Jump to content

Lågt oljetryck


Biiren

Recommended Posts

Hej,

Har problem med lågt oljetryck vid hårda inbromsningar

Motorn är en volvo b230fk med kapad botten med 30mm

Annars orginal.

Någon annan med volvo snurra som har haft samma problem??? Och lösning??

Link to comment
Share on other sites

Hårda inbromsningar är problem då oljan vill fram och motorn går och pumpen pumpar olja och tömmer det lilla som finns kvar.

Nu kör jag opelmotor c20xe och "Swallow sump" plan hela vägen men har kört sån som din innan.

Jag har kopplat en vakt så att om oljetryck understiger 2bar så stannar motorn. det går att gå förbi med strömbrytare vid start.

Man kan anvånda en Accusump som accumulerar trycket och när pumpen suger luft så kör denna tillbaka oljan i motorn

jag flyttade också fram min oljepickup en bit för det är värre att bromsa än acca. Har du bild på ditt tråg.

torrsump är klart bäst men kostar en peng. jag hade tänk testa med typ en servopump för att tömma tråget på olja och sedan köra oljan via originalpumpen . o på så vis komma billigt undan med torrsump

Link to comment
Share on other sites

"jag flyttade också fram min oljepickup en bit för det är värre att bromsa än acca. "

Du menar väl tvärtom? det är mkt värre under acc om du tappar oljetryck än vid inbromsning då motorn inte belastas.

Kortvariga trycktapp ( 1 s sek)vid annat än acc brukar motorn klara då oljefilmen har en bärighet på mer än 300bar.

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Du bromsar hårdare än accar. Bromsa från 100-0 är inte lång sträcka. Det är längre sträcka från 0-100km/h som sagt jag har tryckvakt som stänger av motorn och det händer bara om jag idfiotbromsar ner till stillastående men då frikopplar jag och lampan glimmar till o motorn stannar. nu är den satt till 2bar. inte 0 bar. på tomgång så klarar en motor ganska lång tid innan smörjfilmen försvunnit.

Link to comment
Share on other sites

Man drar lätt över 1G i en kraftig inbromsning vilket motsvarar att oljeytan i sumpen ligger i 45grader emot horizontalplanet...

På min bromsar jag 1,2 g så nog stoppar det :banana:

Det jag menar är att vid full belastning under acc så vill du inte tappa oljetryck = :(

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Detta med fallerande oljetryck är väl som jag förstått det ett ganska vanligt problem på volvo.

Jag har dock inte uppmärksammat några problem vid inbromsning men där emot så tänder lampan vid tvär venstersväng och för det mesta så vil man ju ge på gas för att komma ur svängen men jag får för det mesta hålla igen med acceleration ur kurvan tills lampan slocknar. Det tar ju udden ur det roliga i en rondel då man ju alltid börjar med att svänga venstersväng.

Det fins en del olika vägar att gå.

Baflar (luckor som förhindrar oljan att försvinna från pickupen. Har sökt bilder och eller ritningar på detta men inte hittat några just för Volvo.

Vore trevligt om det är någon på forumet hadde några bilder just på bafflar i volvo sump.

Sedan fins det ju olika typer av crank scraper som förhindrar att veven fångar upp oljan.

Volvo använder ju denna i sina Italien bilar.

post-2391-0-35917700-1446963133_thumb.png

post-2391-0-19076800-1446962944_thumb.png

Kommer att installera en sådan i vinter om tiden medger garage arbete.

Fins också en bra sida i USA just om crank scraper. Återkommer med länk.

Läste en artikel för något år sedan där det påstods att man har kommit fram till att moderna helsyntet oljor har en förmåga att skumma vid forcerad körning med just problem att man då vid vissa förhållanden tappar oljetrycket. Hittar inte artikeln just nu så det är ju endast indicier.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...