Jump to content

Racing


Rune Næss

Recommended Posts

Sesongen for de Danske og Norske Locost klassene ble avsluttet på Jyllandsringen sist helg. Vi var det største startfeltet på denne avslutningshelgen for DTC. Vi fikk virkelig vist oss frem med 25 biler til start og under sek. etter DTC på beste rundetid. Dette var også de to siste heatene i landskampen mellom Norge og Sverige, Norge vant også i år noe som helt klart skyldes at bredden i toppen er større hos oss en i Danmark. Til neste år er målet vårt og utvide denne landskampen til et skandinavisk mesterskap med N, S og DK. Dette forutsetter jo at klassen kommer i gang i Sverige og det skulle det meste ligge til rette for. Fredrik i SLC serien har sagt at han vil ha klassen på programmet og det Svenske forbundet har ytret at de er veldig interesert i å lage et regelverk basert på det Norske. Alle forutsetninger ligger altså til rette og vi vet jo at det fins masser av Locoster i Sverige, så gå inn på www.nlcc.no og les regelverket så ser dere hvordan bilen deres passer inn. Det ville vært fint og kunne samle info om hvor mange som er seriøst interesert i en egen racingklasse. Det er for tiden ca 15 biler i Danmark og litt over det dobbelte i Norge.

Rune Næss

NLCC

Link to comment
Share on other sites

Om jag förstått det hela rätt så kan man bara tävla med bilar som har ramen byggd av Locost Norge.

Det betyder ju i så fall att ingen av de bilar som finns färdiga i Sverige kommer att passa in?

Link to comment
Share on other sites

Det er en regel som til nå har vært i Norge, men er noe vi jobber med en forandring på slik at vi kan kjøpe og selge biler på tvers av landegrensene. Men uansett vil ikke dette stå i det Svenske regelverket, det vil bli tilpasset Svenske forhold og mitt forslag er her at det er biler bygd etter tegninger fra boken til Ron Champion. Dette åpner for flere forskellige rammelevrandører og i tillegg til det vil jeg foreslå at hjemmebygde rammer godkjennes frem til en gitt dato.

Link to comment
Share on other sites

Det er flere rammer som er bygget etter boken, MK og Stuart Taylor er de to som er blitt brukt til nå.Så må vi se på vilke andre typer som tilsvarer bokens mål. Når det gjelder orginale Chatram og Westfild, så er dette ikke så aktuelt i praksis. I Danmark var klassen åpen for orginalbiler i et gitt tidsrom, men det var bare to biler som ble innregistrert, de som har orginalbiler vil nok heller kjøre i roadsport. Så det er bare å passe på at man har en ramme som tilsvarer målene i Ron's bok og hvis det er en type som ikke er brukt tidligere så må vi godkjenne den typen for bruk i klassen. Men det som er viktigst nå er å finne ut den beste måten og lodde interessen på slik at vi kan lage et grunnlag for klassen.

Rune

Link to comment
Share on other sites

Tack för dina svar Rune !

Varför vill förare med orginalbilar som Caterham osv hellre köra Roadsport? Personligen tycker jag att det verkar mycket roligare att köra i en Locost serie! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det har med konkuranse å gjøre. Locostene blir litt mere reindyrket racingbiler og de som i utgangspunktet er rigget for gaten er nok mer konkuranse dyktig i Roadsport. I begynnelsen her i Norge var vi ikke alltid stor nok til å kjøre alene, da ble vi slått sammen med Roadsport og kjørte veldig greit i fra dem. Det som er den store sukseen i klassen vår er at en topp bil koster rundt 100000,- å bygge og som vi så i Danmark så kjørte DTC under sekundet bedre på runden. Altså enormt mye fart og spenning for pengene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Så er regelverket for Locost Racing justert og oversatt til Svensk, så nå er det bare å brette opp ermene å stå på. Det er å finne på SLC under klasser og Locost. Det er fastsatt for 2004 og vil så bli erstattet av et regelverk som blir helt ens for alle tre landene (+ evt. Finland.) Forskjellen på dette regelverket og det som kommer i 2005 er veldig små da dette allerede er en samskrivning av de eksisterende. Sturdere det noye, og jeg vil svare på sporsmål.

--------------------------------------------------------------------------------

Ved hjelp av å samkjore de tre lands terminlister vil det bli fulle felt allerede fra forste lop i Sverige. Lopet på Anderstorp i begynnelsen av Mai er foruten å være forste lop i Sverige, det forste lopet i den Danske serien og det forste i Skandinavian Master. Vi forventer altså 20 - 25 biler fra Norge og Danmark og så kommer de av dere som kommer i gang. Det kjores jo mange Syvere i Roadsport, men det blir på langt nær det samme som å stille til start i et felt med 20 -30 Locoster. Det er pr i dag to godkjente rammer, Mk og Stuart Taylor. Videre så ser vi på Luego som blir forhandlet i Sverige og så er Dala7 interesert i å produsere rammer som er tilpasset serien. Så det går an å ta kontakt med alle disse fire for å få priser, i tillegg så kan dere som har bygd bil etter boken og vil ha disse godkjent kan ta kontakt med meg. Så jeg håper på at vi skal få fem til ti biler klar i Sverige i lopet av Sesongen og få like fantastisk racing som vi har. Så da vil jeg onske dere velkommen inn i vår store flernasjonale Locost familie.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...