Jump to content

Kanske början på en byggtråd


ypzilon

Recommended Posts

Jag har funderat ganska länge på att bygga en locost.

Största problemet verkar vara att bestämma sig för vilken väg man ska gå. En VW 2,0 16v står som en stark kandidat i garaget, men resten?

Har funderat på 442-ram med växellåda och bakaxel från 940 och spindlar från 140.

Men även mittmotor (ungefär som Spyder VX / janne85) med ovan nämda motor och tillhörande växellåda hade varit kul. Så, hur bestämmer man sig? =)

Link to comment
Share on other sites

Hej. Klart du ska bygga en locost. Vilken väg du går har en hel del med att göra hur mycket du vill klura ur själv och även hur mycket arbete du vill lägga ner.

Jag bygger ju en mittmotor locost som du givetvis har sett :) och kan säga att det är mycket jobb att bygga på ett helt nytt konsept men det har inte avskräckt mig utan ser det som en stor utmaning.

Detta forum har varit till enorm hjälp i mitt bygge men om jag skulle gjort om det så skulle jag nog byggt en traditionell locost för det hade nog gått att få ihop en bil snabbare då.

Hoppas detta långa inlägg hjälper dig.

//Janne

Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Fördelen med "ditt" koncept är att motorn hamnar på rätt ledd (även om det går att lösa den längsmonterad), att jag dessutom redan har rätt vxllåda och drivaxlar gör det inte sämre.

Däremot känns kylning och växelreglage lite omständligare (även om du verkar ha löst reglaget bra).

Sugen på att göra som Robinryd och inhandla lite läkt och provbygga lite.

Link to comment
Share on other sites

När du har alla delar för tvärställd motor så är det ju enklare.

Växelreglaget trodde jag också skulle bli krångligt att få till men det löste ju sig bra. Dock är ju inte bilen provkörd men hoppas att det kommer funka.

Angående kylning så kommer jag att testa att köra med original vattenpump och frontmonterad kylare, märker jag att det inte funkar så får det bli en elektrisk vattenpump istället.

Låter som en bra idé att testbygga med lite träläkt.

//Janne

Skickat från min iPad med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Stämmer att det fortfarande är en 1,8-20V i bilen eller i alla fall bredvid eftersom bilen är nedplockad.

Kanonfina motorer som går riktigt bra. 2,0-16V är säkert ett lättare val om man satsar på sugmotor och vill plocka lite extra ur dem.

Mitt tips är att bygga det som du tror blir bäst till vad du tänker använda bilen till. Sprängkåpa till längsmonterad VW/Audi motor är ingen dussinvara. Har för mig att Holländaren har slutat, men att det finns någon i England som tillverkar sprängkåpor (men till T5 lådan).

Link to comment
Share on other sites

Vill tro att denna adapterplattan borde funka:

http://www.smt.nu/volvo-240740940-passat-dieselturbodiesel.php

Så vitt jag vet så har alla äldre (åtminstonde 1974~2003) 4-cyl "big block" samma håldelning mellan motor & låda.

För att längsmontera en tvätställd 1,8t (eller tvärtom) så byter man tråg och pickup till oljepumpen, borde gå att ordna även med äldre motorer. Har iof en 1,8t också, men jag gillar min 2,0. Att jag dessutom har ett mappat MSnS och turbokit till den gör inte saken sämre. =)

Edited by ypzilon
Link to comment
Share on other sites

Den adapterplattan fungerar säkert. Tänk på att tråget är alldeles för djupt/lågt för att användas i en seven utan modifiering.

Jag provade bafflar, luckor, accusump utan att bli nöjd innan jag byggde om till torrsump.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...