling för en spottstyver men den hamnar nog bakom min V12 i XJ-S.

Richard

Link to comment
Share on other sites

Nix, ingen byggtråd.. Började på en Locost med v6 men när SFRO-mannen tyckte att min ram var för klen ( den ÄR klen ) kastade jag allt åt sidan och köpte en längd 100x50x3mm profil och gjorde en ram. Samtidigt behövde en vän bli av med sin XJ6 i trädgården så det blev ett byte mot en borrmaskin. Bra byte tyckte jag för jag sålde lite lösa grejor och låg på plus helt plötsligt. Härdplastteknik i Dössjebro sålde kaross och nos till mig och karossen är både längre och bredare än en traditionell balja för jag vill få plats i den. Eftersom jag har typ 8 bilar där alla vill ha uppmärksamhet och ett garage under renovering ( 200m2 golvyta ) tar allt lite tid så jag har inga planer på att ha den färdig närmsta åren.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...