Jump to content

2,0t volvo locost


Recommended Posts

Tjena alla bilbyggare. Jag ska presentera mig lite heter christoffer är 23 år och jobbar som rörmokare i Stockholm men bor i Norrtälje.

Har hängt här ett tag kollat bilder och samlat info och smarta lösningar

Nu var det dags. Med detta tråkiga väder så är det lika bra att låsa in sig i garaget och bygga en bil! :)

Ram: blev en McSorley 400 för jag ville ha en liten bil men lite extra bredd

Motor: är tanken Volvos 2.0t från s40/v40

Växellåda: blir m90 från volvo 960

Bakaxel: vart en stel 1031 volvo det me

Framspindlar blir också volvo med 142 spindlar

Resten kommer längs vägen det jag är mest nervös över är ju fram upphängning geometri i fram vagnen men det tar vi när jag kommer dit

Ramen är ihop punktat

post-43422-0-81720600-1449419946_thumb.jpeg

Rengöring av växellådan

post-43422-0-77599800-1449420019_thumb.jpeg

Och här börjas fixning av bakaxel.post-43422-0-48273600-1449420188_thumb.jpeg

Har en spricka i linsen på kameran så ber om ursäkt om dom är lite suddiga

Mvh christoffer

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tjena har gjort lite mer på ramen nu. Och börjat med kardan tunneln och växellådas tunneln. Väntar på lite bakaxel delar !

Men har ett litet tips när man kryssar ramen. Jag använder blå tejp och tejpar på ramen så här.

post-43422-0-76822500-1450555677_thumb.jpg

Sen ritar hörnen man med någon penna. Så här

post-43422-0-33602300-1450555865_thumb.jpg

Sen så tar man bort tejpen och tejpar den på en bit rör och kapar efter linjerna. Så blir det så här

post-43422-0-63709000-1450556134_thumb.jpg blir svetsbart iaf ! Tack för mig denna gång :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tjena har gjort lite mer på ramen nu. Och börjat med kardan tunneln och växellådas tunneln. Väntar på lite bakaxel delar !

Men har ett litet tips när man kryssar ramen. Jag använder blå tejp och tejpar på ramen så här.

attachicon.gif20151210_182151_001.jpg

Sen ritar hörnen man med någon penna. Så här

attachicon.gif20151210_182332.jpg

Sen så tar man bort tejpen och tejpar den på en bit rör och kapar efter linjerna. Så blir det så här

attachicon.gif20151210_182444.jpg blir svetsbart iaf ! Tack för mig denna gång :)

Det var ett fiffigt husmorstips, det snor jag!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Här kommer en liten uppdatering! Var förra onsdagen på turné. Först hämta jag en donator bil i Tierp. Hem och lämna den sen åkte ja till Vallentuna hem till thomaz här på forumet och köpte en noskon av honom. Fått lite saker till upphängning av bakaxeln men väntar på led lager från England :)

Noskonen måste breddas lite.

post-43422-0-33009600-1452630046_thumb.jpg

Och här donatorn. All el snart ute och snart är motorn också redo för att lyftas ur. :)

post-43422-0-19843600-1452630279_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bra, motorval och trevligt bygge. Finns mycket kul att göra med den motorn. Hur ska du göra med motorstyrningen ?

Mvh Pär

Tackar. Jo verkar vara rätt så lätt trimmad och kul med lite nyare motor. Ja du just nu håller jag på att plocka ut all el ur bilen som jag tänkt använda.

Men har förstått att denna bilen kan vara rätt så klurig tack vare sin startspärr. Funkar det inte så får det bli något enkelt eftermarknad motorstyr :)

Link to comment
Share on other sites

Elen är klurig, satt ett antal dagar med elschema, följde olika kablar via kopplingsdosor och klippte kablar. Bortkastad tid !!!! Ska du trimma, dvs byta spridare, större turbo el liknade, måste

du chippa om boxen, om du nu lyckas få igång den. Den omchippningen kostar dyrt varje gång du ska göra en ändring. Satsa på ett eftermarknadssprut direkt, förslagsvis Maxeccu.

I slutänden spar du både tid och pengar. Själv kör jag med Megasquirt ett DIY system, både klurigt och kul när man väl lärt sig. Det andra tipset, köp en sån här : http://server.pure-pf.com/webshop2/index.php?id_product=1772&controller=product&id_lang=7 Spar våldsamt med tid och skatbon under instrumentpanelen. Blir en del pengar, men relä`n och diverse blir inte billigt på Biltema heller till slut.

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Elen är klurig, satt ett antal dagar med elschema, följde olika kablar via kopplingsdosor och klippte kablar. Bortkastad tid !!!! Ska du trimma, dvs byta spridare, större turbo el liknade, måste

du chippa om boxen, om du nu lyckas få igång den. Den omchippningen kostar dyrt varje gång du ska göra en ändring. Satsa på ett eftermarknadssprut direkt, förslagsvis Maxeccu.

