Jump to content

Egna spindlar


Uttis

Recommended Posts

Jag är sugen på att bygga en liten trehjuling(2 hjul fram)

Är det någon här som gjort egna spindlar till sitt bygge alternativt har nått bra tips på grundämne man kan utgå från, drar mig till minnes att jag sett någon ta ett par skruvade baknav och byggt resten.

Har gjort spindlar till lite olika byggen genom åren men aldrig till nått som reggats :)

Jag tänkte använda en hojmotor och vill gärna ha en mekanisk back, har ritat på en egen variant men det är ju aldrig fel att se andras lösningar.

Link to comment
Share on other sites

Det har varit någon tråd här eller på nätet där man har gjort spindlar av fyrkantprofil 40 * 80 mm, snyggt var det. Har för mig att det stod att om man kan bygga "uprights" bak så borde man kunna bygga spindlar fram. Kolla på http://rorty.net/han har byggt spindlar men han blev nog osams med locostbuilders så den tråden dog. Rorty har många ideer. Googla "ajden spindel" och kolla på bilder

kenneth

Edited by kengren
Link to comment
Share on other sites

Jag hade väll inte direkt tänkt bygga superlätt men jag gillar att tillverka grejer istället för att köpa samt kunna välja vinklar mm själv.

Att få ihop nått som funkar är inga problem det jag undrade var hur man bär sig åt för att få det godkännt vid besiktning. Ska det ex beräknas på nått sätt är det inte min grej riktigt.

Link to comment
Share on other sites

Så här har jag gjort. Kanske inte den lättaste konstruktionen viktmässigt men i alla fall ett flertal justeringsmöjligheter vilket var viktigt för mej.
Vattenskuren 30mm 7075 T5. Över och underdel i stål. Flyttbar för olika caster (man kan då även flytta alu distansen vid a-arms infästningen för att bibehålla spindeln rak)
-3 eller 6 eller 9 grader caster (fasta lägen)
-Camber steglös
-Tre hål för styrleden medför ca 2,2 2,6 eller 3,0 rattvarv

-Olika distanser/brickor mellan spindel och hjullager medför att man kan ändra spårvidd (och påverka styrradie)

P1070279 low.jpg

post-407-0-65240600-1447626385_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Miata led underst. Det kanske är caster justeringen du ser. Liten animation som förklarar. Vid a-armarnas infästning finns en distans så att armen kan ha två positioner. Enligt ök med sfro har jag genomgående skruv med mutter på alla ställen.

post-407-0-24978300-1447976190_thumb.gif

Edited by AlfaRonny
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nu har det dykt upp ett par miata undre leder i postlådan, är det någon som har koll på vad det är för vinkel på konan? Och hur gör man med justerskruven, jag har inte lyckats hitta någon bild på hur det sitter orginal men jag antar att skruven ska gå genom ett hål i bärarmen och så en låsmutter på andra sidan?

$_57.JPG

Link to comment
Share on other sites

Förstår inte riktigt frågan. Shims, varför då? Och angående låsning så är ju skruven som följer med inte hålborrad för sax-pinne så det borde väl inte behövas.

Men kolla om du kan hitta någon reperations handbok för MX5 eller kolla på något Mazda forum.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nu har jag gjort 2st spindlar men tyvärr har jag inte fått hålen som håller navet på rätt ställen.

Finns det nått trick för att mäta vart dom ska vara? Jag verkar komma rätt nära men ritar upp det i cad så stämmer det inte riktigt. Så tycker det är likabra och kolla om nån gjort samma grej så slipper kassaspindelhögen växa sig allt för stor.

post-159-145590608682_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...