Jump to content

Eftermarknads motorstyr sökes.


Norlin

Recommended Posts

Behöver ett motorstyr till min planerade uppdatering av Miatan.

Megasquirt, VEMS, MaxxECU eller liknande.

Ska användas på en 4-cyl NA motor utan LMM.

Någon som har nått?

Eller tips & tankar?

Edited by Norlin
Link to comment
Share on other sites

Per:s tips är viktigt :)

Mitt tips brukar vara att läsa på själv och förstå skillnader mellan olika insprut och hur det kan komma att påverka dig, men det är väldigt tidskrävande. Men jag tycker den metoden är bäst om man i framtiden kommer intressera sig för insprutet och låta det vara en del av bilhobbyn.
Om insprutet inte ska få vara en del av hobbyn utan mer som ett nödvändigt ont så räcker det med en ytligare koll på funktionsnivån och att fundera på om man har några specifika krav på funktioner och kvalité.
Sen är det Fortfarande så att det skiljer mellan eftermarknadsinspruten när det kommer till med vilken finess som de vanliga grundfunktionerna hanteras.
En del har tex dåligt stöd för accpump, dödtider på spridare eller kallstart osv.

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips brukar vara att läsa på själv och förstå skillnader mellan olika insprut och hur det kan komma att påverka dig, men det är väldigt tidskrävande. Men jag tycker den metoden är bäst om man i framtiden kommer intressera sig för insprutet och låta det vara en del av bilhobbyn.

+1 på det.

Sen en sak att tänka på är hur intresserad man är av att lära sig insprutningen.

Som i mitt fall så hittade jag ett begagnat Motec m48 2003 startade upp se7en med det

sommaren 2005 och körde sedan så fram till 2010. Hade då hittat ett M400 till rätt kurs

mycket mera funktioner i det än M48. Vintern 2012 ringde en rally åkare och frågade om

jag kunde hjälpa till att starta upp en Golf Kit Car då han fått tips av en annan kille som

också håller på men insprutning , han gjorde adapterhärvan till Golfen men hade

inte möjlighet att starta upp bilen. Klart att det lät intressant, några kvällar senare så

gick bilen mappen var från en annan bil med lite modifieringar.Efter det har jag hjälpt

några andra rally åkare med diverse olika bilar. Den bil det lagts ner mest jobbb på

är en Seat Kit Car många timmars mappande ute i urskogen på diverse rallyvägar.

Det blir roligt att se när den skall bromsas i rullande landsväg hur mycket som hittas då.

//Nisse

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tackar för alla bra tips.

Kanske är vanskligt att handla begagnat?

Enklast/snabbast/dyrast är att lämna in hela bilen och få tillbaka den mappad & klar, har en prisindikering på ett VEMS för 17kkr min arbetsinsats är då att transportera dit bilen.

Men ska helst vara billigt, tid är det enda man har ( :whistling: ) och inte lär man sig något ...

Link to comment
Share on other sites

Intressant, då MegaSquirt har varit en förhandsfavorit.

Har du lust att utveckla?

Vilken variant av MS bytte du från?

Vilka problem uteblev med ECU Master?

Har 3.5 timmar enkel väg till Klippan, hoppas på något närmare...

Link to comment
Share on other sites

Är du en sån som bara vill få det klart och inte bry dig om insprutet och vad du själv kan få ut av tex loggningen osv ? =)

[Detta behöver du bara läsa om du vill få koll på bitarna i insprutet]

Jag verkligen du ska kika lite närmare på funktionerna. Kolla tex hur loggningen ser ut i MS, Emu ecu och några till, exempelvis haltech, link o vipec, vems, gems, motec, aem, maxxecu osv. Loggning är ju kul för att tex utvärdera sin egna körning eller hur bilen mår 1 år efter mappning.

(jag vill vara så opartisk det går, men kan inte låta bli att komma med det som jag anser är fakta
EDIT: [Jag vill dock påpeka att jag fortfarande är opartisk då det finns dom som jag nämner nedan som "bra loggning" kan bli avhängda på andra funktioner eller pris i de som inte har så bra loggning])

Haltech, Link/Vipec, Gems, Motec, AEM har klart bättre system för att hantera logg än ex MS, Vems, Ecumaster EMU och Maxxecu.