I slutänden spar du både tid och pengar. Själv kör jag med Megasquirt ett DIY system, både klurigt och kul när man väl lärt sig. Det andra tipset, köp en sån här : http://server.pure-pf.com/webshop2/index.php?id_product=1772&controller=product&id_lang=7 Spar våldsamt med tid och skatbon under instrumentpanelen. Blir en del pengar, men relä`n och diverse blir inte billigt på Biltema heller till slut.

Mvh Pär

Såg skysst ut! Har du en sådan? Jo det är ju maxecceu jag tänkt köra på ifall det blir eftermarknad. Nu är det ett tag innan jag ska försöka starta så lika bra att spara elen iaf ;) Tack för tipsen!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Så nu har jag lite att visa. har haft donator bilen i vägen för han som jag köpt den av inte lagt på pappret.. men nu är den borta ?

Har börjat mäta in bakaxel lite. har fått alla grejer som jag beställt så nu jävlar.

post-43422-0-94849400-1455439612_thumb.jpg

Jag Sätt upp motorn på motorstället för att få lite skönare ställning när man tillverkar plattorna till motorfästena.

post-43422-0-69834200-1455439774_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tja! Igår så testade jag lite motorplacering vart rätt nöjd faktiskt men ej säker om jag fatta det helt 100 rätt.post-43422-0-97779600-1457254989_thumb.png

Så mellan dom gröna ska dom röda medbringarna vara i linje med som max någon grad fel.

Och linjeförskjutning i sidled/upp eller ner (blåa sträcket) spelar ingen roll bara det inte är för mycket. För spikrak ska inte kardan vara. Har jag förstått det rätt?

post-43422-0-37899700-1457254695_thumb.jpgpost-43422-0-91247900-1457254642_thumb.jpgpost-43422-0-60857600-1457254594_thumb.jpg

Ska nog skjuta motorn lite mot förarplatsen.

Sen har jag börjat fått hem delar till framvagn också. :)post-43422-0-86801800-1457255435_thumb.jpg

Allt för denna gång ☺

Link to comment
Share on other sites

Hej, tycker tråget sticker ner lagom mycket. Hade liknade på min sjua med vitmotor. Satte dit en bukplåt som skydd. Knuffa inte motorn mot förarsidan, snarare tvärt om. Det blir garanterat aptrångt med pedaler, rattstång och alla andra grejer som ska vara där.

Du kör ju med volvoaxel bak. Där har du ju en förskjutning på 45 mm ?? vill jag minnas. Uttnyttja det.

Mvh Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

En rekomendation ,efter egen och andras erfarenheter, se till att oljetråget ligger i linje med ramen och inte under.

Det är inte ovanligt med våra bilar vid lite inspirerad körning :P att fjädringen mer eller mindre bottnar ibland med följd att

tråget slår i marken .

Bättre att ha ett litet scoop i så fall i huven, ser ju inte sämre ut för det ;) ..

En kardan kan utan problem ligga offset (upp-ned och vä-hö )med en vinkel på upp till 12grader utan problem..så länge som utgåendeaxel är parallell med bakaxeln, annars så slits knutkorsen snabbare.

Link to comment
Share on other sites

Nu jag lät motorn sitta där den va på bilderna. Har ett motorfäste klart :)

Jaha så pass! Hårdare fjädring som gäller då ju. Jag ville ha den minsta möjliga bullen/scoop på huven som möjligt. Så tråget fick lida lite men det var inte så mycket kommer inte ihåg cm nu bara för det. :) trågen går ju att modda eller så finns ju torrsump :)

Link to comment
Share on other sites

På min så är tråget moddat så att vxllådan är i våg med sumpen, sen så ligger allt jäms med ramen.

Det är definitivt lättare nu att höjja motorn och få ett litet scoop i huven ,göra nytt motorfäste,än sedan då allt annat

som gjorts kanske behöver göras om :( .

Man bör tänka på att det finns fartgupp överallt och trottoarkanter är höga.

När det gäller hårdare fjädring så funkar inte inte det riktigt på det sättet, hårdare fjäder och du kommer inte kunna köra den

på svenska sommarvägar ens i lagliga hastigheter utan ett njurbyte emellanåt :P och fästet kommer att vara mkt sämre.

Som man brukar säga ,tänk efter före ;) , gör om gör rätt :D .

Finns nog många här på vårt forum som har byggt och kört några år nu och som kan intyga att markfrigången är viktigt

för att du ska trivas med bilen utanför banorna.

Kämpa på :racesmile: Jörgen

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tja är inte helt dött gör lite när jag kan. Har fått gått på ett annat större projekt jag har fått börja med just nu därför lite dåligt med uppdatering :) post-43422-0-57527400-1461645684_thumb.jpeg

Har här jag precis börjat..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...