Jump to content

Byta Zetec 2.0 mot Duratec 2.3 - problem?


Hailwood

Recommended Posts

Hej!

Jag har en trimmad Zetec 2.0 med 185 hk i min 7:a som funkar bra men skulle vilja ha mer effekt, men framförallt mer bottenvrid.

Har funderat på kompressorkonvertering och då tänkte jag köpa en till motor att bygga på så jag kan fortsätta att köra under tiden.

Varför då inte skaffa en modernare Duratec istället? Den är lättare, starkare och om jag får tag på en 2.3L och fixar lite annan kam, insug och avgas så kanske jag blir nöjd utan kompressor och slipper förhoppningsvis byta motor vid den årliga kontrollbesiktningen.

Skulle det funka eller blir det problem? Tänker jag fel, eller det kanske blir väldigt dyrt? Andra alternativ kanske!

Misstänker att det även skulle bli problem att få plats med kompressorn och det som hör till, men naturligtsvis så vore det ju grymt häftigt med en kompressor under huven!!! Det kan jag ju inte förneka.

Bilen är en Tiger Supercat, växellådan är Ford typ-9 med lättat svänghjul, Sierra-diff och motorstyrning Megasquirt EFI.

Lasse

Link to comment
Share on other sites

Zetec och Duratec är två helt olika motorfamiljer och allt skiljer. Det enklaste och billigaste är att modifiera en Zetec till den trimningsgrad du vill eller tvångsmata den. Åman konverterade från Zetec till Duratec för ett par år sedan och jag har för att han kommenterade just skillnaderna och priset som tillkom bara för själva konverteringen.

Link to comment
Share on other sites

Duratec är en modernare motro än Zetec och inget passar mellan dem. Inte nog med det, Ford har växlat kalla och varma sidan på motorerna så insug och avgas växlar altså sida. Det betyder att allt som har med motron att göra på vä-sidan måste flyttas till hö och vise versa i bilen.

Link to comment
Share on other sites

Duratec 2,3 är en utgången motortyp, det finns 2,0 samt 2,5 finns även vevaxlar för strokning av 2,0 litersmotorn

Min Zetec silvertop har minst lika bra vrid, om inte bättre, än en 2,0 liters Duratec

Har ca 235Nm och ca 225 hästar, max varvtal 7200 Rpm

Min motor har smidda kolvar, smidda stakar, ARP bultar rakt igenom, lätt billet svänghjul, har special kamaxlar 290 duration och har kvar original hydrauliska tryckare, har så klart portad topp och större ventiler 34mm in 29mm ut, har 2,5" 4 till 1 avgas

Kör med Dellorto 48or samt elektronisk tändning Omex

Skall du ta ut 220+ hästar ur Duratecen så måste du byta kolvar och stakar till smidda samt använda ARP bultar till stakarna

Duratecen gillar mera varv

Bifogar ett gammalt bromsprotokoll med Weber 45or från 2011 om du sänder din Emailadress

/ Bengt Metz

Edited by bemeco
Link to comment
Share on other sites

Nä denna motor står som reserv men lite cash i börsen kan behövas ibland

Annan länk till motorn som beskrivs

En bra bit ner finner du ett äldre rullningsprotokoll och lite film från bromstillfället

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=54908&postdays=0&postorder=asc&start=21

Lite blårök fanns som du ser men motorn renoverades året efter och ryker inte mer

/ Bengt Metz

Edited by bemeco
Link to comment
Share on other sites

Ja sånt är livet för oss alla ibland. Du kanske skulle lägga upp en annons på den med? Det är nog större sannolikhet att få den såld om den är annonserad, tror jag iaf. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar Duratec och har flera ggr förespråkat en std med webcon sprut.

Du får 200 driftsäkra hästar (svårt att själv montera bättre och noggrannare än en robotcell)

Du sparar närmare 30 kg vikt kontra en zetec med weber

Ska du över 220 hk med duratec börjar det bli dyrt...

/T

Link to comment
Share on other sites

Vikt på min Zetec är ca 105kg motor inkl insugsrör + 2 X Weber väger väl en 3 kg, tror att en ren Dura väger 95kg + insprut då, blir väl en 10kg lägre vikt med Duratecen

Och som sagt att Duratecen måste ha mer varv för att prestera samma effekt och vrid som min Zetec, i Roadsportreglementet är varvtalet med i effektkalkylen över motorers prestanda

/ Bengt Metz

Link to comment
Share on other sites

Jag vill börja med att jag har haft svårt att hitta vederhäftiga källor som faktiskt vägt och jämfört lika utrustade longblock.