Dock en stor svaghet i logg för gems o aem är markeringen av aktiva celler när man kikar i loggen. Men man kan göra så mycket annat i de loggsystemen att det lätt väger upp (tex rita banor med gps/g-sensorer och utvärdera sin körning, samt egna ekvationer på loggad data, skapa video osv). Ecumaster har istället möjlighet att markera aktiva celler vid logg/mappning men loggen är spartansk och svår att överskåda och blir hopplös om man vill jämföra mycket data eller flera repor ovanpå varandra. Så det beror helt på vad man vill få ut av det. Det tråkiga är ju när man som kund inte vet vad man har möjlighet att få ut och då kanske ställer lägre krav än man kan göra för att hitta rätt i sin hobby :)

Andra funktioner att jämföra än bara loggning är tex accpump, kallstartsfunktioner, finess i flexifuel möjlighetern, antal in/utgångar som du har nytta av och vad du kan göra med de i insprutet (inte bara 25 temp ingångar;)) , antilagg/flatshift, laddtrycksstyrning, "safe"-funktioner (tex fel lambda på hög last, lågt oljetryck på höga varv)

Det finns några stycken insprut som kommer sticka ut :) och dom som kommer sticka ut skulle inte jag vara rädd att handla begagnat iaf.

Det krångliga för dig är att om du köper ett värsting motec och åker till en expert på bara megasquirt så är det troligen så att du skulle kunna få en bättre mappning på megasquirten.
Ett exempel på att "nyast" inte är bäst är Autronic tycker jag. Det är gammalt och jag tycker inte det hänt så mycket de senaste 10 åren på det. MEN det hänger fortfarande med i toppen av nämnda styrsystem i finess och flexibilitet för att det var så pass bra redan från början. Det ser dock förskräckligt ut :) till o med så att det blir svårt att jämföra funktioner mellan olika insprut.

Edited by Tobbe
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Började som en köpestråd men jag får så många bra tips att om en moderator vill går det bra att bogsera tråden till Bränslesystem, Insprutning & förgasare

Tobbe, jag har läst och du får gärna komma med konkret förslag, jag inser att jag har massa att lära. Och arbetande som ingenjör är jag otroligt nyfiken så loggar ska analyseras, ska bara lära mig vad/hur jag ska analysera.

Som det ser ut just nu är MS en stark kandidat då många miator går med det, både NA & överladd, och en lokal mappare kan hjälpa till med MS, fast han hellre säljer ett VEMS till mig.

Så VEMS är en god tvåa.

På 3:e plats kommer..... alla andra.

Jag har hur mycket som helst att lära mig & tar all hjälp jag kan få. Visst är internet bra, men lite är det som en okänd så pricksäkert sade:

"Internet är som världens största bibliotek, allt finns, men bibliotekarien har dyslexi och är ständigt berusad..."

Tack för alla tips ni kommit med, trots att jag inte bygger locost.

Hittade ett riktigt Locost/DIY motorstyr.

https://speeduino.com/shop/index.php

Gott nytt föresten på er

Link to comment
Share on other sites

Så svårt att komma med förslag när du inte sagt vad du vill ha :)

Det jag försöker förklara är att man behöver veta vad man vill ha för funktioner och faktiskt hur bra dom funkar, innan man kan plocka rätt produkt.
Jättekrångligt...

Men du har gett ett tips om att du vill kika på loggar och är en ingenjör :), det låter som du är beredd att nörda ner dig lite iaf.

Vill du grotta ner dig mycket i programmeringen så kanske MS är rätt ändå, tex om du vill koda själv.

Vill du spara så mycket pengar det går och inte ställer jättehöga krav på en massa andra saker så är nog också MS rätt.

