Jump to content

Skumt oljeläckage från Sierra diff


Jonas

Recommended Posts

Upptäckte att min diff läcker olja vid muttern som håller medbringaren till kardanen, någon som upplevt samma!?

Verkar som att oljan tar sig ut via splinsen på pinjongen.

Jag kan inte hitta något i sprängskissen som tätar förutom mutterns tryck mot medbringaren...

Det är alltså inte packboxen som läcker (den är för övrigt ny).

Tänkte prova spänna om mutter och ev sätta lite packningssilikon under den innan jag spänner.

Några andra tips?

IMG_5209.JPG

post-112-0-63221800-1450770649_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Konstruktionen som sådan medger att olja kan rinna ut den vägen om man inte har någon form av tätning på splinesen. Jag skulle rekommendera att du lossar muttern till medbringaren och lägger någon form av silikon på splinesen.

Nummer 3 på bilden är en krossbricka vilkens funktion är att du ska få rätt lagerförspänning på lagren till pinjongen genom att deformeras vartefter man drar åt muttern på pinjongen. Det är koniska rullager till pinjongen likt en del hjullager. Det jag vill säga är bara att dra inte för hårt för att då kommer diffen gå tungt i lagren som i sämsta fall resulterar i att lagren skär. Det är svårt att förklara hur hårt man ska dra muttern på en sån här konstruktion så man får gå på känsla.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju inte muttern som håller medbringaren som bestämmer lagerförspänningen, det är specialmuttern mellan 1 och 2 på bilden som gör det. Den behöver jag inte röra för att komma åt splinsen.

Muttern till medbringaren ska spännas med 170Nm eller något i den stilen.

Link to comment
Share on other sites

Där ser man. De diffar jag sett har bara haft en mutter som drar åt hela paketet så att säga men det underlättar ju i nuläget om man slipper påverka lagerförspänning. i så fall borde det ju som sagt räcka med att lägga silikon på splinesen. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...