Ford själva gör ju gällande att Dura är 40 lbs lättare (i reklam bör tilläggas)

Den bästa ärliga vikten jag hittar är en tråd på amerikanska locostbuilders, men den dura de väger där är en 2.3a med variabla kamtider, dubbelmassesvänghjul och balansaxel.

Den väger då 225 lbs dvs strax över 101 kg.

Jag vill inte starta ett tangentbordskrig, utan jag är genuint och upriktigt nyfiken.

Har du några bra källor på vikter eller viktjämförelser?

/T

Link to comment
Share on other sites

Du sparar närmare 30 kg vikt kontra en zetec med weber

Nått man inte får glömma i jämförelsen är växellådan eller snarare sprängkåpan.

Till Zetec motorn så kan man ju köpa en Typ-9 låda på skroten för lite fikapengar men då sitter det

ju original en gjutjärns sprängkåpa, dock så kan man ju ha turen att hitta en RS2000 kåpa som

är i aluminium.

Till Duratec så är det eftermarknads grejer som gäller och då är det aluminium, eller rykten säger

att växellådan från Miatan eventuellt skall passa.

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

RS2000 i aluminium kåpan är 5-6 kg lättare än gjutjärnskåpan till en type 9 femväxlad fordlåda

men den sitter ju på växellådan så den tillhör inte motorn, till denna växellåda finns även ett aluminiumhus från Quaife att köpa

/ Bengt Metz

Link to comment
Share on other sites

... eller rykten säger att växellådan från Miatan eventuellt skall passa.

Rykten och rykten... Mazda ingick i Ford-koncernen samtidigt som Miata NC(2006-2014) designades så den är utrustad med Mazdas variant på Duratec kallad MZR. På grund av det här är Miata'ns växellåda bolt on på en Duratec. Miata NC delar plattform med RX8 så om Miatan´s låda inte räcker till effektmässigt, gör som Vedde och kläm dit en RX8-låda istället. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag vill inte starta ett tangentbordskrig, utan jag är genuint och upriktigt nyfiken.

Har du några bra källor på vikter eller viktjämförelser?

/T

Här behövs inga flamewars. :)

post-3600-0-54460300-1452712177_thumb.jpg

Detta är i min källare. En Duratec 2.0 med insug och insprut, EGR, vakumventiler, ... Ingen startmotor(har jag för mig), inga tändspolar men med tändstift och inget svänghjul. Vågen står på 97,3 kilo. Har för mig att exakt samma motor vägde 86 kilo då jag strippat den på insug/insprutning/EGR/...

Om du inte tror mig är du hjärtligt välkommen hit för att väga den själv. Jag har en 2,3'a också om du är sugen på att väga den med. :)

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Ja just det! Den motorn har ju oljefilterhållaren och oljekylet på sig också där den står på vågen. Det strippade jag också av för jag skall ha remote filter på den.

Link to comment
Share on other sites

Jag ska väga min motor innan den åker i chassit, då ser vi vad en sådan väger med generator, startmotor och spjällhus.

Det dröjer däremot en vecka eller tre innan det finns något att montera motorn i.

Link to comment
Share on other sites

Fan vad bra ni är!

@Morty

Jag skulle tycka det vore fantastiskt kul att se 2-3 bilder på motorn som den är vägd, lite spec vad det är för prylar på och vikt som den landar i chassiet

@Pac

Jag skulle jättegärna komma förbi och klämma och känna och väga lite.

Tyvärr har jag inga planer på att åka ner till västkusten i närtid.

Link to comment
Share on other sites

Miata lådan passar men efter någon årsmodell hamnar den i 10 graders vinkel vilket vi inte vill ha. Rx8 - Dura kräver en plåt emellan då Wankeln inte har samma mönster som Dura/MZR.

Link to comment
Share on other sites

Många stirrar sig blinda på vikten av delar på bilen, en sån som jag väger ca 100kg med personlig utrustning, denna vikt kan säkert pressas 15-20kg om det behövs

Jag brukar säga att det inte är nåt fel på min viktj jag är dock 15cm för kort till min vikt

Med vårt blivande reglemente får jag äta upp mig ytterligare 10kg

/ Bengt Metz

Edited by bemeco
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...