Jump to content

Ockelbo Ferrari


fritzhugo

Recommended Posts

Lite kort information om mitt projekt, lyder som följer:

Pagano kaross dvs, avgjutning av en äkta Ferrari Mondial 1955.

Framvagnen kommer från Opel Ascona B, vilket innebär dubbla A-armar, kuggstångsstyrning samt skivbromsar.

Bakvagn kommer från BMW 325i E30, vilket betyder att den är "delad" samt har skivbromsar.

Även motor kommer från ovan nämnd donatorbil, och det ger 2,5l a´6cyl på 170hk.

Ramen har jag byggt själv av, i huvudsak, 30x30x2 fyrkantrör. Tonvikten ligger på hög vridstyvhet.

Den ska besiktas av SFRO och SBP, för att kunna framföras på det element där den hör hemma. Det innebär givetvis bankörning.

Resan påbörjades redan 2005, men har i perioder stått stilla pga grava hälsoproblem. Hoppas att kunna köra, olackerat, under sommaren 2016.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Har nyligen varit på slutbesiktning samt bullerprov, hos SFRO, med skapligt resultat. Några anmärkningar, såsom blinkerslampa, nedhängande parkeringsbromskabel samt för få backspeglar.

Som jag förstår det återstår, förutom att fixa anmärkningarna, att åka och göra en reg. besiktning.

Hela regelverket har hittills varit väldigt obyråkratiskt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Ockelbo Ferrarin reg.bes. av Carspect i veckan med godkänt resultat.

I stort sett allting har gått smidigt och smärtfritt. Det enda som jag har upplevt som bökigt har varit blinkers. Undrar hur mkt. tid jag har lagt på dessa.

Jonas.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 months later...
  • 1 month later...

Om jag förstått rätt så är det en som heter/hette Uno Skoog som gjorde en avgjutning av 500 mondial eller 750 monza, gjutformen såldes sedan vidare till Jan Warg/Pagano och han har sedan gjort om formen en del till sina bilar. Ockelbo-Lundgren gjorde även han en avgjutning men det är inte samma formar som Pagano använt. Detta är iof bara vad jag läst och hört dvs andrahandsinformation...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

gammal tråd men då jag själv precis har köpt en kaross vill jag kommentera din kaross. Min uppfattning är att det inte är en Pagano då den är helt rak på sidorna. Vad jag förstår så är en Pagano breddad i alla fall framför bakhjulen. Kommer du ihåg om där var antydan till instrumenthus på höger sida?
Norinders Ferrari 500 Mondial var nämligen högerstyrd....


 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 5 months later...

Hej

Jag kamn kanske bringa lite klarhet i detta. Jonas har köpt karossen av mig och det är en Pagano 1 kaross som levererades. 

Den skiljer sig mycket riktigt från Erik Lundgrens gjutning med breddningar av bakre hjulhusen som gjordes av Uno Skoog.

Från det att jag tog över formen har fler små justeringar gjorts som t.ex. bulan för instrumenten.

Numer finns även en Pagano 2 kaross med annan nos...

Bilden visar vi kaross = Original Ockelbo, blå kaross = Pagano 2 och röd bil = Pagano 1

20200701_173118_30.jpg

Link to comment
Share on other sites

On 2016-09-27 at 17:23, fritzhugo sade:

Bif. några bilder.

Det går att köra väldigt fort i kurvorna....

Med vänlig hälsning.

J.

post-3740-0-22137200-1474989538_thumb.jpg

post-3740-0-32722300-1474989587_thumb.jpg

post-3740-0-21259500-1474989677_thumb.jpg

Kul och grattis att du fått den klar så långt. Återkom gärna med bilder på lackad bil

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...