Jump to content
fritzhugo

Ockelbo Ferrari

Recommended Posts

Snyggt. Berätta gärna lite om den också.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lite kort information om mitt projekt, lyder som följer:

Pagano kaross dvs, avgjutning av en äkta Ferrari Mondial 1955.

Framvagnen kommer från Opel Ascona B, vilket innebär dubbla A-armar, kuggstångsstyrning samt skivbromsar.

Bakvagn kommer från BMW 325i E30, vilket betyder att den är "delad" samt har skivbromsar.

Även motor kommer från ovan nämnd donatorbil, och det ger 2,5l a´6cyl på 170hk.

Ramen har jag byggt själv av, i huvudsak, 30x30x2 fyrkantrör. Tonvikten ligger på hög vridstyvhet.

Den ska besiktas av SFRO och SBP, för att kunna framföras på det element där den hör hemma. Det innebär givetvis bankörning.

Resan påbörjades redan 2005, men har i perioder stått stilla pga grava hälsoproblem. Hoppas att kunna köra, olackerat, under sommaren 2016.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad har du för målvikt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har nyligen varit på slutbesiktning samt bullerprov, hos SFRO, med skapligt resultat. Några anmärkningar, såsom blinkerslampa, nedhängande parkeringsbromskabel samt för få backspeglar.

Som jag förstår det återstår, förutom att fixa anmärkningarna, att åka och göra en reg. besiktning.

Hela regelverket har hittills varit väldigt obyråkratiskt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grattis!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ockelbo Ferrarin reg.bes. av Carspect i veckan med godkänt resultat.

I stort sett allting har gått smidigt och smärtfritt. Det enda som jag har upplevt som bökigt har varit blinkers. Undrar hur mkt. tid jag har lagt på dessa.

Jonas.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vilka snygga plåtfälgar, vad kommer de ifrån för bil?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

Kommer inte ihåg vad det är för fälgar. Är dock inköpta hos Däckgrossisten med artnr 8950, a´2006.

J.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Mattias Lavett

Men om det är en Pagano är det ju ingen Ockelbo? 

Eller hur menar du med rubriken på tråden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pagano heter tillverkaren nuförtiden, som använder Ockelbo-Lundgrens formar.

Ferrari eftersom avgjutningen avser en Ferrari.

Rubriken. om du har läst den, är helt sonika Ockelbo- Ferrari.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Jens S

Om jag förstått rätt så är det en som heter/hette Uno Skoog som gjorde en avgjutning av 500 mondial eller 750 monza, gjutformen såldes sedan vidare till Jan Warg/Pagano och han har sedan gjort om formen en del till sina bilar. Ockelbo-Lundgren gjorde även han en avgjutning men det är inte samma formar som Pagano använt. Detta är iof bara vad jag läst och hört dvs andrahandsinformation...

Share this post


Link to post
Share on other sites

gammal tråd men då jag själv precis har köpt en kaross vill jag kommentera din kaross. Min uppfattning är att det inte är en Pagano då den är helt rak på sidorna. Vad jag förstår så är en Pagano breddad i alla fall framför bakhjulen. Kommer du ihåg om där var antydan till instrumenthus på höger sida?
Norinders Ferrari 500 Mondial var nämligen högerstyrd....


 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...