För mig på super 7an har detta blivit viktigt:

* Väldigt flexibel laddtrycksstyrning (jag har för mycket effekt)

* Traction control (jag har för mycket effekt)

* Hög upplösning och bra loggsystem (det system jag har saknar dock förmåga att rita upp banor med gsensor eller gps, inget stöd för video heller)

* Många in och utgångar för att få in givare för tex oljetryck, oljetemp, bränsletryck, etanolgivare, knappar. OCH att kunna lägga funktioner bakom respektive givare/pryl. (dvs de ska inte bara loggas, det är såklart bra om lågt oljetryck kan klippa tändningen om det bara är 4 bar vid 6000 rpm, men helt ok med 2 bar vid tomgång)

* Knackreglering hade varit tokviktigt om jag kört på bensin istället för etanol. Och då finns det många olika infallsvinklar på det. Några system kan styra upp detta med väldig finess och se vilken cylinder som gör det, och ha olika "mappar" för respektive cylinder på just knacknivå.. och en del har bara "över den här spänningen är knack"... (mindre snyggt)

* Sen gillar jag att kunna ställa in saker med så stor finess som möjligt, det avspeglas tex genom att det ofta är 3D mappar där många konkurrenter har en 2D mapp eller Ett värde att ställa in.

Men andra kanske har andra behov för sin super 7a:

* ett väldigt lågt pris

* support från polarna/mapparen (Väldigt viktigt när man är i startgroparna så inte uppförsbacken blir för stor)

* Open source

* stöd för dubbla e-throttlar

* växla upp/ner funktioner med throttle blip å sånt (rally/banrävarna brukar gilla sånt)

eller mer religiösa anledningar som att "jag har alltid gillat saab" :)

(jag gillar förövrigt trionic 5 o 7 också, men det är ju inte lysande på loggsidan eller flexibelt på det sättet jag vill. Men pris / kvalité i de funktioner som finns är nog oslagbart)

Så det var lite förslag på behov istället för att säga vad du ska ha ;)

Säljer själv insprut o mappar bilar men gör det på hobbybasis och därför känns det som att jag fortfarande kan vara objektiv :hypocrite: (också därför jag inte tänker säga vad du ska ha ;))

Link to comment
Share on other sites

Så svårt att komma med förslag när du inte sagt vad du vill ha :)

Det jag försöker förklara är att man behöver veta vad man vill ha för funktioner och faktiskt hur bra dom funkar, innan man kan plocka rätt produkt.

Jättekrångligt...

Hmmm det är kanske är därför jag har bytt system 3ggr :P.

När jag köpte se7en så satt det monterat en Haltech F3 och Electromotive Hpv3 som styrde bränsle och tändning.

Sen blev det ett motorskott... när det då byggdes en ny motor så trimmades det lite, i samband med det så köptes det

en nyare version av Haltech F9 + lite andra grejer som spjällhus hus etc. Körde så några år, men tanken på att hitta ett

system som klarade av att styra både bränsle och tändning fanns där. Hittade då ett begagnat Motec M48 på ett forum

på nätet till rätt kurs :thumbup:.

Sen kom telefon samtalet från rally åkaren och året efter det hittade jag en M400 på ebay till rätt kurs....fanns en lite tanke bakom bytet

skall man hjälpa nån så kan det vara en fördel att kunna testa sig fram på egen bil typ....lite billigare att ha sönder nått där :banghead: ....men peppar peppar

än har inget pajjat :checkeredflag:

post-126-0-97812600-1451732682_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja vad vill man egentligen :unsure:

Ska försöka så tipsen blir bättre.

Motorn är en Mazda Miata 1,8L, utan VVT (variable valve timing), och utan original styrning av generator/laddning (org via motorstyr)

Inget överladd, vanlig NA (roadsport regler) (men om det bara blir trackdayer av bilen kan överladdning bli aktuellt, men bara kanske..)

så en 1,8 liters 4-tak med t 4 cylindrar, 4 tändstift & 4 injektorer/spridare. Måste klara bilprovningen och avgaskraven för en importbil.

Siktar på SPWN/roadsport reglerna som inte gillar tractionkontroll, så det behövs inte.

Att kunna övervaka tryck & temp för att kunna "nöd-avstänga" motorn verkar vara en vettig funktion.

Att kunna se tryck, temp & varv på mätare i bilen som original är önskvärt, men inte krav att det sker med org instrument.

Org spjällhus med TPS måste användas (SPWM regler), Kamaxelgivare & vevaxelgivare ska finnas original.

Spolar till tändning fattar jag som fritt, enklast är dock om typ Org kan användas, enklare än "coil on plug" (rent mekaniskt) har jag fått för mig.

Vad har jag missat?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...